Rockert
MF veteraan
Mischien is het bij sommigen bekend, zoniet, dan maak ik nu officieel wereldkundig dat ik een zwak heb voor de yamaha SR500. Weet ook niet hoe dat komt, zal wel iets uit mijn jeugd zijn ben ik bang. Onderhand heb ik er 3 mogen bezitten maar telkens heb ik ze weggedaan omdat het vriendenclubje waarin ik verkeer besmet is met italiaanse dingetjes, laverda 750, 1000 guzzi´s en het en der wat koningsasser ducati´s. Nu kun je veel zeggen van een SR maar dat ze overpowered zijn is een groot misverstand. Dit was eigenlijk ook de reden dat de SR telkens weer de deur uit moest, kon gewoon niet meekomen met de rest. Met een XS650 is dat weer een heel ander verhaal. Niet dat ik nu vooraan rij, maar ben ook niet meer degene op wie iedereen wachten moet. Sinds ik dus een XS tot mijn bezit mag rekenen tel ik (qua motor in ieder geval) weer een beetje mee en wordt er niet meer ongeduldig achterom gekeken waar die "brommer" nu weer blijft...Ondanks dit "probleem" bleef ik telkens een soort van verliefd op deze motoren, het simpele, ranke en eigenwijze is iets wat mij dus altijd bleef trekken. En toen ik tijdens de laatste beurs in Rosmalen een versleten SR blok voor zakgeld zag staan onder een tafeltje besloot ik die mee te nemen. Dynamo en ontsteking ontbrak, bovenblok was gedemonteerd en nokkenas was "op". Het begin van een hoop leuke avonduren was weer in huis gehaald. Eerst even thuis maar niets verteld, na het Dresda verhaal was het om verschillende redenen beter dat ik geen projecten meer opstartte en om nu slapende honden wakker te schoppen leek me nergens voor nodig. Toch kwamen er verdacht veel SR onderdelen aan de deur via TnT, DHL en UPS......en toen ik er echt niet meer onderuitkon alles vrolijk opgebiecht...ja, dat blok, frame en dergelijke was voor een SR....Geen probleem zei ze, als je hem nu maar houdt en niet weer verkoopt (?) .......kan ik prima mee leven. Nu had ik een frame met kenteken, een frame zonder kenteken (lang verhaal maar heb dus 2 frames liggen hier), Een voorvork van een suzuki GS550 en een voorwiel van een black bomber. Hierop een manx tankje gezet en een kuip die ooit een kawasaki 250 2 cylinder tweetakt (avenger) sierde, achterwiel, carb en nog wat klein grut lag er ook al dus de ruwe opbouw heeft een aanvang genomen. Tijdens de laatste Vehikle vond ik een XT500 blok wat in het SR frame gezet wordt, de kop en cylinder van het SR blok ga ik wel gebruiken ivm de grotere kleppen. Al komt hier wel een 90mm zuiger in (10,5 op 1 compressie ), wordt de kruktap verzet (langere slag met zuiger maakt 600cc) etc etc. Spullen liggen hier al maar eerst het rijwielgedeelte, blok kan ik van de winter wel binnenshuis doen...lekker warm