Roadlok

Vtwinner

MF veteraan
10 jun 2006
2.916
1.100
Cranendonck
Zo af en toe is het geïntegreerde schijfremslot Roadlok ter sprake gekomen in verschillende topics. Er zijn nogal wat misverstanden over zoals dat je alleen de inbussen los hoeft te draaien of de schijf hoeft door te slijpen. Volgens deze review kan beiden niet:

https://www.bennetts.co.uk/bikesoci...and-locks/roadlok-review-motorcycle-disc-lock

Wat me wel erg lastig lijkt is dat de sluitpin door een gaatje van de schijf moet vallen. Dus, zonder middenbok, moet je de motor iets naar voren of naar achteren bewegen om pin en gat in lijn te brengen. Een gewoon schijfremslot verplaats je gewoon een beetje op de schijf. Omdat ik het, naar mijn mening, een geweldig idee is speel ik toch met de gedachte om tzt zo'n ding te kopen ondanks de forse prijs.

Zijn er ervaringsdeskundigen voor wat advies?
 
Heb je de site al zelf bezocht?
Daar staat dat de pin onder veerspanning staat en je deze vergrendelt
Daarna verplaatst je de motor traag enkele cm vooruit of achteruit zodat de pen in het gaatje springt
Je hebt je motor gewoon bij het stuur vast en manoeuvreert zo
 
@BtiMW Ah, dat had ik gemist. De pin floept dus zonder extra handkracht in het gat als de motor bewogen wordt? Dat is inderdaad een mooi systeem. Als ik mijn fiets op slot zet heb ik namelijk ook in 50% van de gevallen een spaak in de weg zitten en moet ik het wiel draaien.
 
Prima systeem, heb het op beide motoren. Enige wat je mee hebt is je sleutel en de pin is zo klein dat je er wel een mooi plekje onder je zadel voor kan vinden. Enige waar je op moet letten is of je hem links of rechts aan je klauw wilt hebben, rekening houdend met je stuurslot. Hij zit immers vast aan je klauw en je kan hem niet 'even' verplaatsen. Heb je 1 remschijf heb je uiteraard geen keus....
 
Nee hoor, niks van krassen gemerkt. Het valt dan ook in de groeven die al dan niet aanwezig zijn op je schijf. Die 2 cm max die je de motor naar voren/ achteren moet duwen voordat hij erin schiet is ook niet het einde van de wereld. Ik heb vandaag de spaakwielen onder handen genomen en heb even een paar plaatjes geschoten voor je beeldvorming. Het is een prijzig ding, maar ik vind het veel handiger dan de schijfrem sloten van Abus die ik hiervoor had. Zoals gezegd, alleen pinnetje en sleutel mee en je bent klaar. Als je niet een al te zware motorfiets hebt blijft een extra kettingslot aan te bevelen als je fiets buiten overnacht.
 

Bijlagen

  • IMG_1708.jpeg
    IMG_1708.jpeg
    175,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_1710.mov
    16,2 MB
  • IMG_1707.jpeg
    IMG_1707.jpeg
    121,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_1706.jpeg
    IMG_1706.jpeg
    156,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_1705.jpeg
    IMG_1705.jpeg
    159,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_1704.jpeg
    IMG_1704.jpeg
    122,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_1703.jpeg
    IMG_1703.jpeg
    116,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_1709.jpeg
    IMG_1709.jpeg
    130,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_1702.mov
    8,2 MB
Laatst bewerkt:
Duidelijk! Bedankt voor de foto's. Eindelijk eens een echt geïntegreerd slot. Afzien van het stuurslot zitten we daar toch al jaren op te wachten. Enige vergelijkbare slot is de pen die je bij oude Zündapps door de kettingkast kon steken. Tijdens het rijden zat die pen in het uiteinde van het stuur gestoken. Nette oplossing. Hoe goed het in het echt werkte weet ik niet. Ik had geen geld voor een Zündapp. Ik moest het met een jap doen.
 
Heb de mijne ook al een aantal jaren. Enigste is dat het slot wat stroef ging draaien (bij dagelijks gebruik), afgelopen 2 jaar) maar met slot olie weer gangbaar gemaakt.

Bevalt verder prima :t mag ook wel voor dat geld.....
 
Ik heb ook een roadlok. Inderdaad prijzig maar ideaal in gebruik. Tijdens het rijden passen het sleuteltje en de pin makkelijk in de zak van je motorjas.
Als je de motor op slot wilt zetten even de pin erin duwen en op slot draaien, vervolgens kost het weinig moeite om de pin in een van de gaten te laten vallen. Er zit inderdaad spanning op de veer maar dat valt erg mee, die kun je makkelijk met je vinger induwen. Dus de kans op eventuele krassen lijkt mij minimaal.
Zoals gezegd ben ik erg tevreden over het slot (behalve de prijs dan :P)
Ohja, en ook handig dat ze ART4 goedgekeurd zijn (met uitzondering van de KTM versie!)
 
Tja, die prijs. 250 euro is inderdaad een stevig bedrag voor een slot. Een ART4 schijfremslot met alarm heb je al voor minder dan 50 euro. Op MP staat wel een Roadlok (100mm) te koop maar daar wordt nog altijd 175 euro voor gevraagd (tweedehands). Misschien dan toch liever een nieuwe? Dan heb ik ook gelijk een factuur voor de verzekering (als hij gestolen wordt). Nog maar even over nadenken. Ik rij op het moment toch nauwelijks.
Wat betreft die krassen; ik was niet direct bang voor krassen vanwege hoe het eruit ziet maar meer vanwege de invloed van oneffenheden op de schijf op het remvermogen. Je wilt tenslotte een mooi glad oppervlak en geen groeven. Maar daar schijnt dus ook over nagedacht te zijn.
 
Hier ook goede ervaringen met een Roadlock. Is soms wel even pielen om de pin uit het gaatje van de remschijf te krijgen. De eerste keer dat dit gebeurde dacht ik dat ik de l*l was omdat hij "niet meer open ging":+

Gebeld met de klantenservice en na hun advies te hebben opgevolgd ging het gelukkig goed. (De motor lichtjes in en uit de vering trekken en proberen naar voor- en achter te duwen, dan schiet die los)
 
Is soms wel even pielen om de pin uit het gaatje van de remschijf te krijgen.
Herkenbaar, als er druk op de pen wordt uitgeoefend krijg je hem er moeilijk uit. Om die reden steek ik hem er dan gewoon in en doe niet eens moeite om de pen erin te laten schieten, gebeurt vanzelf wel als ze een poging doen om hem mee te nemen.
 
Op MP staat wel een Roadlok (100mm) te koop maar daar wordt nog altijd 175 euro voor gevraagd (tweedehands). Misschien dan toch liever een nieuwe?
Mijn mening, als je die paar 10 tjes kan overbruggen zou ik voor een nieuwe gaan. Door een gebeurtenis in het verleden weet ik dat de verzekering ook graag wat papieren wilt zien in het geval er iets gebeurt.
 
Ben ook wel nieuwsgierig met welke bouten dat slot vast zit. Op de foto is het net alsof je de boel uit elkaar kan halen als je de twee remklauw bouten eruit fietst.
 
Maar als die pen verend is, dan kan je toch de pen terug drukken en met een stripje ducktape die pen vastzetten?
Nope, achterkant en onderkant is dicht. Er is geen ruimte of houvast om de pin in te drukken. Is een ART4 gekeurd slot.

Op de foto is het net alsof je de boel uit elkaar kan halen als je de twee remklauw bouten eruit fietst.

Blijft hij nog steeds fungeren als een ouderwetse slot, pin blijft op zijn plek en de hele constructie blijft zitten en komt vanzelf tegen de onderkant van je voorvork aan de kant waar hij gemonteerd zit als hij mee gaat draaien. die het het dan weer tegen houdt.

Als ze hem echt mee willen nemen doen ze het toch, maar niet zonder slag of stoot. Ze moeten er nog steeds (meer?) moeite voor doen.

Ik lijk wel een vertegenwoordiger van Roadlok, werk niet voor ze en heb geen aandelen erin🤣🤣

Snap deze vragen wel, ik had ze ook voordat ik over ging tot kopen.
 

Bijlagen

  • IMG_1714.jpeg
    IMG_1714.jpeg
    190,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_1715.jpeg
    IMG_1715.jpeg
    124,6 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan