Spuitbus Motip Acryl Lak vraagje (met foto's)

RenaatXS

Die hard MF'er
Hello,

ik wou de tank van mn '79 XS400 wat restylen met "respect" voor de originele striping. Ik heb de strepen afgeplakt met tape, aan weerszijden ook nog een stukje origineel rood afgeplakt ook. Ook de Yamaha letters heb ik afgeplakt.

Na schuren tot 600 heb ik er 2 lagen acryl grijze primer opgedaan (2u laten drogen), dan 2 lagen nitrocellulose metallic zwart en 10 minuten erna acryl blanke lak. Alles van Motip, dat is nu eenmaal het enige merk die de winkel aanbood.

Het geheel kon een weekje uitharden, en gisteren heb ik de afplaktape weggehaald. Resultaat is mooi van ver maar ver van mooi, en een beetje fragiel. De overgang geverfd-afgeplakt is niet zo stevig, en er zitten een paar uitlopers die bij het verven onder de tape hebben gekropen.

Mijn vraag: Met wat kan ik die uitlopers weg krijgen, en kan ik het geheel nu nog eens in de lak steken, om die afplakovergangen steviger te maken?

358x7hl.jpg

4sxrtw.jpg

t8nn2s.jpg



Voorbereiding:
2lvlc2r.jpg
 
Ik zou het hele ding kaal halen. Opnieuw spuiten met Motip. Dan setje stickers scoren van ebay. Daarna alles overspuiten met een busje 2K Blanke lak. Zo is het meteen ook benzine bestendig.
 
Ik heb ooit een tank gespoten met een spuitbus, dat werd wel erg mooi.
Maar, voor een tank erg belangrijk, het is niet benzine bestendig!!
Dus mijn advies, schuren en compleet overspuiten met autolak.
Als je een goede autolakhandelaar hebt kan die het ook in een spuitbus voor je maken.
 
tja je kan hem helemaal mat opschuren met korrel 1000 en dan opnieuw in de blanke lak spuiten, eventueel de uitlopers op de originele lak met thinner voorzichtig verwijderen.

Tipje voor de volgende keer dat je dingen gaat afplakken, verwijder de tape als de verf nog nat is, dan krijg je een mooiere overgang en niet zo'n harde rand ;)
 
hahaha ja echt gebruikelijk is het niet meer inderdaad :P

Het is ook beter om alles in één soort lak te spuiten, of alles acryl, of alles alkyd of alles nitro cellulose, ga je het mengen dan kan je resultaten krijgen die je niet wil :N
 
RenaatXS, zei je niet dat je ook de nitrocellulose van Motip had? Ik heb zelf ook bezig met een tank over te spuiten en gebruik nitrocelluloselak van de Gamma (merk weet ik zo even niet). Gewoon omdat deze bussen goedkoop zijn en omdat daar net die kleur bij zat die ik wilde.

Overigens heb ik geen probelemen gehad met het spuiten van mijn voorspatbord. Daar is eerst een acryl-grondlak op gegaan, toen voor de kleur de nitrocelluloselak en daarna blanke acryllak. Geen problemen tot dusver met de dekking of oplossing van andere lagen. Ik heb trouwens twee strepen van een andere kleur gebruikt, door af te plakken. Net als wat Sebas zegt, heb ik de tape (plastic isolatietape ipv schilderstape) bij nog natte verf verwijderd. Geeft wel enigszins een randje (doordat er nou eenmaal meer verf op het ene deel zit, dan het andere), maar niet zo als op jouw foto's.

Heb je al geprobeerd te schuren en af te lakken met 2k-lak? Welke is aan te raden (ook qua €'s)?
 
Voor het afplakken heb je speciaal tape nodig . fineliner, dat is verf-afstotend, en dan krijg je ook niet van die opstaande randen, en je kunt dat terwijl je het plakt ook heel mooi in bochten plakken, zonder dat het gaat "kreuken".
Als je die tape dan weghaalt, loopt de lakrand AF in plaats van die opstaande randen
 
Voor het afplakken heb je speciaal tape nodig . fineliner, dat is verf-afstotend, en dan krijg je ook niet van die opstaande randen, en je kunt dat terwijl je het plakt ook heel mooi in bochten plakken, zonder dat het gaat "kreuken".
Als je die tape dan weghaalt, loopt de lakrand AF in plaats van die opstaande randen

Goeie tip. Is dat spul algemeen verkrijgbaar? Bij de bouwmarkt, of moet ik dan toch naar de verfwinkel?
 
Ik vond bij het googelen ook nog het product "smooth transition tape" van 3M. Is ook bedoeld om geen randen achter te laten. Ik kan nog niet echt vinden waar dat te koop is. Vast niet bij de bouwmarkt... Misschien eens bij een spuiterij langs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan