Startprobleem KLE 500

ermengen

MF'er
31 jul 2016
41
0
Kontich
Hallo,

ben al enkele jaren eigenaar van een Kawasaki KLE500. Door omstandigheden heeft hij een jaar stil gestaan en je kan het al raden ... nu start hij niet meer.
Heb vandaag benzine vervangen door nieuwe. Vuil uit carburators laten lopen via schroefje (leek me geen vuil uit te komen).
Carburator laten droogblazen en nieuwe bougies gestoken.
Als ik hem uiteindelijk terug startte draaide hij een 5-tal seconden en viel toen stil. Heb toen ongeveer 25 keer opnieuw geprobeerd, soms met enekele seconden succes. Maar motor valt steeds stil.
Batterij heeft ook al een nacht aan de optimate gehangen.

Kan iemand helpen of raad geven ?

Alvast bedankt
 
Foto van beide kanten. Motor wel niet gestart... want dat lukt dus
niet.
Op foto 2 (kant van koude uitlaat) is niveau benzine véél hoger dan op de andere.



full

full
 
Laatst bewerkt:
Foto van beide kanten. Motor wel niet gestart... want dat lukt dus
niet.
Op foto 2 (kant van koude uitlaat) is niveau benzine véél hoger dan op de andere.



[afbeelding]
[afbeelding]
Slangetje dichter op carb zetten. Er tegenaan. Dit is te ver om goed te kijken.

als er één echt te hoog staat, wees dan bedacht op benzine in cilinder en motorolie. wellicht overbodig om te zeggen, maar liever overbodig dan onterecht niet zeggen...
 
Foto's met slangetje dichter bij carb.
Foto 1 aan kant die koud blijft. Benzine komt bijna tot aan stukje tape (niveau minder goed zichtbaar). Zelfs nog een stuk hoger


full


full
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan het niveau in de carburateur zo hoog staan?
Hij loopt toch al veel eerder over? De benzine loopt zo langs de gasnaald naar buiten. Hoe kan hij dan nog cm's hoger staan?
 
Hoe kan het niveau in de carburateur zo hoog staan?
Hij loopt toch al veel eerder over? De benzine loopt zo langs de gasnaald naar buiten. Hoe kan hij dan nog cm's hoger staan?
Misschien dat met rood streepje ff aangegeven kan worden, per carb, hoe hoog t staat.
Zo klopt t inderdaad niet.
 
2 nieuwe vlotternaalden geïnstalleerd en niveau staat nu wel juist. Beide kanten zoals foto 1 (foto van kant stationair toeren regelaar). Hij blijft nu wel min of meer draaien, valt niet meer stil (altijd op volle choke). Maar 1 uitlaat blijft koud. :-(

Heb toevallig wel ontdekt dat als ik met motor beweeg (waggel) het toerental een beetje stijgt en de uitlaat wel (een beetje) warm wordt.

'k Weet dat het raar klinkt, maar misschien helpt dat om de oorzaak te vinden.
 
MOnteer een doorzichtig slangetje aan de aftapkraan van je vlotterbak en hou dit naast je carb. Er loopt nu benzine uit je carb in de slang en door de communicerende vaten kun je zien hoe hoog het vlotterniveua staat.

Vervolgens start je de motor en kijk je of het niveau gelijk blijft.


Heb dit gedaan en niveau blijft gelijk

Heb 2 filmpjes gemaakt :
 
Als ik dat doe dan loopt hij idd even mee.
Ook (toen alles gemonteerd was) wat remmenreiniger rond carb gespoten en dan blijft hij slecht lopen.
Dus ergens lucht zuigen doet hij niet.

Maar ik begrijp nog altijd niet waarom anders niet.

't is allemaal begonnen met vuile carb. Die heb ik gekuist en motor heeft toen zeker 5 min normaal gedraaid. Heb er toen 100m mee kunnen rijden. En toen wilde hij niet meer starten. Ondertussen dus nieuwe vlotternaalden gezet.
Maar ik begrijp niet waarom het eerst wel allemaal werkte en nu niet meer.
 
Als ik dat doe dan loopt hij idd even mee.
Ook (toen alles gemonteerd was) wat remmenreiniger rond carb gespoten en dan blijft hij slecht lopen.
Dus ergens lucht zuigen doet hij niet.

Maar ik begrijp nog altijd niet waarom anders niet.

't is allemaal begonnen met vuile carb. Die heb ik gekuist en motor heeft toen zeker 5 min normaal gedraaid. Heb er toen 100m mee kunnen rijden. En toen wilde hij niet meer starten. Ondertussen dus nieuwe vlotternaalden gezet.
Maar ik begrijp niet waarom het eerst wel allemaal werkte en nu niet meer.
Is die ene bougie goed? Ff omwisselen.
 
Hoe is de staat van je tank? Als daar troep of roest in zit vervuilt je carb heel snel. Met mijn Gpz500 zat mijn carb 50 km na schoonmaken al weer zo vol troep dat ik weer van voor af aan kon beginnen.
 
Hoe is de staat van je tank? Als daar troep of roest in zit vervuilt je carb heel snel. Met mijn Gpz500 zat mijn carb 50 km na schoonmaken al weer zo vol troep dat ik weer van voor af aan kon beginnen.

Akkoord, maar zou ik dan geen vuil in de carb en/of verstuivers moeten vinden ? Heb hem zeker al 5x terug open gemaakt sinds hij het niet meer wil doen.
 
't is allemaal begonnen met vuile carb. Die heb ik gekuist en motor heeft toen zeker 5 min normaal gedraaid. Heb er toen 100m mee kunnen rijden. En toen wilde hij niet meer starten. Ondertussen dus nieuwe vlotternaalden gezet.
Maar ik begrijp niet waarom het eerst wel allemaal werkte en nu niet meer.

Ik reageerde hier op. Als de carbs vuil waren en je motor het na het schoonmaken eventjes goed heeft gedaan, en daarna weer slecht lijkt het me een optie dat ze snel vervuilen. Vuil kun je in principe zien, maar hele kleine roestdeeltjes in bv een stationairsproeier kunnen we lastig te zien zijn.
 
Eindelijk een stap verder geraakt.

Net een km kunnen rijden. Met de choke vol open kan ik min of meer blijven rijden. Echt soepel draait hij niet, rijdt met schokjes.

Als ik de choke afzet en gas los om te schakelen, dan valt hij zo goed als direct stil.

Kan dit veroorzaakt zijn door een slechte afstelling ? (luchtmengselschroef) ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan