Schotland - Lake District

Painter

MF veteraan
26 nov 2005
1.141
107
Oud-turnhout
Hoi, heeft er iemand hier ervaring met Schotland of het Lake District? Hoeveel kilometer zou ik er best per dag inplannen?
Ik ga vertrek op 9 augustus met de boot naar Hull. Om dan ’s morgens 10 augustus om 7.30 u aan te komen. De 15e moet ik de boot terug om 20.30 u nemen. Ik denk dus het te beperken tot Lake District. Voor Schotland heb ik ook een mooie route gevonden. Maar dan moet ik 1800 km rijden, wat neer zou komen op 365 km per dag. Tenzij dit te doen is?
 
Hoi, heeft er iemand hier ervaring met Schotland of het Lake District? Hoeveel kilometer zou ik er best per dag inplannen?
Ik ga vertrek op 9 augustus met de boot naar Hull. Om dan ’s morgens 10 augustus om 7.30 u aan te komen. De 15e moet ik de boot terug om 20.30 u nemen. Ik denk dus het te beperken tot Lake District. Voor Schotland heb ik ook een mooie route gevonden. Maar dan moet ik 1800 km rijden, wat neer zou komen op 365 km per dag. Tenzij dit te doen is?
Schotland… 😍

Maar 365 km per dag…
Elke dag Maastricht- Delfzijl.
Phoe… De vraag is: wíl je dat?
En de wegen in Schotland zijn niet zo comfortabel als die in NL.
Als je alleen maar kilometers wil doen, en tijdens de pauzes even om je heen kijken en weer door…
Dan is het nog wel te doen.
Zal het vast een epic ride worden.
 

Bijlagen

  • B1917278-9775-47C1-A8B5-B2F273C3D17B.jpeg
    B1917278-9775-47C1-A8B5-B2F273C3D17B.jpeg
    228,4 KB · Weergaven: 32
  • 4F655A87-3D1E-48B0-960A-AC6B1F616A60.jpeg
    4F655A87-3D1E-48B0-960A-AC6B1F616A60.jpeg
    437,6 KB · Weergaven: 28
  • DE90B163-DBAD-45CC-8F2D-966858E6DC98.jpeg
    DE90B163-DBAD-45CC-8F2D-966858E6DC98.jpeg
    500 KB · Weergaven: 26
  • 4737C880-B96B-4DB4-B6D2-1EDC5530C201.jpeg
    4737C880-B96B-4DB4-B6D2-1EDC5530C201.jpeg
    359 KB · Weergaven: 26
  • 2323040A-B637-4E41-971A-725CD3C7D99D.jpeg
    2323040A-B637-4E41-971A-725CD3C7D99D.jpeg
    239,7 KB · Weergaven: 26
  • B9087B7F-C3DB-4756-ABEC-D6EA78F46E22.jpeg
    B9087B7F-C3DB-4756-ABEC-D6EA78F46E22.jpeg
    414,2 KB · Weergaven: 27
  • 2E660663-3ACE-4696-9761-64B4A697A012.jpeg
    2E660663-3ACE-4696-9761-64B4A697A012.jpeg
    487,2 KB · Weergaven: 25
  • 4914AA2F-9776-4CEB-B9E3-1FD3FB7FEFD3.jpeg
    4914AA2F-9776-4CEB-B9E3-1FD3FB7FEFD3.jpeg
    509,3 KB · Weergaven: 26
  • DCBCF03E-24EA-422D-9D79-19DD8EA6E4F8.jpeg
    DCBCF03E-24EA-422D-9D79-19DD8EA6E4F8.jpeg
    329,3 KB · Weergaven: 30
Hoi, gave foto’s!
Ik vergis me, ik heb eigenlijk 6 dagen, de 10, 11, 12, 13, 14 en 15.
Dus zou dan 300 km per dag zijn.
In het geval enkel Lake District zou ik maar aan 150 per dag zitten.
 
Lake District, doen !
Hardknott Pas en Wrynose pas zijn wel erg leuk.

Enne, voor onze reis naar Scotland van volgende maand, is mijn minimale dagroute ruim over de 300km.
Kan daar prima is mijn ervaring.
Op tijd op, en lekker rijden.
 
Heb je een plaatje/linkje van die route van 1800km?

300km per dag is flink doorrijden, zeker als je de leuke routes binnendoor rijdt. En zoals gezegd is de kwaliteit van het asfalt op veel plekken matig. Dat betekent niet alleen dat het tempo lager ligt; je bent ook eerder vermoeid van de trillingen.

Wat me ook opviel in Schotland is dat er relatief weinig mogelijkheden zijn om te overnachten. Soms moesten we hier echt de route op aanpassen. In het hoogseizoen was bijna alles volgeboekt en dat zie je terug in de prijzen van de hotels/b&b's die nog wél ruimte hadden.

Ik zou het zelf bij Lake district houden. Dat geeft wat rust in je planning en dan heb je de keuze om eens een dag over te slaan als het bijvoorbeeld de hele dag regent. Die 150km is daarna nog wel in te halen.
Qua ervaring vond ik Lake District niet onderdoen voor Schotland. Beide gebieden zijn prachtig op hun eigen manier :)
 
Ok, ik kan indien Schotland, Isle of Sky eruit laten. Dat scheelt weer wat in kilometers.
Hoe zit het met overnachtingen. Is dit nodig op voorhand te reserveren? Tent meenemen zou ook kunnen, maar als het nat gaat zijn misschien niet de beste optie.
 
Heb je een plaatje/linkje van die route van 1800km?

300km per dag is flink doorrijden, zeker als je de leuke routes binnendoor rijdt. En zoals gezegd is de kwaliteit van het asfalt op veel plekken matig. Dat betekent niet alleen dat het tempo lager ligt; je bent ook eerder vermoeid van de trillingen.

Wat me ook opviel in Schotland is dat er relatief weinig mogelijkheden zijn om te overnachten. Soms moesten we hier echt de route op aanpassen. In het hoogseizoen was bijna alles volgeboekt en dat zie je terug in de prijzen van de hotels/b&b's die nog wél ruimte hadden.

Ik zou het zelf bij Lake district houden. Dat geeft wat rust in je planning en dan heb je de keuze om eens een dag over te slaan als het bijvoorbeeld de hele dag regent. Die 150km is daarna nog wel in te halen.
Qua ervaring vond ik Lake District niet onderdoen voor Schotland. Beide gebieden zijn prachtig op hun eigen manier :)
Route Schotland is deze Een vakantie motortrip in Schotland - Toermotorroute
Deze naar Lake District is deze, met dan eerder terugkeren en Schotland schrappen. Engeland en Schotland door 6 national parks. - Toermotorroute
 
Kijk voor de gein eens op booking en probeer een nachtje op (of nabij) Isle of Skye te reserveren binnen jouw vakantieperiode.
Mij lukte het in 2018 in ieder geval niet, waardoor we Skye moesten overslaan. -O-

Nu ik de route zie... als je echt voor Schotland wilt gaan, kun je misschien beter via Ijmuiden-Newcastle varen? Dat bespaart alvast een paar kilometers! Als je dan ook Skye schrapt, ziet je rit er al heel anders uit.

Of; pak dit jaar Lake district en bewaar Schotland voor een volgende vakantie?
 
Oké. Ik heb voorlopig geboekt met gratis annuleren in de Yorkshire Dales en Lake District. Rijden tussen 250 km en 150 km per dag en 1 rustdag midden in het Lake District. Om misschien daar een plaatselijk rondritje te doen en wat te wandelen.
 
Afhankelijk van de weersomstandigheden kan ik het dan nog annuleren. Stel dat het in Schotland beter weer zou zijn dan in Lake District, 😂
 
Ik heb beide landen gedaan eerder dit jaar. Overschat je dagelijkse kilometers niet, elke dag 300kmrijden is na drie dagen echt niet prettig meer.
In het Lake District logeerde ik een aantal dagen op een camping om van daaruit het district te verkennen. Dan is het goed te doen. Hardknott pass bijvoorbeeld: ik was blij dat ik dat zonder mijn koffers en bagage kon doen, dat was een ander voordeel.
Schotland is op een andere manier mooi, maar ook daar is alle dagen 300km rijden niet leuk. En het is er drukker met motoren dan het Lake District. Als je toch enigszins wil kunnen doorrijden, volg dan de Oostkust: mooi en prettige wegen waar je wat makkelijker 90-100km kunt aanhouden en tegelijk toch genieten van mooie landschappen.
 
150 km per dag is wel erg weinig. Als je een tentje meeneemt, kan je gewoon rijden tot je er bijna genoeg van hebt en dan een camping zoeken. Plan gewoon een route, bepaal per dag wat je wil rijden en zorg dat je op tijd terug bent voor de terugreis. Maak er een beetje een avontuur van.
 
150 km per dag is wel erg weinig. Als je een tentje meeneemt, kan je gewoon rijden tot je er bijna genoeg van hebt en dan een camping zoeken. Plan gewoon een route, bepaal per dag wat je wil rijden en zorg dat je op tijd terug bent voor de terugreis. Maak er een beetje een avontuur van.
Ja daar ben ik ook over aan het denken. Maar als het regent is dat natuurlijk klote. Ik zit nu aan gemiddeld ongeveer 100 pond per overnachting. Hoeveel kost een camping daar ongeveer per nacht?
 
150 km per dag is wel erg weinig. Als je een tentje meeneemt, kan je gewoon rijden tot je er bijna genoeg van hebt en dan een camping zoeken. Plan gewoon een route, bepaal per dag wat je wil rijden en zorg dat je op tijd terug bent voor de terugreis. Maak er een beetje een avontuur van.

Er is een tentenprobleem op campings in UK: ik reed ook tot ik er genoeg van had en een camping ging opzoeken was geen sinecure. Veel campings die ik via Google, Garmin of diverse apps opzocht bleken uiteindelijk geen tenten meer te aanvaarden. De meeste campings die aangegeven worden zijn eigenlijk caravan parks. Hou daar rekening mee.
Vrij kampreren is hoe langer hoe minder vanzelfsprekend in Schotland, er zijn er teveel die er voorheen een zooitje van maakten, met alle gevolgen vandien nu. Ook iets om rekening mee te houden.

@Painter: campings: reken op ongeveer £ 16 à £ 20 per nacht voor één persoon/tentje met motor. Dat was in het laagseizoen eerder dit jaar. Met je £ 100 per nacht voor overnachting in B&B of hotel ga je er wel komen. Rond 14u beginnen checken op bv. Booking.com Dat bleek vaak de handigste app die vaak ook nog aangename verrassingen inhield. Tip: maak wel een screenshot van de initiële prijs waarmee je ze ergens heen lokken, vaak eindig je duurder als je boekt. Je hebt dan iets in handen om het verschil terug te claimen achteraf (omdat je op dat ogenblik geen tijd/mogelijkheden/gewoon kloteweer hebt om er tegen in te gaan). 8-)
 
Ja, dat wild kamperen gaat er stilaan uit. Toen wij in Noorwegen waren ook al veel bordjes ‘no camping’.
 
Hoi, heeft er iemand hier ervaring met Schotland of het Lake District? Hoeveel kilometer zou ik er best per dag inplannen?
Ik ga vertrek op 9 augustus met de boot naar Hull. Om dan ’s morgens 10 augustus om 7.30 u aan te komen. De 15e moet ik de boot terug om 20.30 u nemen. Ik denk dus het te beperken tot Lake District. Voor Schotland heb ik ook een mooie route gevonden. Maar dan moet ik 1800 km rijden, wat neer zou komen op 365 km per dag. Tenzij dit te doen is?
365 km per dag betekend ongeveer 7 uur zuivere rij tijd, ik vind dat geen probleem als je s'morgens om een uur of 9 op de motor stapt en s'avonds tegen een uurtje of 6 stopt, als je maar pauzes inbouwt, het enige dat je moet voorkomen is dat je op tijd moet gaan rijden. Het ligt er een beetje aan hoeveel ervaring je hebt met lange ritten en het materieel waar je mee rijd
 
Er zijn in de uk inderdaad veel 'static caravan parks'. Daar heb je met je tent niet veel te zoeken. Wij hadden in Schotland (met de camper) allemaal campings waar ook tentveldjes waren. Sta nu in zuid Engeland (met de caravan...), maar ook hier sta ik op campings waar ook tentjes staan. Tent kamperen is nog redelijk populair in de uk. Ook voor gezinnen. Kijk voor de zekerheid in google maps satelite view hoe de camping eruit ziet.
Het heeft met de vergunning van de camping te maken wat ze mogen toelaten. Heb ook wel eens voor een camping gestaan waar alleen tenten welkom waren. Of alleen volwassenen. Adults only. Zoek op farm camping. Dan kom je meestal op kleinere campings uit.
 
Laatst bewerkt:
Heb je ervaring met dagelijks rijden op vakantie? 300 tot 350km per dag is best te doen als je dit vaker hebt gedaan. Persoonlijk vind ik het prettig om dan ook de overnachtingen vooraf in te plannen. Je weet dan ook dat je niet meer verder hoeft te rijden als je klaar bent met de route. Sommigen gaan dan rustig op zoek naar een slaapplaats, maar dat kost dan wel tijd. Moet je van houden.
 
Hoi, ik heb de route nu nog wat aangepast zodat er slechts 100 tot 130 km per dag gereden moet worden, behalve op de terugweg dan 260.
Dit omdat mijn zoon van 16 nu ook beslist heeft om mee te gaan achterop. Dan kunnen we de nodige stops inlassen om stadjes te bezoeken of wandelingen te maken. Ben ik wel blij mee, met twee is altijd wat leuker als alleen. *D (jammer dat ik mijn vrouw nooit mee krijg...)
Daarom ook beslist om hotelletjes en pubs te doen ipv camping. Er is zo al weinig plaats in de koffers en ik ken hem.
 
Tof dat je zoon ook mee gaat! Als duo lijkt het me ook wel prettig om regelmatig de benen te kunnen strekken dus ik denk dat je verstandig doet aan deze route. Veel plezier en we zien de foto's wel verschijnen :)
 
Ik ga in september 6 dagen in totaal deze route rijden.

Als je in het lijstje kijkt is zijn er lange versies en kortere versies. Ik kijk hoe het gaat en gaat het soepel dan pak ik de langere versies.

Zie ook: Schotland op de motor [Centrale informatie]
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-08-03 om 13.27.11.png
    Schermafbeelding 2022-08-03 om 13.27.11.png
    14 KB · Weergaven: 36
  • Schermafbeelding 2022-07-11 om 12.51.44.png
    Schermafbeelding 2022-07-11 om 12.51.44.png
    150 KB · Weergaven: 36
Terug
Bovenaan Onderaan