Proloog: Enigszins aarzelend heb ik hier kennelijk toch weer een vakantieverslagje neergezet.
Een aantal dingen deden me aarzelen.1 van die dingen is dat het niet allemaal vrolijk en dolle pret is wat ik heb opgeschreven en het soms misschien zeikerig/saai kan zijn. Daarnaast heb ik relatief weinig plaatjes in verhouding met de tekst en wordt de inhoud misschien wat persoonlijk en twijfel ik aan mijn decorum wat wel/niet te posten op een openbaar forum.
Waarom dan wel? Grotendeels de leuke en lieve reacties die ik op m'n vorige verslagen heb gekregen.
Dit is mijn derde poging Roemenië. Twee jaar geleden deed ik op de jawa een rondje midden-Europa en had de Trans-Faragas-pas als doel gestelt en was 3 dagen later weer het land uit wegens tijdsgebrek. Ik vond het land wat ik in die korte tijd had gezien zo bijzonder dat ik vorig jaar besloot het eens helemaal te zien. Deze poging werd echter kortegsloten door een subtiel doch gripverlies-veroorzakend zandspoor in een bocht wat een desastreus effect had op de structurele integriteit van 1 mijner ribben.
Welnu, hier een heus poging III verslag. Veel leesplezier.
Zo, nieuwe ronde, nieuwe kansen..Twee jaar geleden kwam ik op de jawa tijdens een rondje midden-Europa even in Roemenië.(iets met sammie en trans-faragasan) Hierdoor werd ik erg nieuwsgierig naar dit land en het plan was er vorig jaar om dit land eens nader te onderzoeken..
Helaas, na 3 dagen in dit land hielden de BT-45's me niet overeind en kwam ik hard ten val met o.a. Een gebroken rib tot gevolg. Enige dagen later ben ik met het vliegtuig naar huis gekomen en moest de ANWNee heel erg , eh, motiveren om te doen waarvoor ik bij ze een verzekering had afgesloten, nl. mijn motor terugbrengen.
Goed, Roemenië poging III.. moet toch een keer lukken..
Hoewel de jawa 638 heeft laten zien een erg leuk en makkelijk reismotortje te zijn, heb ik besloten na een paar jaar weer eens de enfield te pakken als pakezel. Als weet ik van tevoren dat ik de vering, stuureigenschappen en halfautomaat van de jawa zal missen.
Goed.. maar zoals bij de andere vakanties moet je eerst een lang, saai stuk overbruggen (Duitsland) maar ik heb gekeken en op het M-F geïnformeerd naar de motor-op-de-trein dinges.
Je zet de motor en jezelf in Düsseldorf op de trein, reist 's nachts ca. 950 km en stapt in Wenen weer uit...
Kaartjes boeken(voor jezelf en de motor) via de Oostenrijkse website leek niet echt te lukken, maar de NL-treinreiswinkel heeft een alles-in-1 pakket en ook nog wat goedkoper dan de Oostenrijkse aanbieder.
Ik maak me wat zorgen over de nacht want ik heb wat meer rust/slaap nodig dan een normaal mens, en je moet de volgende ochtend wel op de motor het verkeer in, maar besluit het er op te wagen.
Ik heb kaartjes voor de trein van 13 juli. Vanuit Assen moet ik naar Düsseldorf en gelukkig is er Noordoosten wind zodat ik het aandurf met de bepakte 13 pk enfield over de snelweg heen te rijden.
Plaatje: eerste onderweg-foto.
Om zeker te zijn vertrek ik al vroeg in de middag( er kan een file zijn, lekke band krijgen etc. en ik wil niet m'n trein missen van ca. 170 euro door zo iets stoms) en een enkel buitje trotserend kom ik rond 16:00 uur dankzij m'n chinanavigatie op dat deel van het station aan waar de auto's/motoren worden opgeladen.
Ik ben niet eens de eerste. Een struise Engelse, Clair genaamd, begroette me met; happy to see en leuke babbel en ik bied aan dat ik op haar motor/bagage let en zij het station ik kan om te eten/shoppen en zij straks deze dienst wederkeert.
Clair heeft een recente Triumph tiger van vorig jaar en 6000km. Oud, maar de motor bevalt niet zo super. Ze verteld dat de motor binnen 1000 km (let wel, km, niet mijl) meer dan een liter olie gebruikt.(je kan zeggen wat je wil van die Engelsen maar zou houden hun tradities wat dat betreft wel in ere )
Een aantal dingen deden me aarzelen.1 van die dingen is dat het niet allemaal vrolijk en dolle pret is wat ik heb opgeschreven en het soms misschien zeikerig/saai kan zijn. Daarnaast heb ik relatief weinig plaatjes in verhouding met de tekst en wordt de inhoud misschien wat persoonlijk en twijfel ik aan mijn decorum wat wel/niet te posten op een openbaar forum.
Waarom dan wel? Grotendeels de leuke en lieve reacties die ik op m'n vorige verslagen heb gekregen.
Dit is mijn derde poging Roemenië. Twee jaar geleden deed ik op de jawa een rondje midden-Europa en had de Trans-Faragas-pas als doel gestelt en was 3 dagen later weer het land uit wegens tijdsgebrek. Ik vond het land wat ik in die korte tijd had gezien zo bijzonder dat ik vorig jaar besloot het eens helemaal te zien. Deze poging werd echter kortegsloten door een subtiel doch gripverlies-veroorzakend zandspoor in een bocht wat een desastreus effect had op de structurele integriteit van 1 mijner ribben.
Welnu, hier een heus poging III verslag. Veel leesplezier.
Zo, nieuwe ronde, nieuwe kansen..Twee jaar geleden kwam ik op de jawa tijdens een rondje midden-Europa even in Roemenië.(iets met sammie en trans-faragasan) Hierdoor werd ik erg nieuwsgierig naar dit land en het plan was er vorig jaar om dit land eens nader te onderzoeken..
Helaas, na 3 dagen in dit land hielden de BT-45's me niet overeind en kwam ik hard ten val met o.a. Een gebroken rib tot gevolg. Enige dagen later ben ik met het vliegtuig naar huis gekomen en moest de ANWNee heel erg , eh, motiveren om te doen waarvoor ik bij ze een verzekering had afgesloten, nl. mijn motor terugbrengen.
Goed, Roemenië poging III.. moet toch een keer lukken..
Hoewel de jawa 638 heeft laten zien een erg leuk en makkelijk reismotortje te zijn, heb ik besloten na een paar jaar weer eens de enfield te pakken als pakezel. Als weet ik van tevoren dat ik de vering, stuureigenschappen en halfautomaat van de jawa zal missen.
Goed.. maar zoals bij de andere vakanties moet je eerst een lang, saai stuk overbruggen (Duitsland) maar ik heb gekeken en op het M-F geïnformeerd naar de motor-op-de-trein dinges.
Je zet de motor en jezelf in Düsseldorf op de trein, reist 's nachts ca. 950 km en stapt in Wenen weer uit...
Kaartjes boeken(voor jezelf en de motor) via de Oostenrijkse website leek niet echt te lukken, maar de NL-treinreiswinkel heeft een alles-in-1 pakket en ook nog wat goedkoper dan de Oostenrijkse aanbieder.
Ik maak me wat zorgen over de nacht want ik heb wat meer rust/slaap nodig dan een normaal mens, en je moet de volgende ochtend wel op de motor het verkeer in, maar besluit het er op te wagen.
Ik heb kaartjes voor de trein van 13 juli. Vanuit Assen moet ik naar Düsseldorf en gelukkig is er Noordoosten wind zodat ik het aandurf met de bepakte 13 pk enfield over de snelweg heen te rijden.
Plaatje: eerste onderweg-foto.
Om zeker te zijn vertrek ik al vroeg in de middag( er kan een file zijn, lekke band krijgen etc. en ik wil niet m'n trein missen van ca. 170 euro door zo iets stoms) en een enkel buitje trotserend kom ik rond 16:00 uur dankzij m'n chinanavigatie op dat deel van het station aan waar de auto's/motoren worden opgeladen.
Ik ben niet eens de eerste. Een struise Engelse, Clair genaamd, begroette me met; happy to see en leuke babbel en ik bied aan dat ik op haar motor/bagage let en zij het station ik kan om te eten/shoppen en zij straks deze dienst wederkeert.
Clair heeft een recente Triumph tiger van vorig jaar en 6000km. Oud, maar de motor bevalt niet zo super. Ze verteld dat de motor binnen 1000 km (let wel, km, niet mijl) meer dan een liter olie gebruikt.(je kan zeggen wat je wil van die Engelsen maar zou houden hun tradities wat dat betreft wel in ere )