SR500 caferacer

Rockert

MF veteraan
24 nov 2004
2.504
0
Odoornerveen
Mischien is het bij sommigen bekend, zoniet, dan maak ik nu officieel wereldkundig dat ik een zwak heb voor de yamaha SR500. Weet ook niet hoe dat komt, zal wel iets uit mijn jeugd zijn ben ik bang. Onderhand heb ik er 3 mogen bezitten maar telkens heb ik ze weggedaan omdat het vriendenclubje waarin ik verkeer besmet is met italiaanse dingetjes, laverda 750, 1000 guzzi´s en het en der wat koningsasser ducati´s. Nu kun je veel zeggen van een SR maar dat ze overpowered zijn is een groot misverstand. Dit was eigenlijk ook de reden dat de SR telkens weer de deur uit moest, kon gewoon niet meekomen met de rest. Met een XS650 is dat weer een heel ander verhaal. Niet dat ik nu vooraan rij, maar ben ook niet meer degene op wie iedereen wachten moet. Sinds ik dus een XS tot mijn bezit mag rekenen tel ik (qua motor in ieder geval) weer een beetje mee en wordt er niet meer ongeduldig achterom gekeken waar die "brommer" nu weer blijft...Ondanks dit "probleem" bleef ik telkens een soort van verliefd op deze motoren, het simpele, ranke en eigenwijze is iets wat mij dus altijd bleef trekken. En toen ik tijdens de laatste beurs in Rosmalen een versleten SR blok voor zakgeld zag staan onder een tafeltje besloot ik die mee te nemen. Dynamo en ontsteking ontbrak, bovenblok was gedemonteerd en nokkenas was "op". Het begin van een hoop leuke avonduren was weer in huis gehaald. Eerst even thuis maar niets verteld, na het Dresda verhaal was het om verschillende redenen beter dat ik geen projecten meer opstartte en om nu slapende honden wakker te schoppen leek me nergens voor nodig. Toch kwamen er verdacht veel SR onderdelen aan de deur via TnT, DHL en UPS......en toen ik er echt niet meer onderuitkon alles vrolijk opgebiecht...ja, dat blok, frame en dergelijke was voor een SR....Geen probleem zei ze, als je hem nu maar houdt en niet weer verkoopt (?) .......kan ik prima mee leven. Nu had ik een frame met kenteken, een frame zonder kenteken (lang verhaal maar heb dus 2 frames liggen hier), Een voorvork van een suzuki GS550 en een voorwiel van een black bomber. Hierop een manx tankje gezet en een kuip die ooit een kawasaki 250 2 cylinder tweetakt (avenger) sierde, achterwiel, carb en nog wat klein grut lag er ook al dus de ruwe opbouw heeft een aanvang genomen. Tijdens de laatste Vehikle vond ik een XT500 blok wat in het SR frame gezet wordt, de kop en cylinder van het SR blok ga ik wel gebruiken ivm de grotere kleppen. Al komt hier wel een 90mm zuiger in (10,5 op 1 compressie :9~ ), wordt de kruktap verzet (langere slag met zuiger maakt 600cc) etc etc. Spullen liggen hier al maar eerst het rijwielgedeelte, blok kan ik van de winter wel binnenshuis doen...lekker warm
full
 
De bedoeling is (en moet lukken ivm gemaakte afspraken binnen het vriendeclubje) dat ze uiterlijk mei 2010 klaar moet zijn. Ieder van ons is bezig een "classic racer" te maken voor op Spa tijdens de bikers classics, kan natuurlijk niet zo zijn dat ik dan nog bezig ben met prutsen :N
 
Laatst bewerkt:
Prachtige blokkies zijn het om te zien,veel succes met bouwen.
Persoonlijk ben ik niet zo van een kuip,ga je die gebruiken?
 
Prachtige blokkies zijn het om te zien,veel succes met bouwen.
Persoonlijk ben ik niet zo van een kuip,ga je die gebruiken?

Kuip ga ik weldegelijk gebruiken. Maar goed dat smaken verschillen, vind hem zelf helemaal geweldig namelijk. Volgende week begin ik met de aanpassing van het frame met het kenteken. Deze was even om te zien wat er nu allemaal aan gebeuren moet. Achterframe wordt wat veranderd, Het moet geschoren worden en her en der wat beugeltjes erbij frutten om de accuhouder en nummerplaathouders te kunnen monteren. De kuipsteun is voor 80% klaar. Dit is het type kuip waarbij de koplamp gewoon mee blijft draaien. Vooraan heeft hij nu nog te weinig steun dus daar gaan we iets voor verzinnen. Als het goed is heeft Rogier nog een telleraandrijving voor me liggen, zodra die binnen is kan ik het voorwiel strak in de voorvork zetten waarna het wachten is op de achterbrugas. (budget voor deze maand is alweer op, volgende maand asje bestellen dus). Als dit binnen is, ben ik qua materiaal voor het rijwielgedeelte klaar :]
 
ziet er goed uit:)

hoorde van je maten die bij je stand stonden in hardenberg al dat je bezig was met een sr :)
 
Hardenberg was erg leuk heb daar de kuip en ander speelgoed kunnen kopen. Morgen ga ik het frame van de gekentekende SR demonteren/strippen en eens schoonmaken. Moet er een beetje aan lassen ivm afgebroken motorsteun maat dat mag geen naam hebben. verder zien wat ik met het achterframe doen kan. Zitten nu wel erg grote oren aan om het spatbord vast te houden :r
 
Laatst bewerkt:
Mooi project en een prachtige kuip, past volgens mij mooi om het smalle blok.
K'ben ook in Hardenberg geweest, waar stond jij eigenlijk?
 
...O...wacht ik weet het al weer m'n vader heeft zelfs nog een achterlichtje van je gekocht
K'zit trouwens op korte afstand van je woonplaats. _O- :W
 
Echt veel mee gereden heb ik ook nog niet, half jaartje na aanschaf in 2001 toen uitmekaar gehaald en jaren op zolder liggen wachten tot ik er mee beginnen zou.
Ik heb je een mailtje gestuurd. Al gezien?
 
Laatst bewerkt:
Echt veel mee gereden heb ik ook nog niet, half jaartje na aanschaf in 2001 toen uitmekaar gehaald en jaren op zolder liggen wachten tot ik er mee beginnen zou.
Ik heb je een mailtje gestuurd. Al gezien?
Ja hoor, gezien en gelezen. E ken ik inderdaad wel, ben wel eens bij hem thuis en in de schuren geweest. Soort van paradijs voor de liefhebber. Genetisch zit je dus erg goed in elkaar volgens mij!

Vandaag was het plan om het frame aan te pakken, zoals zo vak komt er dan altijd weer wat tussen, huishoudelijke belangerijke dingen schijnen dan de voorrang te nemen. Volgende week woensdag ben ik weer vrij, poging 2 dus. Het frame wordt gespoten trouwens, heb er niet zoveel vertrouwen in dat de stralers van de poedercoater erg veel rekening houden met het oil in frame principe van de SR. Betekend wel dat ik zelf de boel kaal mag schuren '(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan