Reparatie versnellingsbak Mz

de nok zal inderdaad niet snel afbreken ,maar er kunnen wel stukjes af breken zoals nu gebeurd is.
Dat afbrokkelen van de nok zal gebeurd zijn door de kromme schakelvork waardoor de nok niet compleet in de uitsparing kon vallen. Bij een nieuwe schakelvork zal je daar geen last meer van hebben en blijft de nok heel.
 
Dat afbrokkelen van de nok zal gebeurd zijn door de kromme schakelvork waardoor de nok niet compleet in de uitsparing kon vallen. Bij een nieuwe schakelvork zal je daar geen last meer van hebben en blijft de nok heel.

Klopt! Die nokken hebben zoveel klappen gehad, ik vind het wonderlijk dat ze er nog zo goed uitzien eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Vork richten?de halve vork is weggesleten,tandwiel moet gewoon een nieuwe in,als die nok afbreekt of stukken daarvan
tussen de tandwielen terecht komen kan je bak en dus je achterwiel blokkeren.

Ik heb het gisteren laten bekijken door Bolman senior, (motorzaak in Den Haag met voorraden oud spul) hij vond de slijtage aan de vorken (edit: aan de niet-kromme vork) niet noemenswaardig. Voor de kromme heb ik nu een recht exemplaar. De tandwielen: twijfelgeval, maar hij had nog 2 betere liggen voor een prikkie, dus die vervang ik ook.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat je er toch aan begonnen bent!
Het tandwiel zou ik laten zitten, dat hoekje mis je niet. De vork kan je natuurlijk proberen te richten maar waarschijnlijk zijn het de kosten niet. En je moet toch ook al pakkingen en klein spul bestellen.

Ik laat het monteren en demonteren voor deze keer over aan een monteur die veel ervaring heeft met dit soort motoren, maar het volgende blok gaat hier op de eettafel ontleed worden :)
 
Je bent goed en oplossingsgericht bezig! Maar heb je een idee over de oorzaak van de kromme schakelvork?
 
Je bent goed en oplossingsgericht bezig! Maar heb je een idee over de oorzaak van de kromme schakelvork?

Dank!

Nee, behalve dan dat ik vermoed dat bij de vorige revisie (door de vorige eigenaar) de kromme vork over het hoofd gezien is, er waren vanaf dat ik hem kocht al (toen nog kleine-) problemen met de 3e versnelling.
 
Leuk om te zien dat je er uiteindelijk voor gekozen hebt om zelf aan de slag te gaan. Een heel leerzaam proces lijkt me en je gaat je motor ook nog eens meer waarderen. Sleutelen aan mijn motor heeft me zo geholpen dat ik zelfs meer dingen in huis ben gaan doen. Heb afgelopen zomer nog ons ventilatiesysteem van Renson vervangen. Ik vond het in het begin ook spannend, maar als je met kleine klusjes begint zul je zien dat je na verloop van tijd steeds meer kunt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan