stop & go systeem

Fokker

MF'er
16 sep 2009
202
6
De Honda pcx 125 heeft een stop & go systeem, kan overigens ook uitgezet worden. Maar zo'n systeem is niet al te best voor je accu, startmotor en lagers.Er zijn toevoegingen op de markt voor de motorolie als PTFE (teflon) maar daarvan wordt weer gezegd dat dit de heel kleine oliekanalen en filters kan doen dichtslibben.
Vraag is, zijn er ervaringen of technisch goed onderbouwde voor / tegens ?
Hoor ' t graag gr fokker
 
Op papier werkt start stop, net als cilinderafschakeling etc etc. Maar of het er beter van wordt? Accu's gaan bij noet goed gebruik minder lang mee meestal, zijn 1.5 duurder, de afschakeling voel je met rijden en wat al niet meer. Zelfs als hoofd egr, secundair egr vlinderkleppen in je uitlaat... allemaal leuk om je euro 7 te halen... maar je gaat het merken in je portemonnee als het stuk gaat. En dat zal bij motoren ook komen....
Fabrikanten houden gewoon rekening met "extra" slijtage van onderdelen. Dat is echt geen punt. Het is niet om je 7 euro te halen, het is voor het milieu. In de file bespaard het gezamelijk met alle auto's bij elkaar een hoop benzine/diesel. Individueel maakt het weinig uit allemaal. Ik heb er totaal geen last van van mijn start-stop systeem. Werkt prima, tegen de tijd dat je de koppeling intrapt is de auto al gestart.
 
Het ligt er maar net aan war je standaard is toch? Een accu met soh van 85 a 90% heeft vaak als gevolg dat de start stopfunctie uitvalt. En klanten zeggen dan..das raar..hij start toch?
Dan moet je iets dieper in de materie zitten om te weten of het bij jou prima start ;)

Wat dacht je van vw gte die bv 35 km op vol elektra kan rijden? En een klant dan 39 km moet rijden...waarbij hij dus maar 4 km op de ottomotor draait.

Die cilinderkop vind dat niet fijn... vw gaf dar ook toe. De interval van 30 k ging naar 15 k..en de oliespec is veranderd. Why .het blokje vond het toch niet fijn.
Maar zolang jij van mening bent dat fabrikanten het niet zo bedoelen..en erop gemaakt zijn...? Vraag de gemiddelde thp motor eigenaar (dus bmw, mini en psa) naar hun olieverbruik. Of dealer die hem liever niet inruilt ;).
 
We hadden het over start-stop systemen. Niet over andere zaken die ervoor zorgen dat een motorblok meer te verduren krijgt dan gebruikelijk. Een start-stop systeem is niks spannends meer en fabrikanten kunnen uitstekend de onderdelen aanpassen voor de zeer geringe extra belasting. Een motorblok dat warm en kort uit is opnieuw starten door een start-stop systeem is peanuts.
 
Op mijn pcx150 zit start-stop. Werkt heel mooi, supersnel en vrijwel geruisloos. Kan me niet voorstellen dat daar nou zoveel slijtage van komt. Desondanks, ik zet het altijd uit. Ben dol op dat gepruttel bij het stoplicht. 8-)
 
Bij mijn auto werkt het absoluut niet om zuiniger te rijden, het start stop systeem is verzonnen door milieu activisten en a-technische politici, die straks ook nog gaan bepalen wanneer je naar de WC mag.
Het is vooral zeer slecht voor een turbo auto, zoals ik heb.
Dat ding is echt gloeiend heet en de olie kookt daar bij stilstand na een rit op de snelweg, na enige tijd koekt er iets dicht, en dat kost heel veel geld.
Bij het stopen voor een rotonde schakelt dat systeem vaak op het verkeerde moment net even uit en als je dan wilt weg rijden, bokt het systeem.
Jaja, dan heb je een "moderne auto".

Advies: altijd uitschakelen, het bespaart geen brandstof, dat zit voor het grootte deel in van de stand van je gashandel.
Je ziet zelf wel of je de motor voor een open brug moet afzetten en in een file is het ook een ellende.
 
Bij mijn auto werkt het absoluut niet om zuiniger te rijden, het start stop systeem is verzonnen door milieu activisten en a-technische politici, die straks ook nog gaan bepalen wanneer je naar de WC mag.
Het is vooral zeer slecht voor een turbo auto, zoals ik heb.
Dat ding is echt gloeiend heet en de olie kookt daar bij stilstand na een rit op de snelweg, na enige tijd koekt er iets dicht, en dat kost heel veel geld.
Bij het stopen voor een rotonde schakelt dat systeem vaak op het verkeerde moment net even uit en als je dan wilt weg rijden, bokt het systeem.
Jaja, dan heb je een "moderne auto".

Advies: altijd uitschakelen, het bespaart geen brandstof, dat zit voor het grootte deel in van de stand van je gashandel.
Je ziet zelf wel of je de motor voor een open brug moet afzetten en in een file is het ook een ellende.
Verzonnen door milieuactivisten en politici. Geloof je het zelf? Het is gewoon een systeem dat bewezen minder verbruik oplevert. We zullen allemaal minder moeten gaan verbruiken of je dat nu leuk vindt of niet. De besparing merk je individueel weinig van, maar als samenleving in zijn geheel merk je dat wel. Autofabrikanten moeten zuinige auto's maken, dat is wat de politiek ze terecht oplegt. Hoe ze dat doen? Daar gaat de politiek niet over.

Het systeem schakelt uit als je hem in zijn vrij zet als je stilstaat. Wil je dat de motor blijft draaien, hou de versnelling in zijn 1. Waarom zet je in vredesnaam de auto in zijn vrij als je voor een rotonde stopt en twee seconden later weer gaat rijden? Daar snap ik weinig van. Dat "verkeerde moment" daar ben je dan zelf verantwoordelijk voor, niet dat systeem.

Dat turbo verhaal is ook onzin. Dat nemen fabrikanten allemaal mee in hun start-stop management. Is de turbo te heet dan zal de auto niet stoppen.
 
Verzonnen door milieuactivisten en politici. Geloof je het zelf? Het is gewoon een systeem dat bewezen minder verbruik oplevert. We zullen allemaal minder moeten gaan verbruiken of je dat nu leuk vindt of niet. De besparing merk je individueel weinig van, maar als samenleving in zijn geheel merk je dat wel. Autofabrikanten moeten zuinige auto's maken, dat is wat de politiek ze terecht oplegt. Hoe ze dat doen? Daar gaat de politiek niet over.

Het systeem schakelt uit als je hem in zijn vrij zet als je stilstaat. Wil je dat de motor blijft draaien, hou de versnelling in zijn 1. Waarom zet je in vredesnaam de auto in zijn vrij als je voor een rotonde stopt en twee seconden later weer gaat rijden? Daar snap ik weinig van. Dat "verkeerde moment" daar ben je dan zelf verantwoordelijk voor, niet dat systeem.

Dat turbo verhaal is ook onzin. Dat nemen fabrikanten allemaal mee in hun start-stop management. Is de turbo te heet dan zal de auto niet stoppen.

Interessante discussie:)

Hij wordt idd gekoeld....door een elektrische waterpomp.
Hoe wordt hij dan gesmeerd?
Want je komt met zeg 5000 rpm aan bij een kruising..en shit..moet echt stoppen. En hij slaat af. Of...de ecu "denkt" dat ging hard. We moeten de motor niet laten afslaan nu. Denk je dat het zo werkt?
 
Verzonnen door milieuactivisten en politici. Geloof je het zelf? Het is gewoon een systeem dat bewezen minder verbruik oplevert. We zullen allemaal minder moeten gaan verbruiken of je dat nu leuk vindt of niet. De besparing merk je individueel weinig van, maar als samenleving in zijn geheel merk je dat wel. Autofabrikanten moeten zuinige auto's maken, dat is wat de politiek ze terecht oplegt. Hoe ze dat doen? Daar gaat de politiek niet over.

Het systeem schakelt uit als je hem in zijn vrij zet als je stilstaat. Wil je dat de motor blijft draaien, hou de versnelling in zijn 1. Waarom zet je in vredesnaam de auto in zijn vrij als je voor een rotonde stopt en twee seconden later weer gaat rijden? Daar snap ik weinig van. Dat "verkeerde moment" daar ben je dan zelf verantwoordelijk voor, niet dat systeem.

Dat turbo verhaal is ook onzin. Dat nemen fabrikanten allemaal mee in hun start-stop management. Is de turbo te heet dan zal de auto niet stoppen.
Ooit in een auto gereden met start stop?

Bij een schakelbak gaat het blok gewoon uit als je de koppeling in douwt, ook in de 1. Bij een automaat als je de rem in gedouwd houd.
 
Ooit in een auto gereden met start stop?

Bij een schakelbak gaat het blok gewoon uit als je de koppeling in douwt, ook in de 1. Bij een automaat als je de rem in gedouwd houd.
De meeste auto's met schakelbak schakelen niet uit als je de koppeling in drukt. Alleen als je de auto in zijn vrij zet. Bij een automaat ligt dat anders. En ja..........start-stop systemen is niet bepaald een nieuw iets, ik heb in genoeg auto's gereden waar het in zat.
Anyhow, dat was ook niet echt het punt van mijn verhaal.
 
Verzonnen door milieuactivisten en politici. Geloof je het zelf? Het is gewoon een systeem dat bewezen minder verbruik oplevert. We zullen allemaal minder moeten gaan verbruiken of je dat nu leuk vindt of niet. De besparing merk je individueel weinig van, maar als samenleving in zijn geheel merk je dat wel. Autofabrikanten moeten zuinige auto's maken, dat is wat de politiek ze terecht oplegt. Hoe ze dat doen? Daar gaat de politiek niet over.

Het systeem schakelt uit als je hem in zijn vrij zet als je stilstaat. Wil je dat de motor blijft draaien, hou de versnelling in zijn 1. Waarom zet je in vredesnaam de auto in zijn vrij als je voor een rotonde stopt en twee seconden later weer gaat rijden? Daar snap ik weinig van. Dat "verkeerde moment" daar ben je dan zelf verantwoordelijk voor, niet dat systeem.

Dat turbo verhaal is ook onzin. Dat nemen fabrikanten allemaal mee in hun start-stop management. Is de turbo te heet dan zal de auto niet stoppen.
Heb je daar een linkje van?
De besparing (en vooral op een 125cc) weegt mijns inziens niet op tegen de (meer)kosten van het systeem.
Tenzij je de hele dag stationair staat te draaien.
 
Interessante discussie:)

Hij wordt idd gekoeld....door een elektrische waterpomp.
Hoe wordt hij dan gesmeerd?
Want je komt met zeg 5000 rpm aan bij een kruising..en shit..moet echt stoppen. En hij slaat af. Of...de ecu "denkt" dat ging hard. We moeten de motor niet laten afslaan nu. Denk je dat het zo werkt?
Een auto kan ontzettend veel zaken berekenen en regelen en jij vraagt je af of een fabrikant geen stukje code in de ECU kan stoppen om wat waardes te controleren? Dat is niet echt hogere wiskunde. Verder kan je altijd specifieke situaties verzinnen maar laten we reëel zijn, als jij haast hebt en vol gas naar je werk gaat dan laat je de turbo ook niet even afkoelen voor je het contact uit zet. Ook die kunnen echt wel wat hebben.
Los daarvan, het systeem kan gewoon uit als je dat wilt. Maar als je gewoon een normale rijstijl hebt zoals de meeste mensen in Nederland dan heb je totaal geen last van een start-stop systeem en is het gewoon winst voor het milieu.
 
Heb je daar een linkje van?
De besparing (en vooral op een 125cc) weegt mijns inziens niet op tegen de (meer)kosten van het systeem.
Tenzij je de hele dag stationair staat te draaien.
Jij wilt een linkje om te weten of een systeem dat de motor uit zet brandstof bespaard? Are you kidding me?
Mocht het je boeien, op youtube staat wel iets wat heldere uitleg geeft.
 
Zo simpel is het dus wel. In dit filmpje heeft hij berekend dat het ongeveer 6 tot 7 seconden kost voordat een start-stop systeem zin heeft. Over het algemeen gaat men van 10 seconden uit. Een vrij grote marge dus.
Kom nou eens met duidelijke voorbeelden?

Ik zie nergens de extra kosten van het systeem of het onderhoud daarvan?
Hoeveel verbruikt een 125cc op stationair rpm p/u?
Wat is de besparing in € ?
 
12 jaar en 35k verder werkt het nog steeds goed. Is voor alsnog een betrouwbare brommer. Het afslaan heeft zelfs iets rustgevend, aan het gas draaien en bijna direct rij je weer verder.
IMG_20211228_093805.jpg
 
Voor werk verder dan Munchen las ik een overnachting in Velburg in.
Ik rij zondagmiddag weg, doe 800 kilometer en voor de rotonde in Velburg stop ik om verkeer voor te laten. Start stop schakelt de motor 3 seconden uit... Man, man, man wat een besparing... :}
 
Voor werk verder dan Munchen las ik een overnachting in Velburg in.
Ik rij zondagmiddag weg, doe 800 kilometer en voor de rotonde in Velburg stop ik om verkeer voor te laten. Start stop schakelt de motor 3 seconden uit... Man, man, man wat een besparing... :}
Zo’n start/stopsysteem doet natuurlijk ook niks als je alleen maar autobahn raced…
Dat systeem is bedoeld voor in de stad.
Als alle auto’s/motoren daar bij elk verkeerslicht de motor laat draaien, krijg je veel meer schadelijke stoffen in de lucht.
Die kunnen in de stad moeilijker weg en blijven dus hangen.
Door een start/stopsysteem gaat de motor uit en stoot hij dus niks uit.

Je verbruik zal er niet enorm van veranderen, maar je uitstoot terplekke wel.

Dat is een beetje hetzelfde als een elektrische auto/motor.
De uitstoot waar de auto rijdt is bijna nihil, maar die wordt in dat geval verplaatst naar de energiecentrale.
 
Terug
Bovenaan Onderaan