(spoed, vanuit Australie) Niet/slecht startende Kawasaki ER5

Michiel85

MF veteraan
10 dec 2007
9.467
0
Baarn
Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Zit momenteel in Australie, ben hier 6mnd aan het rond rijden op een Kawa ER5... echt prachtig! Maar daar plaats ik dit bericht niet voor.

Sinds enkele dagen start de motor erg slecht. Soms moet ik wel 10x starten voordat de motor aanslaat. Ik hoor de startmotor wel lopen, maar de motor zelf pakt 'm niet op... (sorry ben niet heel technisch).

Hier is het momenteel vrijdagmiddag en heb een afspraak staan voor morgenochtend bij een Kawa dealer. Dit kan mij een hoop geld kosten, wat ik liever aan benzine of regulier onderhoud uitgeef van de motor. Tevens hoop ik de motor voor zondag weer normaal startend te hebben, want maandag ga ik op Phillip Island ermee rijden!!

Ik heb een vaag vermoeden dat er misschien vocht in de carberatuers zit. Zal zo eens kijken waar ik de aftap schroef kan vinden.

Mochten jullie nog suggesties hebben, please let me know! Ik ben helaas de rest van de dag afwezig, maar zal proberen om voor ik de motor morgenochtend weg ga brengen te kijken of er nog tips tussen zitten die ik zelf kan doen.

Voor de mensen die het leuk vinden om mijn verhalen te lezen; Index of / Dat is mijn weblog.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Michiel
 
:W
Hoe is't nou? MF toch kunnen vinden zie ik ;)
Kijk vrij regelmatig ff op je site :Y



Aan mij heb je geen donder verder, maar dat wist je al :+
 
Ja gaat prima hier, op dit probleem na.

Zojuist even gekeken, want rook benzine lucht hier binnen; ligt hele plas benzine onder de motor.

Als ik nu wil starten draait de startmotor ook niet meer, je hoort alleen een harde tik. Accu leeg? Iedere keer als ik probeer te starten komt er ook weer benzine 'uit het blok' gelopen op 2 plaatsen; als ik vanaf de zijkant kijk -> links bovenaan het blok loopt het eruit en aan de rechterkant naast het blok ook.

Zit hier nu enorm te balen, als ik dat ding nou maar nog bij die dealer kan krijgen vandaag of morgenochtend.

Iemand?
 
Op de CB250 zit de crankcase breather onder bij de bok
315ygw3.jpg


Ik heb niet superveel verstand van maar, ik denk je carburateur is verzopen... en ja je accu is nu leeg.
Wat je kan doen is aanrennen (desnoods 4keer) zodat je carburateur weer leeg komt. Als ie eenmaal start zou ik eerst een stukje rijden. Daarna de stationair met de gaskabel wat hoger zetten. Ik denk omdat de stationair is zo laag gezet, geef je een beetje gas en choke bij, maar dan kan je het dus laten verzuipen.

Anders... misschien is het electronisch of moeten je kleppen, carb gesteld worden.


ik ga weer in een hokje en laat de profesionels het uitleggen... :$
ik hok maar een beetje uit eigen ervaring...
 
Laatst bewerkt:
De harde tik is het start-relais .... en ja helaas .... je accu is te leeg om te kunnen starten.
De eenvoudigste manier om die Kawa weer aan de gang te krijgen is op zoek gaan naar een aardige Aussie met een auto en startkabels. Dan hoef je tenminste niet te duwen met een slecht startende motor.

Wat betreft je slecht startende motor; dat kan van alles zijn
- slechte accu
- slechte bougies
- verkeerde carburateur afstelling
- vuil in brandstofsysteem

Succes
 
Waar loopt die benzine precies uit? Dit is gok-werk waar je alle kanten mee op kan!
-benzinekraan lek..(vacuumklep), waardoor benzine direct het inlaatkanaal inloopt...
-vlotters blijven hangen...

dan....

kijk uit met doorstarten ( maar de accu is nu toch leeg!...dus dat kan niet meer...)
...doorstarten kan je startmotor vernueken....
...natte bougie's ( te veel benzine) kunnen 'doorslaan'....=kapút!

( ik neem ff aan dat er geen benzinepomp op zit bij deze 2-pitter..)
 
je hoort met de tik je startrelais omdat er te weinig accu spanning is.
je kunt 'm gaan aanlopen, iemand laten duwen is het beste, maar daar is je probleem niet mee verholpen.
de benzine loopt ergens uit. Dat moet opgelost worden. Kan nooit zo heel spannend zijn hoor.
Beetje schoonmaken en kijken waar de benzine uitkomt. Kans van 9 op 10 dat het de carburateur is. Wellicht dat je dan het vlotterbakje kunt demonteren. Pas op voor kleine onderdeeltjes die je niet moet kwijt raken. Alles schoonmaken, doorblazen, monteren en kijken of het dan weer goed komt. Die motorzaak heeft het zo opgelost. Daar twijfel ik niet aan. Zal de kop waarschijnlijk dus niet kosten.

En dat slechte starten komt waarschijnlijk door vervuiling in het brandstof systeem.
Luchtfilter kun je ook nog checken. Weet niet of het zanderig is bij je?Wellicht wat verstopt. Desnoods eens starten zonder filter als je benzine probleem hebt opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Als hij weer loopt (dus niet meer verzopen is) maar de oude problemen blijft houden.

Probeer hem dan eens aan te lopen als dat wel lukt is er verder niets mis met de afstelling van carbs e.d. zo niet dan wel.

Volgende stap is starten met start hulp (accu kabels) van een auto. (of motor)
Start ie dan ook probleemloos dan is er dus niets mis met de startmotor of start relais
anders wel.
(PS zitten de accu kables wel goed vast en ook de massa kabel aan het frame?)

Bovenstaande manier geen probleem dan is je accu leeg en of kapot en of wordt niet opgeladen.

Als je motor loopt met je bij ca 5000 toeren ca 14 volt krijgen op je accu polen. zo niet dynamo en of spaningsregelaar kapot. zo wel accu kapot of gewoon leeg.
(check accu water peil als dit een bijvulbare is)
 
Let er op dat die harde tik van de startmotor ook kan komen doordat de motor geblokkeerd is vanwege een verbrandingskamer die vol benzine staat. Voordat je hem met geweld gaat starten (aanlopen) draai dan eerst even de bougies eruit om te kijken of er geen laag benzine op 1 v/d zuigers staat.
Als dit wel is gebeurd is het wel verstandig om de olie te wisselen want daar is dan zeker een hoeveelheid benzine bij gekomen (en dat smeert nogal slecht...).

Ik denk dat je gewoon een vlotter hebt die lekt doordat er vuil in de brandstoftoevoer zat. Dit stroomt dan uit de overloop van de carburateurs en komt ergens onder je fiets terecht.

Accu bijladen is handig maar waarschijnlijk zit er nog voldoende prik in om de motor te starten met aanlopen.
 
Kansje:
aan carburateurs zit hoog in de vlotterkamer een ventilatie-doorgangetje waarop vaak een slangetje of buisje is bevestigd en meestal doorverbonden met overige carburateur(s).

Men noemt dit geheimzinnig "de overloop" maar het blijft: vlotterkamerventilatie.

Als het binnenste van een vlotterkamer niet volkomen vrij ademt op de buitenlucht dan vormt zich een lucht/dampbel die de vlotter belet om voldoende hoog te komen drijven en dan heb je overstroming.

Nog: check als er benzine gestroomd heeft wel meteen je oliepeil èn ruik aan de olie want er kan soms benzine in doorsijpelen (peil stijgt) en met die "verdunner" smeert het slecht.
 
Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Zit momenteel in Australie, ben hier 6mnd aan het rond rijden op een Kawa ER5... echt prachtig! Maar daar plaats ik dit bericht niet voor.

Sinds enkele dagen start de motor erg slecht. Soms moet ik wel 10x starten voordat de motor aanslaat. Ik hoor de startmotor wel lopen, maar de motor zelf pakt 'm niet op... (sorry ben niet heel technisch).

Hier is het momenteel vrijdagmiddag en heb een afspraak staan voor morgenochtend bij een Kawa dealer. Dit kan mij een hoop geld kosten, wat ik liever aan benzine of regulier onderhoud uitgeef van de motor. Tevens hoop ik de motor voor zondag weer normaal startend te hebben, want maandag ga ik op Phillip Island ermee rijden!!

Ik heb een vaag vermoeden dat er misschien vocht in de carberatuers zit. Zal zo eens kijken waar ik de aftap schroef kan vinden.

Mochten jullie nog suggesties hebben, please let me know! Ik ben helaas de rest van de dag afwezig, maar zal proberen om voor ik de motor morgenochtend weg ga brengen te kijken of er nog tips tussen zitten die ik zelf kan doen.

Voor de mensen die het leuk vinden om mijn verhalen te lezen; Index of / Dat is mijn weblog.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Michiel

Misschien zijn de bougies gewoon aan vervanging toe?
 
ik denk dat de vlotters blijven hangen...als je een plas benzine onder je motor vind is daar een grote kans toe...die benzine blijft lopen en moet ergens weg...via de overloop.

Ooit een cbr gehad met hetzelfde probleem, benzine werd zelf richting luchtfilter gespuwd, vlotternaalden vervangen en probleem was opgelost
 
Kansje:
aan carburateurs zit hoog in de vlotterkamer een ventilatie-doorgangetje waarop vaak een slangetje of buisje is bevestigd en meestal doorverbonden met overige carburateur(s).

Men noemt dit geheimzinnig "de overloop" maar het blijft: vlotterkamerventilatie.

Als het binnenste van een vlotterkamer niet volkomen vrij ademt op de buitenlucht dan vormt zich een lucht/dampbel die de vlotter belet om voldoende hoog te komen drijven en dan heb je overstroming.

Nog: check als er benzine gestroomd heeft wel meteen je oliepeil èn ruik aan de olie want er kan soms benzine in doorsijpelen (peil stijgt) en met die "verdunner" smeert het slecht.
Inderdaad, goed ruiken aan het oliepeil gat...benzine er in kan je motor om zeep helpen
 
Kijk dat zijn de betere vormen van tijdsbesteding.
Ik ben nog niet heel lang terug van een 8 maanden durende 4wd trip door voornamelijk de outback. Ik ga er zeker nog een keer naar toe terug om het op een enduro te doen, t is verslavend.

Wat betreft de motor, bovenstaande tips zeggen het meeste. Loop alle elementen na die voor de verbranding zorgen. Bougie, benzine toevoer,carbs, luchtfilter etc. Met de benzine lekkage zou ik ook meteen voor de carbs gaan. Je grootste zorg is ervoor zorgen dat je het stof uit de motor houd. controleer regelmatig je luchtfilter. Ook varieert de benzine kwaliteit nogal wat ook voor verstoppingen kan zorgen. Ik tankte meestal bij Shell of BP, voor de prijs hoef je dat toch niet te laten.

De meeste simpele oplossing. Ik weet niet waar je nu zit(in de buurt van Melbourne neem ik aan) maar in de meeste grotere plaatsen hebben wel een Supercheap auto. Daar ff een busje carburateur reiniger kopen(ze hebben daar nog veel meer interessant goedkope spullen) en nadat je je vlotters ff losgehaald hebt en je er zeker van bent dat de benzine niet ergens anders is ingelopen dat spul in je carbs spuiten. ff wachten en dan met een starthulp of aanlopen proberen te starten. Lukt dat spuit het dan met lopende motor een beetje gas nog een paar keer door. door het aanzuigende effect worden de carbs goed doorgespoeld en moet het meeste kleine vuil er wel uit zijn. Het is een beetje een low budget oplossing en het spul en dus je motor ruiken daarna naar wc luchtverfrisser maar het werkt erg goed :) Ook goed om carbon aanslag etc weg te krijgen als bv je startmotor blijkt te blijven hangen. demonteren en er goed mee doorspuiten, er komt ongetwijfeld een boel zwarte bagger uit.

Heb je hem toch weg gebracht( er zit wat tijdverschil tussen hier en daar) is het toch handig om aan te schaffen. Dat wat olie en een busje wd40, meer heb ik voor de outback niet nodig gehad.

Leon
 
Oja en een pluggen setje voor je (lekke)banden, heeeel handig als je in the middle of nowhere staat... :X

Edit: Lees net dat je al richting het einde van je reis gaat. Dan zou je het inmiddels wel moeten weten :) En wat betreft Tasmanie; Doen! Mijn afsluiting was ongeveer hetzelfde en de wegen zijn daar (met de natuur uiteraard, niet vergeten..) GEWELDIG. Goed asfalt en eigenlijk alleen maar slingerende en in hoogte veranderende wegen. Alleen die Historische snelweg(A1 volgens mij) is redelijk recht toe recht aan met veel snelheidscontroles. Zeker de A10 langs de west kust doen, hele mooie weg en niet druk, maar dat is het er toch zoiezo niet :)

Sorry ff offtopic :X

Leon
 
Laatst bewerkt:
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken etc...

Vanochtend met een goede kater wakker geworden en maar eens de motor gaan bekijken, nog steeds aan het lekken. Op de bok rechtop waren het druppels, maar op de zijstandaard werd het een waterval... Dus al zou ik 'm startend krijgen, rijden ermee leek me niet echt de beste optie.

Na vele telefoontjes voor transport van de motor en reparatie voor vandaag had ik geen hoop meer op een reparatie voor maandag (race op Phillip Island). De meeste dealers hadden pas tijd tegen het einde van komende week. Uiteindelijk heeft mijn neef (waar ik nu verblijf in Melbourne) via via een pickup wagen weten te regelen en hebben we de motor alsnog bij een Kawa dealer kunnen dumpen.

Het probleem is zo goed als zeker 'iets met naalden en/of vlotters'. Onder de buddy zit een filter, deze is helemaal doorweekt met benzine, door het olie glaasje kan ik ook de benzine zien... dus dat is vrij duidelijk (als je er verstand van hebt).

Tegen het einde van de week moet de motor weer klaar zijn. Hierna wil ik 1.5 a 2wk naar Tasmanie gaan om optijd terug te zijn voor de Formule1 in Melbourne (29maart dacht ik). Hierna via de Great Ocean Road naar Adelaide en terug naar huis...

Wanneer ik meer tijd heb, waarschijnlijk als ik terug ben in NL, zal ik hier op MF ook een mooi verslag plaatsen met alle motor gerelateerde dingen. Tot die tijd zullen jullie het met mn blog moeten doen...

Dan nog het laatste... racen op Phillip Island komende maandag. Dat gaat dus niet lukken op mijn motor. Maaaaarrrrr; 2 bekende uit Adelaide zijn op hun motors onderweg naar Melbourne. Ik kan bij 1 van hun achterop om alsnog naar Phillip Island te kunnen. Zij gaan ook racen daar. Je kon van te voren bij aanmelden ook aangeven dat je van hun een motor wilde huren voor de race (had ik niet gedaan want ik heb er zelf 1...). Nu hoop ik dat ik alsnog lastminute een motor van hun kan huren om toch nog te kunnen racen. Helaas is het kantoor gesloten in het weekend, maar ze hebben een mooie voicemail bericht van mij en een email. Nu maar hopen dat het geregeld kan worden....
 
Terug
Bovenaan Onderaan