Sterkere remkracht

SteenW

MF'er
19 aug 2012
47
1
Rotterdam
Ik merkte onlangs bij het rijden op mijn BMW R1150 R uit 2001 (dus zonder Evo rembekrachtiging en ABS) dat de remkracht plotseling spontaan een stuk groter was geworden!
Op zich kan stevig remmen geen kwaad natuurlijk maar ik ben wel benieuwd waar dit opeens vandaan komt.
Zelf had ik het idee dat misschien schijven of blokken bijna versleten zouden zijn, maar dat is dus niet het geval.
Ik hoop dat iemand een ideetje heeft, want nu maak ik bij de geringste aanraking al zowat een stoppie en dat is toch wat teveel van het goede.
 
Een steentje in je remklauw?

Overigens denk ik eerder aan oude remvloeistof en slepende remblokken. Remvloeistof trekt vocht aan. En slepende remblokken maken je klauw heet. Water zet uit bij hitte. Tel uit je winst.

Zeker als het remgedrag bij koude motor 'normaal' is, maar na een kilometertje rijden al erg heftig wordt, zou ik de remvloeistof verdenken.
 
Ok bedankt RetepV,
dat is wel een goeie tip om de remvloeistof te laten checken door een dealer. Ik heb deze motor nog niet zo lang en heb geen idee hoe oud de remvloeistof is.
Overigens is deze niet recentelijk ontlucht en heb ik ook niet het idee dat de remkracht sterker wordt na een poosje rijden. Hij is nu direct bij aanvang rit gewoon een stuk sterker dan pak weg een paar weken terug. Misschien inderdaad wel een steentje...
 
Heel misschien dat er ook splinternieuwe blokjes in zitten die nu ingesleten zijn?

De leeftijd van de remvloeistof kun je wel een beetje afzien aan de kleur ervan. Nieuwe remvloeistof is vrijwel kleurloos. Des te ouder remvloeistof wordt, des te meer de kleur op koffie gaat lijken (of cola).
 
Laatst bewerkt:
Zelfs al zou je de remvloeistof vervangen voor water dan nog remt hij niks slechter.
Als er vocht in de remvloeistof zit bestaat de kans dat na lang stevig remmen de vloeistof gaat koken waardoor je rem erg sponzig gaat aanvoelen en als je nog even door gaat heb je geen rem meer omdat je de hendel dan tegen het stuur trekt.

Ik denk dat Zot in deze gelijk heeft.
Ik heb ooit mijn motor laten poetsen door mijn maat en die was iets te gretig geweest met siliconenspray en toen had ik ook bijna geen remkracht meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:^ Wat heb je hiervoor gereden?

Een motor met 'doorsnee' remmen zal door iemand die komt van een motor met felle remmen betiteld worden als "remt voor geen meter". Komt de rijd(st)er juist van een motor met minder goede remmerij dan zijn het voor zijn/haar gevoel juist felle remmen.
 
Overigens denk ik eerder aan oude remvloeistof en slepende remblokken. Remvloeistof trekt vocht aan. En slepende remblokken maken je klauw heet. Water zet uit bij hitte. Tel uit je winst.

Zeker als het remgedrag bij koude motor 'normaal' is, maar na een kilometertje rijden al erg heftig wordt, zou ik de remvloeistof verdenken.

wauw ...
dus als ik het goed begrijp kunnen we vanaf nu beter op autokerkhoven remvloeistof uit oude wagens gaan halen, dan nieuwe kopen want dat remt beter :?

en water dat uitzet ... _O- uiteraard dat het volume groter wordt - dat geldt voor alle stoffen, maar vanaf 100° is het geen water meer ...
 
Bij mij is ooit het clipje verbogen dat tegen de blokken zit. Hierdoor moest een zuiger niet alleen het blok tegen de schijf duwen maar ook het (veerkrachtige) clipje indrukken. Gevolg een rem die het verder prima deed maar wat zompig was. Ik zag het pas toen de blokken wat verder waren versleten en het clipje permanent vervormd.
Misschien is het bij jou andersom, zat het clipje verkeerd en is een blok nu het drempeltje over. Als die van jou een clipje heeft dan.
 
Een steentje in je remklauw?

Overigens denk ik eerder aan oude remvloeistof en slepende remblokken. Remvloeistof trekt vocht aan. En slepende remblokken maken je klauw heet. Water zet uit bij hitte. Tel uit je winst.

Zeker als het remgedrag bij koude motor 'normaal' is, maar na een kilometertje rijden al erg heftig wordt, zou ik de remvloeistof verdenken.

Vocht is net als olie niet samendrukbaar, dus maakt geen flaus aus dat water voor de remdruk.
 
en bovendien wordt water in het systeem volledig opgenomen door de remvloeistof... dus je kunt niet zeggen dat er apart water in zit, alleen dat de vloeistof een hogere vochtigheidsgraad gekregen heeft...

dat heeft vooral invloed op kookpunt en corrosiewerendheid ... niet op je remvermogen op zich
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt dat de verkopende dealer mijn remschijven met WD 40 heeft opgepoetst en dat dit nu is weggedampt? Ik heb hem in augustus gekocht dus dat lijkt me stug.
De motor remde vanaf het begin prima, anders had ik of de motor niet gekocht, of de dealer het laten maken.
Alleen sinds een week of wat is de doseerbaarheid een stuk minder, zeg maar: aan/uit remmen. Da's niet fijn rijden, zeker zonder ABS...
Dat idee van dat steentje is misschien wel plausibel, maar hoe kom je daar achter? Moet de hele boel daar voor uit elkaar?
 
Van een steentje tuusen de remschijf en remblok gaat hij niet harder remmen. Van water in de remvloeistof ook niet.
Ik denk dat je het moet zoeken in: hij remt eindelijk normaal, of dat de rem al fors aanloopt voordat je gaat knijpen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen als de remhendel niet goed terug komt in rustpositie.
 
Kun je met minder kracht op de remhandle wel gedoseerd rustig remmen? of heb je een soort dood gevoel in de handle totdat je wat meer kracht zet, en dan komt ie ineens in? dat laatste zou kunnen komen doordat je remblokjes of je remzuiger niet meer soepel bewegen, maar meestal blijft dan de rem ook hangen in ingeknepen toestand (en blijft ie dus zwaar aanlopen). Of er een steentje tussen zit kun je meestal wel van buiten zien door de krassen die dat achterlaat in de remschijf....
 
Kijk dat zijn zinvolle reacties. Bedankt!
Als ik het zo eens lees dan lijkt het er het meeste op dat de remzuiger/blokjes niet meer soepel bewegen en de blokjes in ruststand te zwaar tegen de schijf aandrukken. Zodra je dan wilt gaan remmen moet je meer kracht zetten om de boel in beweging te zetten en is het HAP.
Dus wel een goed plan om de dealer te laten reinigen/controleren op slijtage van de remzuiger. Of heb ik nog andere opties?

(En dan bedoel ik niet: remschijf insmeren met kogellagervet. Grapjassen.)
 
Vraagje aan de groep: stel de remblokken van TS zijn helemaal versleten, dan zou hij iijzer op ijzer remmen. Zou dat een grotere of een kleinere remvertraging geven?
Misschien vreet ijzer op elkaar in. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee...

@TS: als je remblokken versleten zijn, dan ben ik bang dat je je remschijven aan het verslijten bent. Mijn tip: breng hem naar de dealer en rem zolang zo veel mogelijk met de achterrem.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje aan de groep: stel de remblokken van TS zijn helemaal versleten, dan zou hij iijzer op ijzer remmen. Zou dat een grotere of een kleinere remvertraging geven?
Misschien vreet ijzer op elkaar in. Ik heb er gelukkig geen ervaring mee...

@TS: als je remblokken versleten zijn, dan ben ik bang dat je je remschijven aan het verslijten bent. Mijn tip: breng hem naar de dealer en rem zolang zo veel mogelijk met de achterrem.

Mwa ijzer op ijzer hoor je wel. Remt inderdaad niet zo goed.

De remmen van dit soort BMW's is met of zonder ABS gewoon goed spul. Hoofdremcilinder is geen onderdeel wat ik snel verdenk (laat staan ooit heb moeten vervangen), de remklauwen zijn aan de andere kant niet immuun voor pekel, meestal is het na 50.000km woonwerk elke dag vh jaar wel tijd voor een revisie. Maar er al eerder gepost is het denk ik gewoon een laagje poetsspul geweest wat nu is weggeremd. Desondanks kan het bij twijfel absoluut geen kwaad om de boel door een kenner te laten controleren.
 
is het toevallig begonnen nadat je eens hard hebt moeten remmen ?
ook voorgehad na noodstop met de cammionet van het werk nadat er nieuwe remmen op gegaan zijn. weet niet goed waarom, maar het is zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan