stoterstang bmw r80 lekkage

lo bmw r80

Kings&Queens BMWr80
4 mrt 2021
338
714
Brabant
Goede dag, ik kom er van de week achter dat mijn motor ( bmw r80 1987 ) best wat olie begint te lekken, ik vermoed bij de stoterstangen dit voornamelijk wanneer hij even stilstaat. iemand een ervaring mee over hoelang je ongeveer bezig bent om deze te vervangen, neem dan de carterpakking ook mee. Is dit heel veel werk of is dat zo gedaan. heb dit nog nooit gedaan maar zou het wel graag zelf doen. Heb al wel een filmpje gezien, maar goed daar hebben ze een brug en goed gereedschap dat doet al een hoop. kleppen stellen heb ik al een keer gedaan met iemand dus dat lukt me al wel. ben benieuwd of dit in een dag te realiseren is ?
 
Ik zou zeggen mocht je het zelf willen doen. Neem er vooral de tijd voor en het niet in een dag af willen raffelen. Een brug heb je niet nodig, maar een krukje is bijv wel handig. En gewoon goed gereedschap gebruiken hoeft niet het duurste te zijn maar geen action setje oid.
Kan diegene die geholpen heeft met klepspeling stellen niet helpen?
 
Dat zou zeker een optie kunnen zijn, maar hij is geen echte bmw sleutellaar.
Ben opzoek naar hoelang je er ongeveer mee bezig bent, of je speciaal gereedschap nodig hebt, niet echt dus.
Misschien naar iemand die er net wat meer ervaring mee heeft voor het vertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
Het speciaalste dat je nodig hebt is een momentsleutel. Verder is het rechtoe rechtaan. De voetpakking zou ik vanaf blijven. Dat is alleen een laagje kit en daar kan je meer mee verprutsen als goed is.
Lekt hij toevallig links? Grote kans dat het dan de oliedrukschyakelaar is.
Je kan de rubbers van de stoterstang buizen ook nog aantikken. De buizen zitten in de kop geperst, je kan dus met een strip, lompe schroevendraaier of een op maat geslepen buis op de ring van de rubbers tikken waardoor je ze weer in het carter perst.
 
Het dingetje om de rubbers aan te tikken
 

Bijlagen

  • 17036880328802044955919962842504.jpg
    17036880328802044955919962842504.jpg
    219,8 KB · Weergaven: 0
Het speciaalste dat je nodig hebt is een momentsleutel. Verder is het rechtoe rechtaan. De voetpakking zou ik vanaf blijven. Dat is alleen een laagje kit en daar kan je meer mee verprutsen als goed is.
Lekt hij toevallig links? Grote kans dat het dan de oliedrukschyakelaar is.
Je kan de rubbers van de stoterstang buizen ook nog aantikken. De buizen zitten in de kop geperst, je kan dus met een strip, lompe schroevendraaier of een op maat geslepen buis op de ring van de rubbers tikken waardoor je ze weer in het carter perst.
De oliedrukschakelaar heb ik tijdje geleden al vervangen die lekte inderdaad toen dit is opgelost. ( Heeft het te maken met de druk en werking ? ), omdat je speciaal de linkerkant benoemt ? of bedoel je dat ie op die plaats vaak lekt ? want hier is ie kurk droog sinds vervanging )
Nu heb ik laatst een ongelukje gehad waarbij de beugel tegen de cilinder is aangekomen.
Ik heb de motor toen weggebracht voor reparatie. Nu hij terug is is hij na een tijdje beginnen met lekken.


Zeer bedankt voor de tip, ik probeer hem eerst even terug te tikken met een strip dan nogmaals dank.
 
Een '87er heeft geen voetpakking meer, maar een stel O-ringen.
Dat aantik dingetje werkt ook alleen bij modellen tot '75, en ook daar maar matig, scheuren die rubbers van.

Hoelang ben je er mee bezig?
Als je geen/niet veel ervaring met dit spul hebt, is het wel een dag werk, maar neem je gemak, en doe 1 kant per keer/dag.
Speciaal gereedschap, een momentsleutel, uitlaatwartel sleutel en een borgveer tang.
Die uitlaat wartels kunnen goed vast zitten, en die schroefdraad is snel om zeep.

Hoe ik het meestal doe;
Uitlaat en carb's los.
Klepdeksel eraf.
Dan de 4 moeren, tuimelaars en stoterstangen eraf.
De 2 moeren op 6 en 12 uur laat ik vast.
Dan de cilinder met kop als 1 geheel zover lostrekken dat je aan de zuigerpen kunt, borg eraf, pen eruit en het hele spel eraf.
Zo blijven de zuigerveren in de cilinder zitten en kunnen niet beschadigen.

O-ringen en rubbers vervangen en de boel weer monteren.
Klein beetje vet aan de rubbers, droog erin is geen goede zaak.
 
Dan heb jij Toch een andere, kon dat plaatje al niet vinden nl. bij mij staat er een witte rs op. de tool staat er wel op maar hoe je de moeren aan draaid niet. maar goed dat weet ik nu ook.
 
Dat aantik dingetje werkt ook alleen bij modellen tot '75, en ook daar maar matig, scheuren die rubbers van.
Waarom zou dit alleen bij de oudjes werken? De stoterstang buisjes zitten nog steeds op dezelfde manier in de cilinders gedreven. Scheuren zou kunnen, als ze al een beetje droog zijn kan het een laatste zetje zijn.
 
Waarom zou dit alleen bij de oudjes werken? De stoterstang buisjes zitten nog steeds op dezelfde manier in de cilinders gedreven. Scheuren zou kunnen, als ze al een beetje droog zijn kan het een laatste zetje zijn.
@halflive, goede avond heb er een paar tikken op gegeven met een strip zoals je voorgesteld had en ja hoor het lijkt te werken tot nu in ieder geval droog bedankt voor de tip..
 
Terug
Bovenaan Onderaan