Steib TR500 namaken

Vandaag weer 1 van die zenuweklussen. De profielrand rondom in de plaat walsen. Dit keer extra lastig omdat het wel heel netjes aan moet sluiten op de voorkant. Dat had ik al allemaal uitgemeten en de positie met twee schroeven gefixeerd. De achterplaat duikt met een aansluitrandje aan de binnenkant van de voorplaat. Daar dus eerst een verzet in de plaat gerold van 1 mm diep. En dan de rollen gewisseld in de profielwals en gaan met die banaan. Is best aardig gelukt al zeg ik het zelf, ook de aansluiting met de voorplaten.

IMG_3348.JPG
IMG_3349.JPG


Dit keer heb ik zonder zijgeleider gewerkt. Dus gewoon het lijntje gevolgd. 1 lijntje ben ik vanaf geweken en op het eind weer gecorrigeerd. Dat was jammer, dus die weer plat gewalst in het engelse wiel en opnieuw gedaan. Helaas niet helemaal perfect geworden, je ziet het oude lijntje nog wel lopen maar daar moet de magie van plamuur zijn werk maar gaan doen.

Nu nog rondom de tunnel. Dat is nog even een uitdaging of het wel in mijn profielwals gaat passen. Aan de achterkant gaat dat zeker niet lukken tenzij ik eerst daar de lip om ga vouwen. Dat moet ik dus maar eens gaan doen. Weer met een hamer vorm van MDF of iets wat harder is, denk ik.
Rond die tunnel moet ook een lip naar binnen gebogen. Wordt ook nog een uitdaging want dat is een erg krap bochtje waar het staal heel erg zal moeten strekken. Dat eerst maar weer eens oefenen op een proefplaatje.

IMG_3351.JPG
 
Rond de tunnel moet ook zo'n profielrand komen. Helaas past de plaat zo net niet in mijn profielwals. De tunnel zit aardig in het midden van de plaat en aan de langste kant zit er net even te veel lengte in om de bocht om te komen. Maar deze plaat gaat rondom een 90 graden omgebogen flens krijgen. En die flens heb ik nog niet gebogen, dus daar zit nog wat ruimtewinst.

De meeste flenzen in deze plaat zijn recht maar aan het uiteinde is hij natuurlijk rond. Dus maar weer een malletje maken. Dit keer niet van MDF. dat is toch vrij zacht. Ik maak hem nu van hard hout. Ik had nog wat eiken en essen liggen, keihard hout dus prima om flink tegen aan te timmeren. Je krijgt eerst plootjes, die kan je dan weer krimpen door ze flink in zich zelf te slaan en wat naar beneden te drijven met de hamer. Het flensje op zich wordt niet heel mooi maar de zichtkant van de plaat juist wel.

hamerform1.jpg
hamerform2.jpg


En gelukkig, dan past de plaat wel in de profielwals om ook de rand rondom de tunnel te walsen. Het past echt net! Meer geluk dan wijsheid. Ik zou niet zo snel weten hoe ik dit anders op had moeten lossen.
IMG_3354.JPG


En zo ziet het er dan uit. Tweede plaat ook even gedaan. Volgende uitdaging wordt de flens in dat tunnel gat.

IMG_3355.JPG
 
Ik ben nooit zo van de proefstukjes, vandaag toch maar eens gedaan. Een eikenhouten plank opgeofferd om een mal te maken, proefplaatje geknipt, alles op de werkbank opgespannen en maar eens lustig rond gehamerd. En dat is wonderwel nog gelukt ook! Een paar leerpuntjes:
- Mijn mal is wat al te sierlijk, hij kwam er in drie stukken uit. Eiken is hard hout maar splijt graag. Ik heb nog een betere eiken plank liggen met wat knoesten, die helpen misschien tegen het splijten. Ook kan de plank een stuk groter, hoeven niet zulke smalle randjes te zijn.
- Ik had aan de ene kant een heel smal randje staal in de hoek gelaten, aan de andere kant een breder stuk. Beide gaat even goed. Met een bolkop hamertje kan je het staal mooi strekken. Dus in het echt kan ik best een wat bredere rand laten staan.
- Deze methode maakt de staalplaat wel heel erg vlak. Dat moet eigenlijk juist niet want hij moet hier nog licht gebogen zijn. Dat is met de shrinker op het omgezette fels randje echter heel makkelijk weer te corrigeren.
Morgen eens kijken of ik het voor het echie kan doen.

IMG_3357.JPG
IMG_3360.JPG
 
Ja dat zou zomaar kunnen. Er bestaat betonplex op basis van populier, maar dat is vrij zacht. Maar ook op basis van eucalytus en dat is weer een stuk harder. Voordeel in elk geval is dat het veel beter bestand is tegen splijten.
Maar goed, ik heb geen betonplex en wel een paar eiken planken. Ik probeer het gewoon nog een keer met eiken.

Ik bedenk me opeens dat ik nog wat "antieke" multiplex stukken heb liggen toen er nog echt goed hout gebruikt werd. Morgen die ook eens uit de hoek trekken.
 
Ik heb elk Youtube filmpje over smeertin al gezien, maar twijfel er nog over. Zo dik hoef ik de plamuur nou ook weer niet aan te brengen. Alleen op de neus, daar moet nog wat met de naad rondom. Dat is dan best een geëxponeerde plek en ik zou me kunnen voorstellen dat daar smeertin wel voordelen heeft. Maar je hebt ook fiberglass polyester plamuur. Dat is ook heel sterk en toch flexibel genoeg. Laat geen water door. Eigenlijk weet ik niet of smeertin echt zoveel beter is als dit spul.

In de oldtimer business is plamuur een beetje de "elephant in the room". Iedereen gebruikt het met kilo's tegelijk maar niemand praat er over. De markt voor plamuur is gigantisch, er zijn tientallen merken en soorten. Maar het wordt als een doodzonde beschouwd als je het gebruikt.
 
Ja he! Ik ben ook best wel verbaasd hoe goed dat ging. Nu de andere kant nog, kan ik die snel nog even verprutsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
De monding van de oude Rijn.
Daar heb ik heel wat uurtjes doorgebracht op het strand.
Mijn oma woonde in hotel Savoy, dat wat nu weer villa op de punt van de duinen is.
 
Mijn oma woonde in Leiden, dus als we naar het strand gingen op de fiets was dat automatisch naar Katwijk, want het dichtstbij. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nu ik zelf in Leiden woon nog maar zelden in Katwijk kom.
 
Dat is een mooi plekje. Ik kom uit Katwijk. Geboren, getogen en gillend weggerend ;)
Dan ben je ook vast wel eens naar de bioscoop geweest (City) met de bowlingbaan er onder, later snookerbaan.
Dat complex was van mijn opa, de bowling werd gerunt door mijn oom.
Mijn opa had daarvoor de oude Nova bioscoop en pannenkoekenhuis Musica. Ook Savoy was van hem.
 
Gek, daar ka ik me niks van herinneren. Ik dacht dat we altijd naar Leiden gingen voor de bioscoop. Nou ben ik nooit zo'n film mens geweest, dus heb daar ook niet zoveel herinneringen aan. Hotel Savoy weet ik nog wel. Dat ligt daar ook op een prachtig punt.
Wij woonden helemaal aan de andere kant van het dorp tegen de zuidduinen aan bij het Bosplein. Ik geloof dat het daar net in Katwijk Rijn is.
 
Dan ben je ook vast wel eens naar de bioscoop geweest (City) met de bowlingbaan er onder, later snookerbaan.
Dat complex was van mijn opa, de bowling werd gerunt door mijn oom.
Mijn opa had daarvoor de oude Nova bioscoop en pannenkoekenhuis Musica. Ook Savoy was van hem.
Aha vandaar jouw fascinatie met horeca 😉

Kees, mooi werk weer! 😎
 
Terug
Bovenaan Onderaan