restaureren

Animal

Die hard MF'er
31 jul 2002
572
1
Enschede
Is het moeilijk om een brik te restauren?

Stel je koopt een brik van marktplaats, (zag 3x cb400 staan voor €700,- 1 goeie 1 restaurende waard 1 onderdelen) Koopt daar een werkplaats handboek bij, duikt de bieb in voor techniek boeken en stort je vol overgave op dat brik. Lukt het dan om dat brik weer tot leven te wekken.

Lijkt me nl. erg gaaf om dat te doen. maar heb geleerd voor bakker.
Techniek daar bak ik weinig van (tot nu toe, maar ben snelle leering O-) )
 
Ik heb jaren brikken gereden en er aan gesleuteld. Je moet wel een beetje handig zijn of in ieder geval niet bang zijn uitgevallen. Ik heb een paar keer van een berg roest toch weer een complete motor weten te maken. Het makkelijkst vond ik het sleutelen aan Japanse motoren. Al het gereedschap wat je nodig hebt is redelijk standaard. Ook bijzonder gereedschap is niet echt nodig. Engelse motoren is een stuk lastiger i.v.m de engelse maten.

Een goede start is een brik te kopen die het gewoon doet. Dan langzaam hier en daar demonteren en opknappen. Je leert dan van zelf de motor redelijk kennen. Koop dan ook nog eens een werkplaatsboek (in het nederlands) en het moet lukken.

Een goede plek om een leuke motor te vinden is op de Vehikelbeurs (in december weer).

Suc6
 
met een beetje handigheid, een boel vrije tijd, en een goed werkplaatshandboek kun je veel doen, enne als je er eentje bij krijgt voor de onderdelen, en dan voor €700, hmm niet verkeerd
 
Je moet vooral niet bang zijn en het gewoon gaan doen! Voordeel van een brik is dat de techniek vrij simpel is.
 
Doe net als m'n broertje: sleutel aan Honda 4-takt brommers, verknal een paar blokken, koop daarna een CB350F. De meeste beginnersfouten heeft hij met die brommerblokjes al meegemaakt, sleutelen aan zijn CB350F gaat hem nu vrij goed af.
 
Ik ben momenteel een CB250 aan het restaureren die 15 jaar heeft staan roesten...Het is een hele hoop werk maar erg leuk! Het voordeel van resto bikes is dat je weinig kunt verknallen; het ding is toch al niet in topstaat.
Het uiterlijk opknappen vergt weinig handigheid, maar als er blokjes gereviseerd moeten worden dan is het toch wel handig dat je het een ent ander van weet.
Een WPHB is erg handig! Al doe ik het zelf zonder.... ;)
Succes!

Houd er rekening mee dat wanneer je een restobike van 700 euro koopt en je die opknapt, je er bij verkoop wel eens bij in kan schieten....
 
Is het moeilijk om een brik te restauren?
....


Is dat niet zonde, want dan breng je het brik gehalte omlaag '(

Maar zo moeilijk kan het niet zijn, ik doe mijn eigen brikonderhoud en ik heb tot nu toe nooit het idee gehad dat het niet oplosbaar was.

Succes met het brik reanimeren dan maar
 
Houd er rekening mee dat wanneer je een restobike van 700 euro koopt en je die opknapt, je er bij verkoop wel eens bij in kan schieten....
we doen het opknappen van een bike toch voor de lol :P , enne om die donkere en gure winteravonden van straat af te zijn ;) , en och als het dan wat geld moet kosten dan moet dat maar :9
 
Begin eerst met een oude motorfiets opknappen. dan kost het niet zoveel. Lukt met een beetje moeite echt wel onder de 500 euro.
Is mij ook diverse keren gelukt. Sommige mensen hebben gewoon ,in hun ogen, een wrak staan die best leuk op te knappen is en soms krijg je hem mee voor niets als je hem maar weer rijdend maakt. Vind de oude eigenaar vaak leuker dan geld.
Als het goed gegaan is kan je wat gaan proberen te restaureren. dat vereist wel degelijk enige kennis en vaak best wel veel euro's.
Een redelijk gevulde schuur met gereedschap helpt veel en een poetsrol op een oude elec. Motor voor het polijsten is verdraait makkelijk.
 
volgend weekend komt er een "nieuw" brik aan dus die ga ik onder handen nemen :9 ben van plan om er een caferacer van te maken maar voordat dat gebeurt moet eerst de nieuwe schuur er staan (sleutelen met kachel : })
 
volgend weekend komt er een "nieuw" brik aan dus die ga ik onder handen nemen :9 ben van plan om er een caferacer van te maken maar voordat dat gebeurt moet eerst de nieuwe schuur er staan (sleutelen met kachel : })

Wat voor brik?? Piccie!!!! :P :)
 
19451.jpg


deze is iets nieuwer als die we al hebben staan, kuip gaat er gelijk af en er komt een M stuur op :9~

vind het alleen jammer dat er geen gewone spaakvelgen op zitten...
voordeel van dit model is dat we nog een blok+complete ontsteking en de boeken ervan hebben :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan