Speciaal project: Honda CX 500 Electric Special

Zo, het heeft even geduurd, er is iemand die het spul kan programmeren.

Over ongeveer een maand gaan we een definitieve afspraak maken en er mee bezig !

Alles kan er af behalve de LDC, scheelt weer massa en ruimte !

Nog even geduld dus....

Grtzzz Simon.
 
Zo.....

en hij doet het !

ik heb al even 55 km/h gehaald op een klinker weg met zachte banden.... en nu,

afbouwen, testen RDW........

Al met al zal er wel weer wat tijd over heen gaan, genoeg andere dingen te doen maar er zit leven in !

Grtzzz Simon.
 
Zo.....

en hij doet het !

ik heb al even 55 km/h gehaald op een klinker weg met zachte banden.... en nu,

afbouwen, testen RDW........

Al met al zal er wel weer wat tijd over heen gaan, genoeg andere dingen te doen maar er zit leven in !

Grtzzz Simon.

Goed bezig! :} *O*
 
Druk geweest met het huis schilderen, andere deuren achter er in enz

Binnenkort weer verder...
 
De activiteiten aan het huis hebben 3000€
gekost, potje even leeg...

Maar ik kwam ook nog wat tegen wat minder
grappig was, moet alles waarschijnlijk
opnieuw uitlijnen, er zit een zwaar punt in
tijdens de rondgang van het wiel, de achterbrug
bleek dus niet goed in lijn te staan...

1 goed punt; elektrisch werkt alles !

Moet tzt nog een dikke lader kopen en installeren.

Dan alles uit elkaar, aflassen, stralen, spuiten
en dan naar de RDW....

Grtzzz Simon.
 
De activiteiten aan het huis hebben 3000€
gekost, potje even leeg...

Maar ik kwam ook nog wat tegen wat minder
grappig was, moet alles waarschijnlijk
opnieuw uitlijnen, er zit een zwaar punt in
tijdens de rondgang van het wiel, de achterbrug
bleek dus niet goed in lijn te staan...

1 goed punt; elektrisch werkt alles !

Moet tzt nog een dikke lader kopen en installeren.

Dan alles uit elkaar, aflassen, stralen, spuiten
en dan naar de RDW....

Grtzzz Simon.

Zwaar punt?
Als het 1 maal per omwenteling is zou ik eerst eens naar m'n achtertandwiel kijken.

8-)
 
De "slag" in het wiel en aandrijving is elke keer op 1/8 van een volledige rondgang...

Ik gok de cardan-as kruiskoppeling, die slingert mogelijk iets in de buis en rommeld wat in de groene kunststof bus die ik in de buis heb geplaatst.

Ik zal het eens met een beste lamp moeten bekijken, donker gat daar in de diepte...

of alles demonteren, bus eruit en dan monteren om te kijken wat er dan gebeurd.

Tijd en geld zijn nu ff een uitdaging, heb nog wat andere "projecten".

Grtzzz Simon. 8-)
 
De "slag" in het wiel en aandrijving is elke keer op 1/8 van een volledige rondgang...

Ik gok de cardan-as kruiskoppeling, die slingert mogelijk iets in de buis en rommeld wat in de groene kunststof bus die ik in de buis heb geplaatst.

Ik zal het eens met een beste lamp moeten bekijken, donker gat daar in de diepte...

of alles demonteren, bus eruit en dan monteren om te kijken wat er dan gebeurd.

Tijd en geld zijn nu ff een uitdaging, heb nog wat andere "projecten".

Grtzzz Simon. 8-)
Ik zag je eerdere foto van hoe de motor opgehangen is (in-lijn met de cardas-as) en zonder verder dingen te bekijken denk ik dat daar een mogelijke kritieke (ontwerp-)fout zit :/

Die motor zal niet licht zijn lijkt mij?
De roterende massa ook al niet.
Je gebruikt het originele draaipunt van de achtervork ook als draaipunt voor de motor.
Dus: de motor transleert (verplaatst) en roteert dus bij iedere oneffenheid van de weg.

Maar, het totale massatraagheidsmoment is enorm!. Dat is de som van de "weerstand tegen verplaatsen" (door eigen massa) + de "weerstand tegen verdraaien" (door eigen massa). Beide zijn al fors door het eigen gewicht, maar worden nog enorm vergroot door de afstand tussen het eigen massazwaartepunt en de feitelijk draaipunt waarom de boel draait (die as van de achtervork).
Tel daar de gyroscopische krachten bij op die optreden als gevolg van de draaiende massa en de verdraaiing van de motormassa om een as die dwars staat op de draairichting van de motor en je hebt je oorzaak: de motor trekt zelf de as krom op het moment dat de achtervering articuleert. Ik denk dat de motor en de cardan-as dus niet meer 100% in lijn staan en dat je dat nu voelt als zwaar punt.

Althans: daar ben ik bang voor :P

Voor een volgend project zou ik ernstig overwegen om de motor niet direct op de cardan te monteren, maar dwars hierop, zodat de motor niet beweegt t.o.v het frame.


edit, sorry.. ik keek net nog wat verder door het topic en zie dat je wel een koppeling tussen de cardanas en motoras hebt zitten en de motor niet beweegt t.o.v het frame. Dan is heel bovenstaand verhaal niet van toepassing :X

:} Supergaaf gedaan
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal ;)

Maar idd zit echt vast aan het frame.

Na dat ik er achter kwam dat de achterbrug niet goed zat was de opbouw en uitlijning al gedaan :X

Daarom zal alles niet perfect staan, kan dus weer gaan uitlijnen en evt aanpassen, ik hoop dat het slechts de prop is in de tunnel, dan is het wat makkelijker, maar ff in en uitbouwen is een hele klus, alles moet er af :(

Nou moet dat toch wel ivm aflassen en spuiten maar dan moet ik tussendoor het spul nog een keer opbouwen om te testen of het dan wel klopt.....

en... de motor weegt slecht 50 kg, irri werken dus met dat blok ijzer.....

Tja, shit happens...

Grtzzz Simon. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Mja, ook echt lekker suf he.
Ik zie een van die eerste foto's en achterin een probleem en denk 1 + 1 = 2
Dus dan typ ik een hele lap uitleg, post het en ga daarna verderlezen.
Tsja, en dan zie je een andere foto die de hele lap tekst weer ongeldig maakt :P

Ach, het houdt je van de straat ;)

Anyway, echt heel tof dit.
Ik heb nog een GPz900r staan die stof staat te happen en je hebt me wel geinspireerd moet ik zeggen :Y
 
Slimste zet is een kit kopen, motor + aansturing en een lader erbij, scheelt je een boel extra werk !

Dus.... wanneer begin je ;)
 
Gisteren ;)

Een kit... ik heb al even kort zitten googlen hahah, maar dan stuit je vooral op honderdduizend kits voor trapfietsen en niet zo snel voor motoren.
Maar als je een leuke link voor me hebt hou ik me zeker aanbevolen!
 
Gisteren ;)

Een kit... ik heb al even kort zitten googlen hahah, maar dan stuit je vooral op honderdduizend kits voor trapfietsen en niet zo snel voor motoren.
Maar als je een leuke link voor me hebt hou ik me zeker aanbevolen!

electric propulsion outboard,electric propel outboard, hub motor,brushless motor, BLDC motor, bike conversion kit,brushless motor controller,electric outboard,electric car motor,brushless joystick controller,EZ Outboard, EZ-Outboard, EZ Outboard Motor, folding electric wheelchair,foldable electric wheelchair,Magic Pie Edge,portable electric wheelchair

Er is veel te vinden voor veel geld :(

Creatief denken kan je veel geld besparen...
 
3 stuks van die HPM 10 KW motoren a 765 dollar
controllertje dik 400,battry pack dik 800 en nog wat kleingeld
veel geduld en prutswerk later

mag je blij zijn dat er nog geen accijnzen op de stroom zitten
 
Laatst bewerkt:
3 stuks van die HPM 10 KW motoren a 765 dollar
controllertje dik 400,battry pack dik 800 en nog wat kleingeld
veel geduld en prutswerk later

mag je blij zijn dat er nog geen accijnzen op de stroom zitten

Er komt mogelijk toch een belasting voor schone auto's, 7%......

Tja, koop onderdelen zijn duur, vraag en aanbod.... en het is een rage aan het worden.

Daarom heb ik een oude heftruck gekocht, 500€ ex BTW.

Zoek daarbij een oude sloopmotor en gaan...

Grtzzz Simon. 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan