Stuurhouding

waaromikniet

MF'er
14 mei 2009
110
0
Delfzijl
Hallo,

Gister was ik aan het rijden en toen viel mij iets vreemds op. Het stuur (kroonplaat) stond onder het rijden niet in de rechte positie. Mijn rechterhand zat wat verder richting mijn lichaam dan mijn linker hand. Als ik het stuur los laat dan is de motor niet in onbalans en rolt hij mooi recht. Is dit normaal of is er iets aan de hand?

Gr
Danny
 
Zal vanavond eens meten. Als ik er mee loop lijkt het wel allemaal recht te zijn. Merk er onder het rijden eigenlijk ook weinig van.
 
Zou kunnen zijn dat de stuurstang aan een kant ietwat krom is.

Volgens mij heeft een GSX-R 600 clipons. Dus het zou kunnen dat de een clipon wat verder naar voren of naar achter staat / vast gezet is op de voorvork poot. Kwestie van bouten van de clipon los draaien en weer vast zetten in de juiste stand.

Nu kan het zijn dat verkeerde montage niet mogelijk is. bij de VFR zit er een nokje op de kroonplaat waardoor de clipon alleen maar in een positie te monteren is maar wellicht is dat niet bij alle fietsen het geval. Ook kan het nokje om een onbekende reden weg zijn.
 
wss je kroonplaten een beetje verdraait met los/vast zetten van je voorwiel.
Even je voorwiel heel iets los draaien, onderste kroonplaat iets los draaien, paar keer vlink inveren en dan weer vast draaien.
 
Volgens mij heeft een GSX-R 600 clipons. Dus het zou kunnen dat de een clipon wat verder naar voren of naar achter staat / vast gezet is op de voorvork poot. Kwestie van bouten van de clipon los draaien en weer vast zetten in de juiste stand.

Nu kan het zijn dat verkeerde montage niet mogelijk is. bij de VFR zit er een nokje op de kroonplaat waardoor de clipon alleen maar in een positie te monteren is maar wellicht is dat niet bij alle fietsen het geval. Ook kan het nokje om een onbekende reden weg zijn.

Die mogelijkheid zat ik aan te denken, maar was even te druk met andere dingen
om een plaatje op te zoeken.
Nokjes zijn er om kapot te gaan })
 
Hallo,

Gister was ik aan het rijden en toen viel mij iets vreemds op. Het stuur (kroonplaat) stond onder het rijden niet in de rechte positie. Mijn rechterhand zat wat verder richting mijn lichaam dan mijn linker hand. Als ik het stuur los laat dan is de motor niet in onbalans en rolt hij mooi recht. Is dit normaal of is er iets aan de hand?

Gr
Danny

Heb ik ook gehad na een schuivertje.

Zoals iemand hierboven al zei waarschijnlijk gewoon wat verdraaid.

Kroonplaten losdraaien (boven en midden van je voorvork) poten rechtzetten en weer vastdraaien.

Hierboven zei iemand iets over de clipons. Voor je alles loshaalt misschien wel handig om te weten dat deze niet zijn verschoven.
 
Heb even beter gekeken zonet. De handvatten zitten met een klemkoppeling vast aan de veerpoot. Die kan is dus los draaien en gelijk zetten. Tijdens het rechtdoor rijden zit de wel kroonplaat een heel klein beetje alsof je naar rechts stuurt. Dit is millimeter werk. Weet niet hoe dit komt wat de motor heeft nooit schade gehad want hij heeft nog maar 3000k gelopen en ik de historie.
 
Kijk voor de gein eens een keer goed naar je clip-ons én of die allebei recht zijn. Als je een SS één keer laat vallen op zo'n ding dan is zo'n clip-on krom.

Wat eventueel ook nog kan is dat je voorwiel er niet goed in gezet is (ná montage van een nieuwe band?). Oplossing: Wielmoer lossen -> As boutjes lossen. -> Fiets (een paar keer) in z'n veren drukken en terug laten komen. -> As boutjes aan de "bout kant" vastzetten. -> Wielmoer op moment vast zetten. -> As boutjes aan de moerkant vast zetten.
 
Laatst bewerkt:
Yups... Clip-On's zijn inderdaad die dingen waar je handvaten overheen zitten (en die dingen passen maar op één manier aan je voorpoot.... en da's recht) :o

Maar kijk ook even naar je voorwiel. Een nieuwe fiets wordt vanuit het krat in elkaar gezet en soms wordt er wat vergeten/nonchalant mee omgesprongen. Je voorwiel kán er dus gewoon scheef ingezet zijn waardoor de voorvork tordeerd en je dus een afwijking krijgt. Is niet erg .... maar geeft wel dat effect wat jij beschrijft.
 
Laatst bewerkt:
Ok. Ik voel trouwens tijdens het rijden trouwens niks vreemds. Alleen visueel zie ik het. Die clip-ons kunnen toch wel in meerdere manieren op de voorvork? Hij klemt om de voorpoort dus die kan je in verschillende posities zetten lijkt mij.
 
Ik zou eerst eens kijken of je achterwiel goed is uitgelijnd.
Als dat scheef staat corrigeer je dat door in feite tegen te sturen tijdens het rijden, waardoor het lijkt of je stuur scheef staat.
 
Laatst bewerkt:
Met een scheef ingezet achterwiel loopt je fiets ook met losse handen niet meer rechtuit :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan