Steib TR500 namaken

Ha ha, dat gaat dus niet gebeuren, de R69 is het non plus ultra van de 50-er jaren. Dat blijft zo ;)
Trouwens, met 120 km/h topsnelheid kan je prima meekomen in het huidige verkeer. Op de snelweg in de rechterbaan rijden ze niet harder dan 85-90.

Je zou de R69 motor kunnen opschroeven naar de R69S specs met 42 pk met andere zuigers en nokkenas. Maar dat gaat wel ten koste van de betrouwbaarheid. In de R69S zat een dikkere krukas en die past niet zomaar in mijn carter. Sommige mensen hangen een 70-er jaren blok in dit frame met 50 pk of zo, maar dat ga ik zeker ook niet doen. Ik hou hem liever origineel. Dan maar wat langzamer rijden.
orgineel is het met een bak er naast al heel snel niet meer, dus je hebt wat meer speling in mijn ogen... hoewel ik je begrijp als je aarzelt om iets te doen wat het uiterlijk ingrijpend wjzigt... ik weet niet precies hoe opvallend de uiterlijke verschillen zijn tussen de BMW boxers van de verschillende bouwjaren. Zelf zou ik weinig moeite hebben met een 1100cc blok uit een jongere V11 sport of California, maar dan inderdaad wel bouwjaar "getrouw" met carburateurs..

mijn huidige blok is ook niet standaard SP2 maar het enige echt opvallende voor de kenners zijn de rondere klepdeksels van de V11 (wat ik gewoon mooier vind) en de echte kenner zal zeggen dat de carburateurs "niet kloppen", zitten ronde 36mm exemplaren op in plaats van de vierkante 30mm originelen.
ook zaken als stuurschakelaars zijn vervangen, voornamelijk omdat de originelen uiterst slecht zijn...
maar overal is het gewoon nog steeds een jaren 80 Guzzi...

waarbij het belangrijkste uiterlijke verschil de T5 kuip is in plaats van de in mijn ogen foeilelijke SP kuip
 
orgineel is het met een bak er naast al heel snel niet meer, dus je hebt wat meer speling in mijn ogen... hoewel ik je begrijp als je aarzelt om iets te doen wat het uiterlijk ingrijpend wjzigt... ik weet niet precies hoe opvallend de uiterlijke verschillen zijn tussen de BMW boxers van de verschillende bouwjaren. Zelf zou ik weinig moeite hebben met een 1100cc blok uit een jongere V11 sport of California, maar dan inderdaad wel bouwjaar "getrouw" met carburateurs..

mijn huidige blok is ook niet standaard SP2 maar het enige echt opvallende voor de kenners zijn de rondere klepdeksels van de V11 (wat ik gewoon mooier vind) en de echte kenner zal zeggen dat de carburateurs "niet kloppen", zitten ronde 36mm exemplaren op in plaats van de vierkante 30mm originelen.
ook zaken als stuurschakelaars zijn vervangen, voornamelijk omdat de originelen uiterst slecht zijn...
maar overal is het gewoon nog steeds een jaren 80 Guzzi...

waarbij het belangrijkste uiterlijke verschil de T5 kuip is in plaats van de in mijn ogen foeilelijke SP kuip
Ik heb helemaal niks tegen op verbouwingen, maar deze blijft origineel. Ook het vermogen. Het is straks wat het is, 1 van de meest begeerde zijspan combinaties uit de 50-er jaren. Je moet je voorstellen dat een Kever in die tijd ook maar 30 pk had. Je was op zo'n span gewoon king of the road. Het is leuk om je weer een beetje terug te plaatsen in die tijd. Voor mij is het verder ook allemaal maar voor de lol, ik hoef er niet mee naar Zuid Spanje.
BMW leverde ze gewoon af fabriek met zo'n Steib TR500. Dus dat is ook origineel. De mijne met Chinees frame is natuurlijk niet helemaal (helemaal niet) 100% zuiver maar komt heel aardig in de buurt.
 
orgineel is het met een bak er naast al heel snel niet meer, dus je hebt wat meer speling in mijn ogen... hoewel ik je begrijp als je aarzelt om iets te doen wat het uiterlijk ingrijpend wjzigt... ik weet niet precies hoe opvallend de uiterlijke verschillen zijn tussen de BMW boxers van de verschillende bouwjaren. Zelf zou ik weinig moeite hebben met een 1100cc blok uit een jongere V11 sport of California, maar dan inderdaad wel bouwjaar "getrouw" met carburateurs..

mijn huidige blok is ook niet standaard SP2 maar het enige echt opvallende voor de kenners zijn de rondere klepdeksels van de V11 (wat ik gewoon mooier vind) en de echte kenner zal zeggen dat de carburateurs "niet kloppen", zitten ronde 36mm exemplaren op in plaats van de vierkante 30mm originelen.
ook zaken als stuurschakelaars zijn vervangen, voornamelijk omdat de originelen uiterst slecht zijn...
maar overal is het gewoon nog steeds een jaren 80 Guzzi...

waarbij het belangrijkste uiterlijke verschil de T5 kuip is in plaats van de in mijn ogen foeilelijke SP kuip
Het blok van de R69 vervangen door een moderner blok zou afbreuk doen aan de motor, het ziet er allemaal heel anders uit. Als je bij jou je blok vervangt door een V 11 of een California blok zijn de verschillen veel kleiner en bovendien is jouw motor al lang niet meer origineel en aangepast aan jouw wensen en dat is prima. Bij de R69 van Kees het blok vervangen zou net zoiets zijn als bij een Guzzi V7 het blok vervangen door door een blok van een SP2 o.i.d met hoekige cilinders. Dat wordt ook gedaan maat ik vind het geen gezicht.
 
dat was ook precies mijn opmerking: hoe groot is het optische verschil.... ik zou ook aarzelen om er bij mij een centauro blok onder te hangen... dat scheelt te veel, net als je eigen voorbeeld van de ronde en hoekige Guzzi cylinders, ik weet gewoon alleen bij BMW niet waar dat omslagpunt ligt. Maar het blijft een feit dat met een span ernaast de originaliteit toch al weg is, tenzij je een motorfiets hebt waar af fabriek een span aanhing en je alleen maar bmw originele ombouwdelen zoals een aangepaste voorvork gebruikt..

kortom: ik bedoel alleen maar dat je niet te zwaar aan de originaliteit moet tillen, uiteraard ook afhankelijk van het gebruiksdoel, maar als je regelmatig op de snelweg en langere afstanden rijdt is continue op de max van het blok rijden niet bevoordelijk voor het blok en ik vind het persoonlijk niet relaxed rijden als je geen reserve hebt om even vlot iemand in te halen.

Dus als je dan zonder de optische orginaliteit al te veel geweld aan te doen wat meer vermogen aan het geheel mee kunt geven? Dan zou dat mijn persoonlijke voorkeur hebben.
Gelukkig zijn we hier allemaal even eigenwijs :P
 
Laatst bewerkt:
Een BMW van voor 1970 heeft de chromen stoterstangbuizen boven de cilinders en een heel ander luchtfilter. Een modener blok ziet er heel anders uit.. Tussen 1970 en 1995 kan je veel meer rommelen tussen modellen en bouwjaren zonder dat het direct opvalt, net als bij Guzzi.
 
Jammer... dan kun je alleen intern op zoek naar meer vermogen en dat is meestal direct stevig aan de prijs en minder betrouwbaar
 
Nee, deze blokjes hebben rollager big ends, geen oliepomp, daar zou ik niet teveel van vragen. Een kilometertje of tachtig over B wegen is mooi.
 
Maar het blijft een feit dat met een span ernaast de originaliteit toch al weg is, tenzij je een motorfiets hebt waar af fabriek een span aanhing en je alleen maar bmw originele ombouwdelen zoals een aangepaste voorvork gebruikt..
Die Steib 500 is af fabriek geleverd voor deze BMW, die ook af fabriek is geleverd met aansluitkogels en een swingarm voorvork met verstelbare naloop, voor solo en zijspangebruik.
 
Een /2 (R69S) frame met wat /5, wat eigenbouw spul en een 900cc motor.
Niet moeders mooiste, maar heeft me een kleine 30 jaar als zijspantrekker trouw gediend.

IMG_1235.JPG


Het ouwe ding was eigenlijk aan een totale revisie toe, alles werd wat brak.
Maar eens houd het op...............

IMG_1267.JPG


Je verbaast je nog wat een R69S frame met papieren zelfs in doorgerotte staat nog opbrengt.

De bak (EML) hangt nu aan een R1100GS.
 
Ik vind deze discussie heel vermakelijk (in de positieve zin). Zelf ben ik in eerste instantie oldtimer liefhebber, dan pas motorrijder. Zo kan ik bijvoorbeeld heel erg genieten van een toertje met de R25. Lekker tuffen over alle smalle dijkjes hier achter Leiderdorp in het groene hart. Dat ding voelt niet eens zo traag aan, het houdt gewoon op bij 95 kmh, of 100 als je plat achter de tankdop kruipt. Hij trilt als een gek. Hij heeft ook een super korte eerste versnelling dus als je wegrijdt bij een stoplicht moet je gelijk weer schakelen in z'n 2. En met die plunjer achtervering moet je uitkijken bij hobbels in de weg want hij stuitert flink. Toch kom ik elke keer weer met een grijns terug van zo'n ritje. Echt ongelofelijk dat dit in die tijd een serieuze motor was. De een cylinders zijn lange tijd de kurk geweest waar BMW op dreef.
 
Ik heb helemaal niks tegen op verbouwingen, maar deze blijft origineel. Ook het vermogen. Het is straks wat het is, 1 van de meest begeerde zijspan combinaties uit de 50-er jaren. Je moet je voorstellen dat een Kever in die tijd ook maar 30 pk had. Je was op zo'n span gewoon king of the road. Het is leuk om je weer een beetje terug te plaatsen in die tijd. Voor mij is het verder ook allemaal maar voor de lol, ik hoef er niet mee naar Zuid Spanje.
BMW leverde ze gewoon af fabriek met zo'n Steib TR500. Dus dat is ook origineel. De mijne met Chinees frame is natuurlijk niet helemaal (helemaal niet) 100% zuiver maar komt heel aardig in de buurt.

Je kunt er gewoon mee naar Zuid Spanje hoor.
Net als dat met een kever ook nog steeds kan.
 
Mijn 1e zijspan meters waren op een R27/SteibLS200, daarna heeft dat zaadje vrucht gedragen. :)

We praten dan over de jaren eind '70, begin '80, wat nu een oldtimer is, was toen vermakelijke, onbetrouwbare ouwe rommel, we hadden toentertijd een kluppie vrienden met Engels, Duits en Italiaans spul, een toerritje werd meestal een sleutelsessie langs de kant van de weg.

Daar was ik gauw van genezen en kocht een R75/5, ook geen jonkie, maar vlot genoeg, en oerbetrouwbaar, heel Europa mee gezien.
De rest is geschiedenis, zoals ze zeggen. *D
 
Het mooie weer is voorlopig weer even op, dus hup, aan de slag! Dit keer heb ik een beetje gesmokkeld, ik heb een paar platen meegenomen naar mijn werk omdat we daar een zetbank hebben waar ik thuis natuurlijk geen plek voor heb. Ik heb de dubbelgevouwen randjes gemaakt en haaks omgezet, wat straks rondom het bagageluik gaat komen. Dat wordt toch een stuk strakker dan thuis lopen klooien met stukken hoekijzer en lijmklemmen.

IMG_3337.JPG


Gelukkig blijft er voor thuis ook nog wat werk over. Ik ben nu bezig geweest met het topdek, tussen de stoelleuning en de bagageruimte. Dat is best een complex stukje plaat, maar leuk om te doen.
Ik heb er eerst een ribbel in gewalst. Die zit zeg maar strak tegen de stoelleuning om te voorkomen dat eventuele regen direct achter de stoel loopt. Vervolgens de zijstukjes van een omgezet randje voorzien. Met de bekende methode door de staalplaat tussen twee MDF plaatjes te klemmen en met een hamer om te zetten.
IMG_3338.JPG

En ten slotte de hoek die achter de stoel komt in de juiste hoek omgezet. Ook weer inventief met plankes, hoekijzers, lijmklemmen vastgezet en met de hamer om getikt. Daarna de naad netjes maken met hamer en tas.
IMG_3340.JPG

En dat was weer een avondje knutselen. Leuk werk dit. Er komt nog een vouwlijn in dit plaatje, maar dat ga ik denk ik weer op de zetbank doen.
 
Dit is echt zo'n klusje waar je constant goed op moet letten. Buig ik op de goede plek, buig ik de goede kant op. Als ik dit buig , kan ik dat dan nog wel buigen. etc. En daar is het dus ergens niet helemaal goed gegaan }). Deze afstand is nu veel te groot!
IMG_3339.JPG


Ik liep vanochtend even de garage in om iets te pakken en ik zag het gelijk. Gisteren echt helemaal blind voor geweest. Ik had deze lip extra lang gelaten, uit voorzorg of zo, maar heb op mijn werk gewoon op de rand gebogen, zonder het eerst even op maat te knippen. Nu heb ik dus weer een uitdaging erbij :+
Op zich is er genoeg vlees om de rand er af te snijden en een nieuw randje te buigen, maar met al die nieuwe features in het plaatje past hij niet meer in de zetbank. Ik kan er een stuk tussen uit knippen en korter weer vastlassen. Of ik begin weer gewoon overnieuw.
 
Ja, mijn afvalbak raakt ook al aardig vol. Ik heb hem vanavond doorgeslepen en er een reep van 1.5 cm uit geknipt. Beide kanten netjes recht gemaakt en aan elkaar gelast. Het lassen ging niet helemaal vlekkeloos, vergeleken met de vorige keer toch weer wat gaten gemaakt. Ik had ook wat meer moeite om hem heel gelijkmatig te lassen. Maar goed, hij zit vast en ik heb hem heel behoorlijk vlak kunnen timmeren. En dit zit straks toch onder de bagageruimteklep, dus je ziet het alleen maar als je de klep open doet.

IMG_3342.JPG


Maar misschien dat ik toch nog wel een nieuwe ga maken. Allebei is een goede oefening zal ik maar zeggen.
 
Nee dat hoeft niet. Gewoon beter mijn best doen. Misschien ook iets minder stroom, ik had nu 50 Amp, is een beetje veel voor 1 mm. Bij het dichtmaken van die paar gaatjes had ik er wel een aluminium plaat onder geklemd.
 
Ik heb een voetpedaal bij mijn tig apparaat.
Zeker met dun spul en aluminium vind ik dat ideaal.
Als er een gaatje dreigt doe je wat minder, met de opstart kun je heel eventjes wat meer geven.
Aluminium heeft gaandeweg minder nodig omdat het werkstuk opwarmt.
Dat kan allemaal.
 
Zo'n pedaal zou wel fijn zijn, maar dat kan helaas niet bij mijn Tig toestel. Nou ja, het is allemaal gewoon een kwestie van oefening. Ik had twee gaten geproduceerd met het maken van de tacks. Niet bij het doorlassen. Ik heb daarna de methode weer gebruikt van het vuldraadje dwars op de lasnaad leggen en daar bovenop de lasboog starten. Werkt als een trein. Doorlassen heb ik nu ook gedaan met materiaal toevoegen, dat gaat toch makkelijker dan zonder toevoeging, het is wat voorspelbaarder. Nadeel is dan weer dat ik telkens even moet stoppen om het draadje over te pakken in mijn hand. Ik kan dat echt niet om dat doorlopend naar voren te schuiven tussen mijn vingers en dan tegelijk ook nog netjes toevoegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan