Slingerende Vacuummeter

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.689
113.295
Rèswèk
Ik heb een setje van 4, twee doen het okee, bij de twee anderen vliegt de wijzer heen en weer op het ritme van het toerenbtal en is niet af te lezen.

Nou heb ik een van die twee wiebelaars opengemaakt en er zit niks in wat op instelbare demping wijst. De schroef voorop is om het 0-punt in te stellen en dat werkt perfect.

In het element, middenin de meter zit een piepklein tandwieltje dat de naald aandrijft door middel van een tandheugeltje. daar zir een kloddertje vet op. Zou dat de hele demping zijn?




20220404_215750.jpg






20220404_215807.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Ik heb een setje van 4, twee doen het okee, bij de twee anderen vliegt de wijzer heen en weer op het ritme van het toerenbtal en is niet af te lezen.

Nou heb ik een van die twee wiebelaars opengemaakt en er zit niks in wat op instelbare demping wijst. De schroef voorop is om het 0-punt in te stellen en dat werkt perfect.


In het element, middenin de meter zit een piepklein tandwieltje dat de naald aandrijft door middel van een tandheugeltje. daar zir een kloddertje vet op. Zou dat de hele demping zijn?



Bekijk bijlage 1746262





Bekijk bijlage 1746263
Zekers.
Een ouderwetse klok die achterloopt heeft dan ook smering nodig.
Vet aan de tandwielen en heugel en het is weer top.
Dit zijn meters, die je op het inlaat spruitstuk van een 4 cilinder zet, heb ik vroeger ook gebruikt bij mijn contactpunt gestuurde auto’s. Ga er maar van uit, dat de 2 meters die het volgens jou goed doen, juist stuk zijn. Op een synchronisatie set horen dempers te zitten in de luchtslang, die zo ver dicht gedraaid worden, dat de wijzers nog net trillen. Je kan hetzelfde effect bereiken, door voor de meter een grote luchtkamer te zetten.
 
kleine doorgang of kraantje met ruimte er achter dempt normaal de slinger. in een stationaire opstelling willen ze ook nog wel eens meters gebruiken die vol zitten met glycerine (en dan bedoel ik de hele behuizing achter het glas) dat werk ook fantastisch om te dempen maar als je die verkeert opbergt dan druipt de glycerine er uit en dan hou je een bende over en een meter die zijn demping kwijt is. maar voor het gebruik dat jij er van hebt zou ik voor een kleine orifice gaan on de stroming te beperken, dan ben je van de slinger af voor een zo laag mogelijke prijs.

doel van de kraantjes of een orifice is de flow beperken, als er achter die flowbeperking een behoorlijk volume zit krijg je een steeds beter gemiddelde. en slangen en het binnenwerk van de meter zijn ook volume. hoe kleiner de opening en hoe groter het volume er achter hoe preciezer de meting maar ook hoe trager het wordt voordat je een goede meting hebt.

goedkope manier om te testen met een orifice is de aansluiting op de meter even af te dichten met een beetje kaarsvet en daar met een hete speld een klein gaatje in prikken en dan eens kijken of de meter stabiel genoeg is.
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf heb een carbtune.. dat werkt idd prima.. nadeel vind ik wel dat dat ding perse moer hangen.. als je m gewoon vlak neerlegt op je zadel bijv of iets dan wijkt ie af.. met hangen geen last van.. en met die analoge meters, als ze het juist zouden doen; kun je iig neerplempen waar het je uit komt..
 
Ik heb ook een set van 4 van die vacuummeters. Bij mij moet er er bij alle 4 een soort van kraantje/instelbare doorlaat worden toegepast om het slingeren te dempen. Ik gebruik daarvoor een kunststof kraantje uit de aquariumwinkel.

De set gebruik ik inmiddels niet meer omdat ik ben overgestapt naar een eigenbouw digitale vacuummeter. En die vind ik prettig werken.

Bij mij zijn de vacuummeters niet meer in gebruik. Mocht je nog interesse hebben in een aanvulling op je set meters....
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan