roller starter/starhulp

Rockert

MF veteraan
24 nov 2004
2.504
0
Odoornerveen
Ben al enige tijd bezig met het plan een roller starter te maken. Tijdens het zoeken op het internet kom je allerhande adviezen tegen maar eigenlijk nergens een precieze "how to"....beetje jammer. Heb zelf het plan om hem van stroom te voorzien dmv een accu en een startmotor van een auto-trekker aangezien je dan wat mobieler bent. Er zijn ook versies die gebruik maken van een haakse slijper wat ook prima werkt maar dan heb je 220 nodig of een aggregraat als je ergens op een paddockveldje staat. Kan ook natuurlijk maar is weer een extra aanschaf misschien.
full
 
Deze is met een brandstofmotortje, ook een optie alhoewel wel weer dat gecompliceerder...voordeel van een electromotor is dat je hem makkelijker met een voetpedaal kunt bedienen...voordeel van deze is dat je het toerental ietwat kunt regelen, en alles in 1 is, tankje, startvoorziening etc. Moet enkel een gaspedaal en killswitch inbouwen..
full


edit..nu ik dit intik bedenk ik me dat dit eigenlijk de meest ideale versie is....geen gedoe met toerental koppelberekeningen en dus multi toepasbaar...Maar mocht er iemand zijn die zijn bedenkingen er over heeft dan wordt dat graag gehoord natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
yep, ik ga beginnen het benzineidee wat verder uit te werken...kettingzaagmotor of iets dergelijks, zit al een tandwiel op dus de eerste "moeilijkheid" is dan al overwonnen.
 
ik heb er al gezien die worden aangedreven door de voorwielen van een auto...



lange rollen dus, waarbij het wiel van de auto op de rollen geplaatst wordt, en zo de motorfiets kan starten...
veronderstel dat je toch altijd een auto bij de hand hebt....

nadeel is natuurlijk dat je hem niet van in de pitsstraat kan starten...
 
ik heb er al gezien die worden aangedreven door de voorwielen van een auto...



lange rollen dus, waarbij het wiel van de auto op de rollen geplaatst wordt, en zo de motorfiets kan starten...
veronderstel dat je toch altijd een auto bij de hand hebt....

nadeel is natuurlijk dat je hem niet van in de pitsstraat kan starten...

Klopt, die hebben we al en werkt prima. Nadeel is dat je dan met 2 personen moet zijn. Ik wil juist 1 maken die ook thuis te gebruiken is, komt ook een beetje omdat mijn knie niet helemaal happy is. Bijkomend voordeel van de kettingzaagversie is (voor mij persoonlijk dan) dat de helft van ons raceteampje werkzaam is in de bosbouw of als monteur in een werplaats voor tuingereedschap. Altijd handig. Hoe meer ik erover denk, hoe meer mij het idee van de kettingzaag aanstaat, vooral omdat het toerental dus regelbaar is


en wil acties als onderstaand absoluut voorkomen
full
 
Laatst bewerkt:
nog eentje dan...al is dit wel een erg ruwe versie. Afdekplaatje erover en wat verf zouden wonderen doen natuurlijk...en andere profielen maar dit werkt ook prima waarschijnlijk. Zelf maak ik wel aan 1 kant een setje wieltjes zodat het wat makkelijker te verplaatsen is.
full
 
Laatst bewerkt:
wat je ook veel gebruikt ziet worden zijn scooter blokjes en dan met een kart wiel/band.
heb je een breed rubber opppervlak.
Maar als je inderdaad makkelijk aan een kettingzaag motortje kan komen is dat makkelijker natuurlijk.
 
wat je ook veel gebruikt ziet worden zijn scooter blokjes en dan met een kart wiel/band.
heb je een breed rubber opppervlak.
Maar als je inderdaad makkelijk aan een kettingzaag motortje kan komen is dat makkelijker natuurlijk.

Die ken ik ook, maar dan wordt de motor opgebokt en duwt iemand anders dat machien er tegenaan toch? Of bedoel je een andere versie...
 
Die ken ik ook, maar dan wordt de motor opgebokt en duwt iemand anders dat machien er tegenaan toch? Of bedoel je een andere versie...

ja maar dat kan je natuurlijk ook met een tweede rol doen en zonder op te bokken.
 
Howell, bedankt voor de duidelijke foto´s maakt veel duidelijk en spaart veel denkwerk. Rolletjes aan de zijkant en spanmechanisme bedoel ik. Ga morgen eerst naar Vehikel met een stel lotgenoten. Onder hen iemand die voor zijn werk veel bezig is met onderhoud/reparatie van transportbanden en dus de aangewezen persoon is voor electra en rollen.

EvN, dat kan ook nog natuurlijk, we gaan morgen eerst brainstormen wat we nu precies nodig hebben. Zoals gezegd hebben alle versies hun voor en nadelen. Onder andere bedienbaarheid door 1 persoon, de draagbaarheid (we hebben geen luxe motorhome maar gewoon wat kleine busjes en aanhangertjes) en dergelijke zijn factoren die onder andere meespelen. Zoals het nu lijkt gaat de benzineversie met kettingzaag het winnen. Kleine, krachtige motor, regelbaar toerental en niet afhankelijk van 220 en alles nog enigzins te tillen en achter in een busje te schuiven....
 
@Howell, kun je me vertellen wat de diameter van de rollen is die je hebt gebruikt? En waar je ze vandaan hebt? Gewone rollen zijn er genoeg, maar met een aandrijftandwiel?
 
Gewoon de achterkant van een scooter nemen? Ik bedoel motorblokje plus vario en achterwiel en dan tegen je achterband aan drukken?
Dit natuurlijk wel op een karretje maken.
Voordeel is toerental regelbaar en elektrisch startend
Motorgroet
Daddy Philipsen
 
Laatst bewerkt:
we zijn eruit, zal proberen een realistische prijs te berekenen om ongeveer aan te geven wat zoiets maken kost. Het "jammere" in mijn geval is dat alles via via binnendruppelt. Een vriend van me, die dus bij de electromotrenzaak werkt, heeft waarschijnlijk nog een setje poelies en een getande riem liggen en gaat de trekkerstartmotor aanpassen om 1 van die poelies als aandrijfunit te maken. Waarschijnlijk komt er nog een dynokoppeling..of zoiets, ben de naam alweer kwijt, tussen. Hierdoor worden er eerst toeren gemaakt voor het vermogen op de rol gebracht wordt. De startmotor heb ik van weer een andere, Jan de CR piloot, die eveneens nog een rol rubberpplakbandachtigiets heeft voor de bekleding van de rollen, de rollen zelf komen van een sloopbedrijf waar eerstgenoemde altijd de "versleten" rollen naar toe brengt. Moet ik zelf nog wel wat alu of metaal regelen voor het frame...en een accu natuurlijk, ook wel prettig. Had het plan voor de kettingzaagversie maar budget gaat nu even voor de wens. Moet wel zeggen dat alle aangeboden onderdelen wel een prijs hebben doordat ik er waarschijnlijk gelijk 3 mag maken...

@EvN...nog wat gescoord vandaag? heb zelf 3 uur gereden voor een tiental boutjes/moertjes/ringetjes en een schakelaar van 4 euro en 50 cent....en een hamburger, dat dan weer wel
 
Ik ben dan nog thuis gekomen met een helm, maar voor de rest wordt het elke keer minder. heb nog wel serieus staan twijfelen bij de streer triple, maar dat kan ik thuis denk ik niet uitleggen.
Is voor mij wel de laatste keer vehikel geweest, vorige keer ook al niks meegenomen. was wel een gezellig dagje, waren met z'n negene.
 
was voor mij juist weer sinds lange tijd dat ik daar was. Maar toch vond ik de beurs wel leuk...maar ook niet meer dan dat. Toch wat dingetjes meegenomen maar die vallen meer onder de noemer "grappig" dan "vondst"...shirtje voor jan, schaarbokje en wat klein spul voor de rest...
 
Ik heb ook een rolstarter gemaakt, van een slijptol ( zwaar model), twee rollen, heel zwik distributietandwielen en een distributieketting ( in mijn geval van oude Alfa motorblokken). Het enige wat je in de gaten houden moet is hoe je wiel gecentreerd blijft, Met diabolo-achtige rollen kan je dit oplossen....
 
Oja, wat ik vergeet: het grote voordeel is dat je, met een voetschakelaar, je motor in je eentej kan starten, zonder hulp van anderen... En dus ook in je eentje naar het circuit, omdaar self-supporting te kunnen zijn!
 
Terug
Bovenaan Onderaan