stalen remleidingen

willem_125

MF'er
3 nov 2009
72
0
hallo iedereen

ik heb wat problemen met de voorrem van mn gsxr 750 bouwjaar 1998.
ik heb de zuigers net vernieuwd van de remklauwen alsook de dichtingen.

ik heb hem perfect ontlucht,alsook mijn dealer heeft hem nog eens ontlucht.

de rem blijft sponzig en ik kan hem intrekken tot mijn handvat! dus dit klopt niet he.
ik vermoed dat er in de ene remschijf een knikje zit(dus niet 100 percent meer recht is)maar ik vermoed dat dit niets te maken heeft met de druk in je remsysteem toch? (graag bevestiging)

ik neem aan dat het geen stalen remleidingen zijn dat origineel gemonteerd zitten?(graag bevesteging)

nu heb ik gehoord dat dit misschien kan opgelost worden door stalen remleidingen te monteren,en ik heb even gekeken en ik kom op dit uit Alles voor de motorrijders Ma_raboda Home page

iemand ervaring mee?

alvast bedankt
 
hallo iedereen

ik heb wat problemen met de voorrem van mn gsxr 750 bouwjaar 1998.
ik heb de zuigers net vernieuwd van de remklauwen alsook de dichtingen.

ik heb hem perfect ontlucht,alsook mijn dealer heeft hem nog eens ontlucht.

de rem blijft sponzig en ik kan hem intrekken tot mijn handvat! dus dit klopt niet he.
ik vermoed dat er in de ene remschijf een knikje zit(dus niet 100 percent meer recht is)maar ik vermoed dat dit niets te maken heeft met de druk in je remsysteem toch? (graag bevestiging)

ik neem aan dat het geen stalen remleidingen zijn dat origineel gemonteerd zitten?(graag bevesteging)

nu heb ik gehoord dat dit misschien kan opgelost worden door stalen remleidingen te monteren,en ik heb even gekeken en ik kom op dit uit Alles voor de motorrijders Ma_raboda Home page

iemand ervaring mee?

alvast bedankt


Als jij hem perfect hebt ontlucht, hoe kan dan de dealer hem dan ook nog eens ontluchten :?

Lekt ie nergens remvloeistof?
 
Dat probleem wat je omschrijft kan niet opgelost worden door stalen remleidingen.
Ik denk dat het rem systeem zich nog moet "zetten" aangezien je wat vernieuwt hebt en alles opnieuw ontlucht is.
Het kan nog wel een dag of 1 a 2 duren voordat de voorrem weer als vanouds aanvoelt en het inknijpen niet meer tot het handvat kan.


Tsjonge zeg, grotere onzin heb ik nog niet gehoord. Jij mag iig nooit aan mijn fiets komen. Mijn remmen moeten het altijd doen, niet alleen overmorgen.
 
Tsjonge zeg, grotere onzin heb ik nog niet gehoord. Jij mag iig nooit aan mijn fiets komen. Mijn remmen moeten het altijd doen, niet alleen overmorgen.
Nou, het is niet helemaal onzin. Ok, als je je hendel tot het handvat kan intrekken, heb je geen goede klus afgeleverd, maar als je hendel IETS sponzig aanvoelt kan dat in de loop der tijd wel beter worden. Door het bewegen en trillen van de motor tijdens het rijden kunnen eventuele luchtbellen nog naar boven stijgen en via het remreservoir uit de vloeistof komen.

Oh en TS, als je systeem niet lekt maar toch zo extreem sponzig is, heb je hem NIET goed ontlucht en je dealer ook niet, punt. Probeer je banjo bouten eens te ontluchten of zet een trilnaald of iets anders dat trilt ( :o ) tegen je remsysteem.
 
Laatst bewerkt:
Dat deel naar de rechterklauw loopt dan ook deels horizontaal, zoals aangegeven.


Haal je klauwen eens los van je voorpoten en leg ze op een stoel oid naast je voorwiel, dan ben je dat horizontale deel in je leiding kwijt en komt de lucht er zo uit. Beter is nog om het hele remsysteem van je fiets af te halen en horizontaal op je werkbank te leggen en dan te ontluchten. Met een naked gaat dat wel wat makkelijker dan met je jouwe....
 
Bij mij voelde ie na langdurig ontluchten ook nog sponzig. Het volgende werkte bij mij:
de motor een beetje scheef houden zodat de aansluitingen, banjos, op het rempotje lager komen te zitten dan het rempotje zelf. Lucht uit de banjos kan nu wegstromen.(remhendel een paar keer inknijpen,(als je het dekseltje eraf hebt kun je de belletjes zien ontsnappen...)
'k Heb het zelf ook gehad, en maar klooien met ontluchten enz. tot mn buur dit ideetje aandroeg.
 
Er zit gewoon lucht in de remmen punt

Remklauwen van de fork los halen en dan met een lijmtang de zuigers zo blokeren dat deze niet bewegen kunnen en dan nog eens goed ontluchten(de zuigers bewegen nu in de rubbers en dat voorkomt goed ontluchten)
Hendel niet helemaal tegen het handvat trekken bij het ontluchten

Of je laat er iemand naar kijken die er wel kaas van heeft gegeten

En misschien toch nieuwe remslangen monteren en zet er 4 zuiger remklauwen op dat scheelt je een hoop gezeur voor later (nee de 6 zuiger klauwen remmen NIET beter)


En het lijkt allemaal zo makkelijk dat ontluchten
 
Rubberen remleiding verouderen, daardoor kun je een sponzig aanvoelende remhendel krijgen.

Verder eensch. :P

Dat klopt niet wat je zegt. Een sponzig aanvoelende remhendel komt niet doordat een rubber remleiding veroudert, maar dat komt meestal door de remcylinder die niet meer in goede staat is, en/of de overige rem onderdelen zoals remzuigers.
Als er al wat veroudert aan een rubber remleiding is het eerder de buitenkant dan de binnekant.
 
Laatst bewerkt:
Er zit gewoon lucht in de remmen punt

Remklauwen van de fork los halen en dan met een lijmtang de zuigers zo blokeren dat deze niet bewegen kunnen en dan nog eens goed ontluchten(de zuigers bewegen nu in de rubbers en dat voorkomt goed ontluchten)
Hendel niet helemaal tegen het handvat trekken bij het ontluchten

Of je laat er iemand naar kijken die er wel kaas van heeft gegeten

En misschien toch nieuwe remslangen monteren en zet er 4 zuiger remklauwen op dat scheelt je een hoop gezeur voor later (nee de 6 zuiger klauwen remmen NIET beter)


En het lijkt allemaal zo makkelijk dat ontluchten

is vast zetten met een lijmtang anders dan vastzetten tegen een remschijf?

Voor de rest is het ook best wel handig om zo`n advies te geven, dikke kans dat hij de zuigers helemaal in de remklauw duwt, dan gaat dat ontluchten best lang duren.
 
Dat klopt niet wat je zegt. Een sponzig aanvoelende remhendel komt niet doordat een rubber remleiding veroudert, maar dat komt meestal door de remcylinder die niet meer in goede staat is, en/of de overige rem onderdelen zoals remzuigers.
Als er al wat veroudert aan een rubber remleiding is het eerder de buitenkant dan de binnekant.
Als het niet door de remleiding komt, hoe kan het dan dat het sponzige weg is na het vervangen van de remleiding ?
 
Ja dat is anders want als de zuigers tegen de schijven zitten kunnen ze nog bewegen terug in de klauw en dat geeft het probleem (volgens mij) dat er lucht achter blijft

Ik ken deze problemen en ik los het op deze manier op
 
ik ga morgen nog eens ontluchten,ik houd julie zeker op de hoogte,en bedankt voor alle uitleg al.
nu staat de hevel ingetrokken met een tie-rap en het potje open:p


Doe die deksel er nou maar op.Wat een belachelijk advies.Als je hendel ingeknepen is
dan is er ook geen open verbinding naar je potje.Anders zou de vloeistof wel in de rondte vliegen.
 
Doe die deksel er nou maar op.Wat een belachelijk advies.Als je hendel ingeknepen is
dan is er ook geen open verbinding naar je potje.Anders zou de vloeistof wel in de rondte vliegen.

ty-rip om de hendel heeft niets met ontluchten te maken.
door hem lange tijd met druk op de remzuigers te laten staan schuift de keerring in de remklauw weer iets naar achteren. bij het lossen komen de remzuigers dus minder terug en heb je minder vrije slag voordat je rem hard wordt.
 
ty-rip om de hendel heeft niets met ontluchten te maken.
door hem lange tijd met druk op de remzuigers te laten staan schuift de keerring in de remklauw weer iets naar achteren. bij het lossen komen de remzuigers dus minder terug en heb je minder vrije slag voordat je rem hard wordt.
Dat denk ik ook :Y
 
Vanwege dit soort problemen gebruik ik een Rodac remontluchter op perslucht (voor motorfietsen).
2 klauwen in 1 keer klaar en geen gezeur dat er toch nog ergens een belletje zit.

Denk overigens wel dat er ergens lucht zit. Als de rubbers om de remzuigers òf de hoofdremcilinder rot zijn dan zou er toch zeker wat remvloeistof moeten lekken.
 
ty-rip om de hendel heeft niets met ontluchten te maken.
door hem lange tijd met druk op de remzuigers te laten staan schuift de keerring in de remklauw weer iets naar achteren. bij het lossen komen de remzuigers dus minder terug en heb je minder vrije slag voordat je rem hard wordt.

Ik heb begrepen dat het verhaal er achter is dat kleine luchtbelletjes in de leiding zich door de druk verzamelen en er uit poppen.

Maar heel eenvoudig: als je goed hebt ontlucht is dit niet nodig.
 
Weet niet wat suzuki aanraad maar in de haynes manual van mijn kawa raden ze aan om de 4 jaar de slangen te vernieuwen. Vrij snel naar mijn mening, maar na 12 jaar zou je opzich kunnen overwegen de boel te vervangen. Maar, als je je remhendel met normale remkracht tegen je handvat aan kunt knijpen, zou ik er rekening mee houden dat er toch ergens lucht zit (remdruk verdeel ding bv na dat alles langdurig losgeweest is kan ontluchten best vervelend zijn)

als je met een kracht, waarmee je never nooit niet in je rem zal durven knijpen, je handvat tegen het stuur krijgt.. tja, jou motor is echt niet de enige waarbij dat gebeurt, echt niet. Nieuwe of stalen remleidingen zorgen wel voor een 'hardere' remhendel, dus als je er zeker van bent dat er geen lucht in zit en het moet beter kun je daar aan gaan denken.
 
Ik heb begrepen dat het verhaal er achter is dat kleine luchtbelletjes in de leiding zich door de druk verzamelen en er uit poppen.

Maar heel eenvoudig: als je goed hebt ontlucht is dit niet nodig.


Klopt, en dat kun je ook gewoon zien. Onder druk wordt er meer, beter en sneller kleine luchtbelletjes naar boven geduwd.

Overigens klopt het mi van de rubbers ook wel: een mooie polder-combi dus :)
 
Weet niet wat suzuki aanraad maar in de haynes manual van mijn kawa raden ze aan om de 4 jaar de slangen te vernieuwen.
Sterker nog: elke vier jaar :Y
Vrij snel naar mijn mening, maar na 12 jaar zou je opzich kunnen overwegen de boel te vervangen. Maar, als je je remhendel met normale remkracht tegen je handvat aan kunt knijpen, zou ik er rekening mee houden dat er toch ergens lucht zit (remdruk verdeel ding bv na dat alles langdurig losgeweest is kan ontluchten best vervelend zijn)

als je met een kracht, waarmee je never nooit niet in je rem zal durven knijpen, je handvat tegen het stuur krijgt.. tja, jou motor is echt niet de enige waarbij dat gebeurt, echt niet. Nieuwe of stalen remleidingen zorgen wel voor een 'hardere' remhendel, dus als je er zeker van bent dat er geen lucht in zit en het moet beter kun je daar aan gaan denken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan