Scrambler project: eerst ombouwen of eerst afstellen?

Snakemaster

MF'er
8 mei 2014
40
0
Dwingeloo
Hallo,

ik heb een vraag die ik zelf niet goed kan beantwoorden.
Ik heb vorig jaar een schuurvondst gedaan in de vorm van een Yamaha XJ550 met 32k op de teller die ik graag om wil bouwen naar een scrambler.
Er zit een 4 in 1 uitlaat op met verrotte demper dus die demper zal vervangen worden. Daarnaast wil ik er K&N luchtfilter pods op hebben.

Wat is wijsheid? Eerst de demper en luchtfilters vervangen, de motor laten afstellen (sproeiers e.d.) en dan de motor ombouwen of de motor ombouwen en dan als laatste afstellen?
De reden waarom ik eerst zou willen laten afstellen is dat ik op dat moment in ieder geval weet dat het blok, uitlaat en inlaat goed is en de rest komt dan wel goed.

Ik heb de motor vorig jaar wel lopend gehad, hierbij heb ik de carburateurs al voorzien van een revisiekit, maar ik heb onvoldoende kennis om te beoordelen of het blok goed genoeg is.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten Sander
 
Ik heb zelf bij mij project er eerst voor gezorgd dat de motor goed rijdbaar was, dan weet je zeker dat dat alles werkt en als je er dan straks pod filters op zet, dat het enige is waar je rekening mee moet houden als ze niet meer (goed) loopt.
 
Ah dus die demper enigsinds dicht proberen te krijgen en dan met de originele luchtbox ff een rondje maken om te controleren of alles een beetje goed loopt, verbouwen en dan laten afstellen met nieuwe demper en de pods erop? Dat klinkt eigenlijk wel als een solide plan.

En wat als ik vind dat de motor niet lekker loopt? Zelf proberen af te stellen of meteen laten doen?
 
Eerst afstellen. Wij hebben hier een 800 staan die bijna goed leek, maar nu voordat we hem werkend hebben een draak is.

Als je in zo'n motor een boel geld steekt om er vervolgens achter te komen dat het niet lekker wil lopen is het allemaal voor niks.
Als je er een boel geld in steekt om hem goed te laten lopen en hem vervolgens niet ombouwt is hij tenminste nog iets waard.

Half in stukken gehakte scrambler projecten die half half lopen maar waar de ''bouwer'' niet uit komt gaan voor wisselgeld weg, vaak onder de inkoopprijs van de motor waarmee ze begonnen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan