Scooters en verbrijzelde knieen?

Vtwinner

MF veteraan
10 jun 2006
2.916
1.100
Cranendonck
Stukje in de Telegraaf over een waarschuwing van artsen dat het steeds vaker voorkomt dat scooterrijders een verbrijzelde knie oplopen doordat ze bij een ongeluk of noodstop met hun knie tegen de contactsleutel komen. Inderdaad, bij de mijne zit het contactslot ook op knie-hoogte en heeft de fabrikant geen enkele moeite gedaan om dit risico te verminderen. Mijn oude BMW had een klapsleutel zodat je in ieder geval minder risico loopt als je met je gezicht (jethelm) op het stuur cq. contactsleutel slaat.

Het is natuurlijk wel zo dat je op een motorscooter meestal een broek draagt met dikke kniestukken maar een domme constructie is het natuurlijk wel in een tijd dat bv. auto's tot in elk detail veilig moeten zijn. In principe is het voor fabrikanten goedkoop op te lossen. Terugroep actie waarbij contactsleutels vervangen worden door klapsleutels. Dat zal waarschijnlijk niet gebeuren dus we zullen zelf moeten gaan zagen. Iemand al aan het beunen geweest????
 
Met de auto kan het ook mis gaan. Neef van een kennis klapte op een verkeerspaal met de auto: been afgescheurd. Weet even niet of dat alleen onderbeen was of volledig been, maar zeer zal het gedaan hebben. Die jongen is trouwens overleden door dat ongeluk. Ook een auto is niet veilig. Met broek aan voorkom je al meer problemen en waarschijnlijk gaat het meer om bromscooters en dat soort? Valt mee dat ze dan niet over hoofdletsel praten.
 
Klopt het gaat vooral over snor/bromscooters. Geen beschermende broek. Hoofdletsel zal daar ook wel veel voorkomen, het is maar net welke specialist ze vragen. Maar het is eigenlijk wel jammer want het is zo gemakkelijk te voorkomen door een klapsleutel of het contactslot op een andere plek. Mijn auto heeft een drukknop, het Smartje van Mevr. Vtwinner heeft de contactsleutel op de 'Saab' plek, tussen de voorstoelen. Het is niet zo moeilijk om zo'n uitsteeksel te verplaatsen.

Natuurlijk, als je met veel geweld ergens tegen aan botst helpt helemaal niets meer. Gelukkig zijn de meeste aanrijdingen niet zo zwaar.
 
typisch geval van onzin nieuws wat onvolledig is.
Er zijn tegenwoordig veel meer scooters maar bijna niemand zit daar met beschermende motorkleding op.
Nog afgezien van het feit dat meeste mensen hun sleutelbos volhangen.
gewoon lekker :]
 
Zo lang de snorscooter legaal is in Nederland, is de plaats van de contactsleutel van piepklein belang. Ik begrijp niet dat er in dit land zo ontzettend zeikerig gedaan wordt over veiligheid op de motor en in de auto, maar dat je wel zonder RBW zo op een scootertje mag stappen zonder helm.

En die scootertjes bouw je dan weer met het grootste gemak terug naar brommer snelheid. Ik zie op de route naar mijn werk een stuk of 10>20 van die dingen, en ze lopen echt allemaal 50 km/h.
 
O.K., O.K. maar afgezien van rijgedrag en snelheid van scooterjeugd is het natuurlijk stom dat een gemeen uitstekende contactsleutel vaak op kniehoogte zit. Bij mijn Kymco is dat in ieder geval zo en ik ga daar toch eens naar kijken.
 
Met een Spy alarm kun je als je de afstand-start-functie ook hebt aangesloten je sleutel verwijderen uit het contactslot.
 
Dus je laat gewoon je contact op 'off' staan zonder sleutel erin en het alarm kan dan het contactslot overbruggen met de afstandsbediening? Nog niet zo'n slecht idee. Ik heb de sleutel dan nog altijd wel nodig om het zadel te openen en voor het stuurslot maar voor het rijden hoeft ie er niet in als ik het goed begrijp.

Handig, want voor het rijden klik ik altijd de overbodige sleutels (schijfremslot, kettingslot) eraf om te voorkomen dat die sleutels overal tegenaan rammelen en het lakwerk beschadigen. Bij 'sleutelloos' rijden kun je die zooi gewoon in je zak laten zitten.
 
Yup contact wordt overbrugt door een van de relais in het alarm.
Ik heb het zelf deze ronde als enige functie niet aangesloten, maar gebruik voor de rest al jaren die "Spy 5000M Two-way" alarm systemen, ik heb niet eens een echt slot voor mijn scooter omdat ik op mijn a.b. direct een melding in het display krijg als er zich iemand binnen een bepaalde afstand van mijn scoot ophoud.
Ze staan soms relaxed geprijsd op MP

Het is wel zo dat als je met de a.b. hebt aangezet je ook weer uit moet zetten met de a.b.
Verbruik in rust van zo'n alarm is iets van 20milli ampère, dus als je weinig rijd in de winter af en toe even aan de lader hangen.
 
Laatst bewerkt:
Thnx! Ik ga eens op zoek naar zo'n alarm. Ik heb, bij aanschaf van mijn Kymco, wel een Scootsecure GPS tracking systeem gekregen als speciale actie van Kymco maar dat ding komt er niet op. Ten eerste moet je een abonnement op de meldcentrale afsluiten van 10 euro per maand. Dat komt aardig in de buurt van de kosten van een verzekering! Verder ben je dan altijd en overal te volgen. Je moet natuurlijk eerst inloggen op de site van Scootsecure om die informatie te krijgen maar of dat ook helemaal safe is???? Enfin, het hele principe van het tracking systeem staat me tegen omdat het pas in actie kan komen na diefstal. Het is geen alarm!

Met dat Spy alarm sla ik 2 vliegen in een klap; diefstal preventie en die vervelende sleutel uit de weg. Nieuw winterprojectje....
 
Jou scooter met tracker is al gejat en daarmee het leed al geleden, bij mij krijgen ze niet de kans om hem te jatten, immers als ze er met een vinger naar wijzen wordt het alarm via de losse microwave module al geactiveerd, eerst gaat de start-onderbreker in werking en wijzen ze er dan nog een keer naar gaat het alarm ook af...ik heb overigens al een melding op mijn display van de a.b. als de a.s. dief er de eerste keer al naar gewezen heeft.
Wat betreft trackers heb je meerdere soorten jij hebt gewoon de verkeerde, je moet ze hebben zonder abonnement.... de melding komt dan direct bij jou applicatie terecht in plaats van via een abbo bij 3e.
Je kunt je beter eerst verdiepen in aanschaf van een tracker voor dat je zo'n ding aanschaft!

Prettig weekend gewenst
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig heb ik hem niet hoeven aanschaffen. Ik kreeg het ding gratis bij mijn scooter, incl. arbeidsloon voor de montage zelfs. De dealer heeft hem er echter niet opgezet omdat ik twijfelde of ik er wel aan wilde. Niet dus!
 
Ik was op de hoogte van die K actie dus idd. in jou geval is het gelukkig niet echt een financiële tegenvaller geweest.
Voor de rest is het bij trackers belangrijk dat je er op let dat het er een moet zijn met
een backup batterij die zo lang mogelijk mee gaat dus niet eentje die met 48 uur al leeg is.
Daarnaast moet het dus een tracker zijn die via gsm signaal de coördinaten direct door stuurt naar jou applicatie.
Als ze mijn scooter jatten hoop ik trouwens dat hij niet binnen 31 dagen terug wordt gevonden, mag van mij weg blijven dan koop ik wel weer wat anders.
Ik heb hem gewoon een paar duizend extra bij verzekerd zodat ik mijn achteraf geïnstalleerde spullen ook terug krijg.
 
Idd als ie al gejat is moet hij weg blijven. Ik heb geen zin om een half gesloopte scooter terug te krijgen. Als dat gebeurd is 'kneecapping' bij de diefjes wel een optie. En zo komen ze aan die verbrijzelde knieen..... })
 
Ik heb ooit een botsproef gezien (op tv) van een oude Amerikaanse auto. Hetzelfde probleem, contactsleutel door de knieschijf.

Knullige ontwerpfout wel. Met een goeie motorbroek is dat wel te voorkomen, denk ik. Maar als je een goeie klapper maakt op een snorscooter heb je ergere problemen dan een knieschijf.
 
Maar ook al klapt de sleutel om en je komt er met je knieschijf tegenaan, dan ben je denk ik nog wel aan het jodelen en schiet wellicht je knieschijf uit z'n geul en mag je 'm terugduwen, joy!
 
Terug
Bovenaan Onderaan