ruim 5mnd reizen in Australië!!

Michiel85

MF veteraan
10 dec 2007
9.467
0
Baarn
Ik heb er even over moeten nadenken om dit topic aan te maken; zie hier het resultaat... De rede hiervoor is dat ik na een aantal maanden rondreizen merk dat ik vrij weinig tijd heb om dingen (online) bij te houden en liever iets goed doe dan half. Maargoed ontopic:

Via mijn weblog kunnen jullie (als jullie willen) mijn berichten volgen en reacties achter laten. Zal hier de wat meer motor gerelateerde zaken plaatsen :]

Het plan
Sinds ik mijn rijbewijs heb (11nov 2007) ben ik net zoals jullie verslaafd geraakt aan het motorrijden. Afgelopen zomer heb ik met een vriend een kleine twee weken een rondreis gemaakt met de motor door Duitsland, Oostenrijk en noord Italië. In mijn achterhoofd was ik al aan het denken aan een grotere reis ergens in de toekomst. Na terugkomst van deze geweldige tocht wist ik het zeker; met de motor door Australië! :} Waarom Australië? Ik heb daar familie wonen, mooi land, ver weg, zonnig (dacht ik) en ga zo maar verder... :Y

Voorbereidingen
Met een grotere reis in mijn achterhoofd had ik voor de eerdere tocht grote universele bagagetassen voor op de motor gekocht. Deze hebben hun werk goed gedaan tijdens de eerste rit dus heb ze mee genomen naar Australië.
Aangezien Australië behoorlijk groot is heeft het ook verschillende klimaten. Het liefst rij ik in het leer, maar met temperaturen van 30+ is dat geen pretje. Toch besloot ik om alleen mijn leren pak mee te nemen. Tevens heb ik ook mijn helm, handschoenen, laarzen en tanktas mee genomen.
Mijn telefoon (HTC P3300) dient ook als GPS icm TomTom. Ik heb mijn 12v aansluiting mee genomen zodat ik mijn telefoon tijdens het rijden kan opladen via de USB. Tevens had ik ook nog verschillende 12v adapters gekocht voor de andere spullen (camera, mini laptop, etc...) je immers maar nooit. De normale adapters had ik ook bij mij.
Een aantal korte en lange broeken, t-shirts en truien gingen ook mee. Vanwege de verschillende seizoenen moet je op alles voorbereid zijn. Strand spullen uiteraard ook niet vergeten!

De route vooraf
Ik heb lang moeten nadenken om een mooie route uit te stippelen. Ik wilde niet alles van te voren gaan vast leggen, maar wilde wel in grote lijnen weten waar ik heen wilde. Ik heb hier in verschillende steden familie zitten, deze wilde ik zeker gaan bezoeken. Met kerst zou er een groot feest gehouden worden in Adelaide waar vrijwel iedereen kwam, daar wilde ik ook graag bij zijn. Oud en nieuw in Sydney; bijna om de hoek. Eind maard in Melbourne voor de formule1 en half April terug in Adelaide om naar huis te gaan, back to work.

De route tot nu toe
In het kort heb ik momenteel het de volgende route gereden: Adelaide, Kangaroo Island, Adelaide, Port Lincoln, Adelaide, (per trein heen en bus terug) Alice Springs, Adelaide (kerst), Balranald, Albury, Sydney Bondi (oud en nieuw), (ik per vliegtuig motor per vrachtauto) Cairns, Magnetic Island, Airlie beach (Whitsundays), Fraser Island, Noosa, Brisbane, Coffs Harbour, Port Macquarie, Sydney Bondi, Batemans Bay, Albury, Lakes Entrance en Melbourne.

De route wat komen gaat
Verwacht komend weekend naar Tasmanië te gaan zodra mijn motor gerepareerd is. Hier wil ik ongeveer 1.5wk à 2wk blijven om daarna optijd in Melbourne terug te zijn voor de Formule1. Hierna wil ik via de Great Ocean Road rustig terug rijden naar Adelaide om daar mijn reis te eindigen.

Financiële schade tot nu toe
Heb niet de bedragen precies bijgehouden, maar dit komt in de buurt
- Aankoop motor; 5000dollar (delen door 2 voor euro's)
- Aankoop nieuwe zomerjas; 300dollar
- Aankoop nieuwe tanktas; 100dollar
- 750L benzine (15000 km); 1000dollar
- 2 achterbanden; 300dollar
- 1 voorband; 150dollar
- Service (30000km); 300dollar
- Reparatie na val in Cairns (stuur, remhendel en knipperlicht vervangen); 200dollar
- Nieuw bagagerek; 50dollar
- Service (36000km); 400dollar

De kosten voor overnachtingen (hostels), eten, drinken etc komen als je geen gekke dingen doet uit op ongeveer 50dollar per dag. Maarja, wil je een keer wat biertjes drinken, uitstapjes maken etc dan komt er weer een boel geld bij...

Hoogtepunten in het kort
Mijn eerste trip hier in Australië was naar Kangeroo Island, had geen betere bestemming kunnen bedenken achteraf. Dit is een enorm mooi eiland, met 90% dirtroads. Mijn motor is hier niet echt geschikt voor, dus dat was hard werken om heelhuids terug te komen zo af en toe.
P1010256.JPG

3 Daagse tour rond Alice Springs per bus(je). Dit keer de motor achter gelaten bij familie in Adelaide aangezien ik ook weer terug zou komen in Adelaide voor kerst; 3000km over een rechte weg... beetje zonde van de banden etc! In deze 3 dagen zijn we in de openlucht gaan kamperen en hebben we Ayers Rock, Olgas en Kings Canyon gezien; geweldig!!
P1010654.JPG

Korte, 3 daagse, rit van Adelaide naar Sydney door de outback. Deels groen door de vele regen, maar erg gaaf! 1500km is niet heel veel in 3 dagen, maar wel als het tegen de 40graden is.

Oud en Nieuw in de haven van Sydney. Echt heel gaaf om dit een keer live mee te maken ipv op te tv. Niet normaal hoeveel mensen daar zijn en hoeveel moeite je moet doen om een beetje uitzicht te hebben, maar dan heb je ook wat!
P1010938.JPG

Duik licentie (Openwater PADI en Adventure) halen in Cairns; Great Barrier Reef. Dit was echt geweldig. Heel veel mooie vissen, schildpadden en haaien gezien.
IMG_5141.JPG

Rijden in de omgeving van Cairns. Erg mooie bergen en slingerwegen langs de kust omhoog. Ook vele watervallen die zeker de moeite zijn om te bekijken, liggen toch op de mooie wegen.
P1020122.JPG

Magnetic Island, erg mooi eiland... maar niet als het regent. Sinds ik Cairns verlaten had heeft het vrijwel 2weken dag en nacht geregend (regen seizoen) incl storm en cyclonen. Heb twee keer met de motor door een overstroming moeten rijden, politie liet alleen mij door. En heb vele keren op het juite moment de goede beslissing gemaakt zodat ik niet vast kwam te zitten in de regen.

Airlie Beach was beetje zelfde verhaal als Magnetic Island, maar ben uiteindelijk nog wel met een boot naar de Whitsundays kunnen gaan. Ondanks de regen was dit alsnog erg mooi en heb hier ook weer lekker kunnen duiken
4%20(3).JPG

Fraser Island was al een stuk droger. Hier ben ik met een groep van 11man/vrouw in een grote 4x4 Jeep over het eiland gaan crossen en kamperen voor 3dagen. Dit eiland heeft meer zand dan de Sahara ;-)
P1020304.JPG

Surfen in Noosa... jaja kan Australië natuurlijk niet verlaten zonder een poging tot surfen gedaan te hebben. Het was me zelfs gelukt om voor enkele seconden op het bord te staan!!

Brisbane; geweldige tijd gehad!! Skydiven, schipwrak duiken en tussen de haaien duiken in zo'n groot aquarium waar je normaal in een tunnel doorheen loopt. Hierna begon mijn lange reis naar Melbourne van 3600km in 12dagen...
19-02-2009%20Skydiving_mpg4_0029.jpg

IMAG0072.JPG

IMAG0006.JPG


In de reis van Brisbane naar Melbourne heb ik echt heel veel mooie wegen gereden en dingen gezien. Uiteindelijk heb ik van de 12dagen 8dagen gereden en de overige een rustdag gehouden. In totaal 3600km in 8dagen rijden komt op een mooie 450km gemiddeld per dag... :]
P1020555.JPG

Eerst ben ik via de kust en af en toe stukjes het binnenland in richting Sydney gereden. Hierna nog een klein stukje naar het zuiden, Batemans Bay, en daarna het land in richting de Snowy Mountains :9~ :} . Uiteindelijk ben ik via de Great Alpine Road :} naar Lakes Entrance gereden en vervolgens naar Melbourne.
P1020621.JPG

P1020634.JPG

brisbane-naar-melbourne.jpg


Na een paar dagen in Melbourne geweest te zijn was het dan eindelijk zover... HET moment waar ik al heel erg lang naar uit heb gekeken; Circuitdag op Phillip Island 8-) :} Dat zou op mijn ER5 wel een leuke uitdaging worden om beetje vlot mee te kunnen komen, maar aan de andere kant ook wel enorm vet om het op te motor te kunnen doen waar ik door Australië aan het rijden ben al veel heb meegemaakt *O*

Helaas ging mijn motor stuk 2dagen voor de circuitdag, naalden blijven hangen en de boel stond onder de benzine... Kon niet meer optijd gerepareerd worden dus ik had al mijn hoop gevestigd op een eventuele huurmotor (Suzuki GSX-R 600 K8) op het circuit. Na veel geduld was het dan zover... ik kon racen op 1 van de huurmotoren :}



Handige links
- Index of / (mijn blog)
- http://picasaweb.google.com/michielvdveeken (al mijn foto's)
- bagage tassen
- MUST have map van Australië


Aangezien ik niet veel tijd online kan en wil besteden tijdens mijn reis in Australië zal ik voornamelijk mijn blog in de gaten houden, updaten en zo af en toe op de berichten reageren. Zal proberen om ook MF met enige regelmaat te controleren...

Als je een berichtje op mijn website achterlaat zal ik je email adres aan de mailing toevoegen. Dan krijg je automatisch een email wanneer ik iets nieuws op de website plaats (stuur iedereen dan een groeps email).

Mochten er vragen/opmerkingen zijn plaats ze gerust hier, zal proberen dit topic bij te houden en waar nodig extra informatie geven!

Groetjes vanuit Australië :W
 
Laatst bewerkt:
Zeker vet man! Hoor mensen die half jaar gaan reizen en werken in Down Under, maar dit is veeeeel vetter. Veel plezier nog!
 
:} en heeeeeeeeeelllllllll veel plezier,is denk ik wel een droom van een helboel mensen.


:W
 
Zeker vet man! Hoor mensen die half jaar gaan reizen en werken in Down Under, maar dit is veeeeel vetter. Veel plezier nog!
Daar kom ik er inderdaad een hoop van tegen. Ik heb bewust de keuze gemaakt om na mijn studie iets meer dan een jaar voltijd te gaan werken zodat ik voldoende geld zou hebben voor een half jaar rondrijden.

Uitgaan en leuke dingen doen doe ik zeker! Maar mijn hoofddoel is toch echt motorrijden en genieten van Australië. :}
 
ziet er goed uit michel! ik ben zelf een jaar geweest, maar op de motor staat nog op het lijstje :Y veel plezier en :} voor je avontuur!
 
Strak verslag michiel! Binnenkort ook maar weer ff zwaaien in 't gooi :9 ?

Lijkt me zeker erruuug vet om ook ooit 's te doen!
 
groeten daaro
Komt helemaal goed...

Zodra ik terug ben komt er een Kawa ZZR600 '95 naar jou toe voor een grote beurd. Wil zo snel mogelijk weer op een motor rijden in NL. Het zal wel niet het zelfde zijn als hier, maar rijden zal ik ;)

Jammer alleen dat ik nu problemen met de motor heb en op een o-ring moet wachten, anders was ik allang in Tasmanië geweest. Dat is 95% geweldige wegen :]

Tot over een week of 7 :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan