Stijlelementen van bobbers en dergelijke fietsen

sav

MF veteraan
26 aug 2002
6.160
261
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Hoi verbouwers,

Ik ben mijzelf wat aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn met een Yamaha XS650. Nu wil ik wel een fiets die bestuurbaar is. Ik vind dat een prachtig mooie chopper die bijna onbestuurbaar is, in een etalage thuishoort en dat je zo'n creatie niet moet gebruiken als (dagelijkse) motorfiets.

Dus, ik zat te denken aan de street-fighter look maar daarvoor is de fiets eigenlijk wat te oud en teveel een klassieker. Weer helemaal origineel maken is ook een optie, maar aan de fiets die ik op het oog heb is al wat gelast in een dappere poging er een chopper van te maken.

Ik heb dus wat rondgeneusd op het grote internet en dit soort plaatjes bevallen mij wel:
BrianCasey4.jpg


Ook deze is mooi:
full


maar als ik in zo'n frame een XS-blokje zet, krijg je zoiets:
full


De laatste fiets is op zich wel een aardige poging maar het blok is voor het mooi gewoon twee maten te klein.

Nu lees ik hier regelmatig beweringen over stijlelementen van bobbers en choppers en ik vraag het mezelf af: wat zijn de do's en don'ts voor een oude XS. De eigenaar van de bovenste (gele) fiets noemt zijn creatie een tracker. Ik zit toch aan iets bobber-achtigs te denken, maar zo'n tracker heeft (behalve dan die grote flappen aan de zijkant van het zadel) toch ook wel zijn charme.

Wat ik eigenlijk dus vragen wil: hebben jullie nog ideëen voor een goed sturende creatie op basis van een Yamaha XS?
 
Heb je de topics Bobber Pics en Bobber Pics 2 al helemaal doorgewerkt ?
Dat moet op zich al voldoende inspiratie op kunnen leveren.
Met een XS kan je hele gave fietsen bouwen, dus dat komt wel goed.
Suck-6 !
 
sav, de gele fiets is inderdaad een "tracker" in de volste betekenis van het woord...persoonlijk denk ik een perfecte stijl om een XS blok voor te gebruiken!
Het Triumph blok lijkt je 2 maten te klein zeg je? Dat komt voornamelijk omdat de rest van die hardtail-fiets enorm lijkt in verhouding tot dat compacte vertikale twin blok...de achterkant van zo'n fiets inkorten,slijpschijf erin zetten en je bent dan al een bladzijde verder naar een eyecatcher toe...!
Voorbeelden genoeg, bekijk elke foto van een Engelse verticale twin custom (!)
en als je dan nog steeds geen keus hebt kunnen maken...Harleyluya ! ;)
(ps: "een prachtige mooie chopper" is mischien inderdaad niet voor dagelijks gebruik...daarom is het ook een hobby hé...) 8-)
 
Laatst bewerkt:
[wat zijn de do's en don'ts voor een oude XS]

Het leuke moet toch zijn dat er geen do's en don't bestaan ??
Een maat van mij heeft een kapotte fzr 400 en een 650 xs blok.
't zal passen en meten worden, maar daar we gaan dus wel
een 650 streetfighter van bakken. (fzr 400 frame = ijzer, dus lassen)

Een streetfighter van een oudere tweepitter is weer'ns wat anders
dan de geëikte gsx of cbr pk-kanon.

Ik kwam laatst deze tegen op het internet.
full

Ook leuk
 
Laatst bewerkt:
het belangrijkste aan de motor is dat je em zelf mooi vind, ongeacht wat de do's and dont's zijn. dus als jij diverse stijlen wilt mixen, moet je dat gewoon doen....

Wat betreft dat blok dat twee maten te klein zou zijn voor het frame. ik moet zeggen dat ik het wel heel erg mee vind vallen.

Misschien is dit nog iets ter inspiratie..................

full
 
of dit.............

full


lijkt behoorlijk op de vorige maar door een groter accent op de paintjob een stukje opvallender
 
bij deze motor is het zelfde blok gebruikt als bij de vorige twee, alleen nu in een hardtail frame. Echt een hele mooie fiets.

116515428JbbWok_ph.jpg


Hier wordt de ruimte in het frame ook veel beter opgevuld dan bij de motor die jij net liet zien. Ligt dus voor een groot deel; aaan het frame.
 
[wat zijn de do's en don'ts voor een oude XS]

Het leuke moet toch zijn dat er geen do's en don't bestaan ??
Een maat van mij heeft een kapotte fzr 400 en een 650 xs blok.
't zal passen en meten worden, maar daar we gaan dus wel
een 650 streetfighter van bakken. (fzr 400 frame = ijzer, dus lassen)

Een streetfighter van een oudere tweepitter is weer'ns wat anders
dan de geëikte gsx of cbr pk-kanon.

Ik kwam laatst deze tegen op het internet.
(Afbeelding)
Ook leuk

Dat is inderdaad ook een erg mooie fiets. Misschien moet ik toch aan een streetfighter denken.

Succes met het samenbouwen van de FZR en de XS. Dat zal nog wel een flinke klus worden.
Is het zo'n FZR400?
yamaha-fzr400-01-bikepics-078576.jpg
 
En ik heb er zelfs bijgeschreven waarom ik het niet zo'n mooie fiets vind:
De laatste fiets is op zich wel een aardige poging maar het blok is voor het mooi gewoon twee maten te klein.

Het frame is duidelijk gemaakt voor een veel groter blok. Het lijkt mij dat je met een frame voor een kleiner blok een veel meer "gevulde" fiets krijgt.

Maar ik dacht dat het bouwen van een chopper iets te maken had met persoonlijke smaak? De eigenaar van deze chopper heeft dus gewoon een andere smaak dan ik.
 
En ik heb er zelfs bijgeschreven waarom ik het niet zo'n mooie fiets vind:Het frame is duidelijk gemaakt voor een veel groter blok. Het lijkt mij dat je met een frame voor een kleiner blok een veel meer "gevulde" fiets krijgt.

Maar ik dacht dat het bouwen van een chopper iets te maken had met persoonlijke smaak? De eigenaar van deze chopper heeft dus gewoon een andere smaak dan ik.

Het frame is een Triumph waar een hardtail aan gezet is. Het is ook gemaakt voor het blok wat er in hangt, dus op zich 'klopt' dat wel.
Het is inderdaad een kwestie van smaak... en knukkel wil 'em best hebben!
 
Terug
Bovenaan Onderaan