Snelkoppeling benzineslang

zzoeff

MF'er
10 nov 2006
205
62
Beste mensen, ik heb voor mijn BMW R850R uit 1995 twee snelkoppelingen gekocht om aan de benzineslangen te monteren. Nu vraag ik me af, als je de benzineslang doorknipt stroomt er dan 21 liter benzine uit de tank de straat op of alleen het beetje wat in de slang en de pomp zit? Ik vermoed het laatste, maar wil het graag even bij de meer ervaren sleutelaars checken. Alvast bedankt voor de reacties.
 
een snelkoppling knijpt automatisch dicht waardoor er niks uit je tank komt.
Als ik mij niet vergis heb ik deze:

Heb mijn tank als een keer afgehaald om bougies te vervangen, merkte niks van benzine lek problemen. Echt handig zo een snelkoppeling. Gemonteerd tussen tank en hoofdleiding carburateur toevoer.

Bij het monteren gewoon eerst benzine kraan dichtdraaien, dan misschien zoals men zegt dichtknijpen.
Wat ook kan doorknippen, opvangen in bakje, terug in tank doen. Misschien verlies je een beetje benzine. Niet zo een probleem als je een doek gebruikt , dat vangt veel op.
 
Laatst bewerkt:
Heeft een R850R dan geen snelkoppelingen aan de benzineslangen? Bij mijn R1150R zitten die er standaard al in.
Om de tank er af te halen heb je die snelkoppelingen er nou juist zitten. Pomp zit in de tank.
Anders kun je niet bij de accu, de ABS unit, lucht- of benzinefilter (om te verwisselen).
 
Mijn R850R is één van de eerste modellen. De snelkoppelingen zaten er nog niet standaard op. Dat is BMW later wel gaan doen.

Er zit een benzinepomp in, geen benzinekraantje. De pomp zit in de tank. Ik begrijp uit de reacties dat er wat benzine wegloopt, maar geen hele tank. Heb ik dat juist? De snelkoppelingen komen tussen de pomp, die dus in de tank zit, en de injectiehuizen. Als alles weer op zijn plaats zit dan zitten de snelkoppelingen onder de tank verborgen. Hmm, de snelkoppelingen zijn van messing. Ik bedenk me net dat er misschien elektrolyse kan ontstaan wanneer de snelkoppelingen tegen de tank aankomen.
 
Laatst bewerkt:
De kunstof versie geeft problemen op den duur. En dan altijd wanneer het niet uit komt. Bij voorkeur geen kunstof dus.
Electrolyse zou ik mij niet druk om maken.

Het gaat idd om een beetje brandstof, niet volledige tank, maar waarom knoeien als het niet nodig is? Gewoon ff afklemmen.
 
Inmiddels de snelkoppelingen geplaatst. Bij het doorknippen van de onderste leiding kwam er hoegenaamd geen benzine uit de slang. Bij het doorknippen van de bovenste slang leek het wel alsof er een brandkraan werd opengezet. Snel mijn vinger in de slang en de koppeling geplaatst. Ik had een bakje bij de hand dus met de rommel viel het mee. Mijn idee is dat de pomp aan de onderste slang zit en de bovenste slang een open verbinding met de benzinetank heeft. De pomp trekt als het ware de benzine door de leidingen. Zoals een waterpomp van de CV het water door de radiatoren trekt.
 
Nee hoor. De pomp perst de benzine onder druk door de leiding. De drukregelaar laat alles boven de drie bar weer terugstromen de tank in. Geen van beide leidingen heeft een open verbinding naar de tank. De eneorme vloed aan benzine die je krijgt is hoogstens de inhoud van het brandstof filter, een half kopje.
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor. De pomp perst de benzine onder druk door de leiding. De drukregelaar laat alles boven de drie bar weer terugstromen de tank in. Geen van beide leidingen heeft een open verbinding naar de tank. De eneorme vloed aan benzine die je krijgt is hoogstens de inhoud van het brandstof filter, een half kopje.
Achteraf gezien klinkt dit wel logischer ja. De benzine moet immers door de injectie geperst worden. Daar heb je een “duwende” druk voor nodig, geen zuigende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan