swirling laktechniek

Deze kunst komt uit turkye.
Het heet orgineel EBRU. Hier zijn daarna veschillende toepassingen en namen uit onstaan.

Hier wat foto´s van mijn fiets waar ik het heb op toegepast.

Foto-RBKCUDGD.jpg


Foto-CRWDDPSD.jpg


Hieronder een filmpje van de verbouwing van mijn gsx600f

 
Ik heb olie tank gebruikt. Hier paste bij mij net alles in.
Water aanmaken met borax om wateroppervlakspanning te breken.

en idd ieder zijn smaak.
Ik weet in iedergeval dat er geen tweede rond rijd die precies het zelfde is.
Zal als ik meer tijd heb nog wat extra foto's erbij zetten.
 
@unruled
De afmetingen van het vat moeten natuurlijk groot genoeg zijn voor de te behandelen delen.

@robertehv
Natuurlijk is het een kwestie van smaak. Gelukkig kun je allerlei kleurencombinaties naar eigen smaak maken.

Het grote voordeel is denk ik de geringe investering die het neemt om tot een leuk resultaat te komen.

grtz,

Cees
 
Heel gaaf gelukt! Resultaat mag er zeker zijn.
Maar moet toch ontzettend veel kracht kosten om zo'n lege tank onder water te duwen.
Waarom niet eerst gevuld met water en dan pas dicht geplakt?
 
Spul in de tank vond ik geen goed idee . Tevens word je tank ook weer zo zwaar. (ja moet het er langzaam in laten zakken)

Daarom heb ik twee ogen in de olie tank gemaakt met een kabel die mijn vriendin aan kon trekken en de tank naar beneden ging. Duwen en trekken zeg maar.

Sommige delen heb ik een paar keer moeten doen omdat ik het resultaat niet mooi vond. Te weinig verf, te veel verf(druipers) figuren die ik niet mooi vond.
Met wat wasbenzine kan je vrij makenlijk de verse verf (humbrol) er weer af halen (dus niet de volgende dag dit pas bedenken)
Borax is te koop bij goeie drogisterijen. 1kg voor +/- €5
Hobby winkel heeft het ook maar daar betaal je €5 voor 100gram
 
Humbrol is inderdaad de modelbouwverf. Er zijn op You-tube nog een paar meer filmpjes van de methode te vinden vooral op gitaren. (zoeken op "swirling") Zoals ik het daar zie zijn een paar druppeltjes voldoende om een mooie dunne verf-film in het bad te leggen. Uiteraard daarna nog spuiten met een blanke laklaag voor bescherming. Ik lijkt mij trouwens ook toe dat je zo een mooie coating in 1 kleur zou moeten kunnen maken. Is nog wel het een en ander mee te expirimenteren.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Het hoeft niet echt humbrol te zijn. Verf moet op olie basis is zijn.
Je hebt idd maar wijnig nodig dus die kleine potjes zijn gewoon handig.
Ik heb 3 witte 2 grijse en 2 zwarte verbruikt. (ook hoop verbruikt door testen enzo.

Wit is trouwens een K%$# kleur om op het water te laten drijven. Vermoed dat er extreem veel pigment in zit waardoor het toch wil zinken. Als je het te snel erin giet zinkt het.
 
Klinkt allemaal interresant dave, zou het ook wel eens willen proberen.

Maar hoe verhoudt de laklaag zich qua kwaliteit (UV-bestandheid, krasvastheid, ed.) t.o.v. een normaal gespoten lak?
dat zou ik ook wel willen weten :)
en een goede How-To zou ook zeer prettig zijn :9
dus heren/dames die het kunnen en weten maak voor de "leken" een mooie How- To :}
deze topic staat iig in m'n favo
 
Zoals het nu lijkt is Dave de enige met praktijk ervaring. Het filmpje is op 30-4-2012 op you-tube gezet. Het is nog afwachten hoe het zich houdt. Is natuurlijk mede afhankelijk van de blanke laklaag.
Ik vind het wel veelbelovend en ga dit zeker op een toekomstig project uitproberen.

grtz,

Cees
 
Alles is afgelakt een 2k blanke lak. Dus kras, uv en benzine bestendig.
Heeft al enige dagen vol in de zon gestaan met 25 graden. Nog geen problemen gevonden.
Zit er nu drie maanden op ongeveer. (film is later gemaakt)

Zonder de 2k lak is de humbrol verf fragiel omdat het heel dun is(in mijn geval)

Helaas kon ik onverwachts niet naar de mega meeting.(iets met splinter in het oog)
Als men het in real life willen bekijken mag er altijd een keer gekeken worden.(almere)
Ik probeer bij de 2e mega meeting te zijn
 
Alles is afgelakt een 2k blanke lak. Dus kras, uv en benzine bestendig.
Heeft al enige dagen vol in de zon gestaan met 25 graden. Nog geen problemen gevonden.
Zit er nu drie maanden op ongeveer. (film is later gemaakt)

Wat heb jij nog meer in het water zitten?

Ik ben er ook mee aan het stoeien geweest en nog maar matig succes.
Heb wat Borax in het water gedaan, maar het leek wel of de verf gelijk opdroogde op het water (water misschien te warm?)

Heb het wel op 1 van die hete zomerdagen gedaan, dus misschien buitentemp te hoog?

Wit bleef wel drijven, maar mengen/uitdrijven met stokje ging echt voor geen meter omdat de verf al droog was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan