synchroon stellen van carburateurs Suzuki gsx600f

blue falco

MF veteraan
20 mei 2004
1.950
141
noord holland
goedemorgen,
volgende week ga ik voor mijn vriendin een Suzuki gsx600f ophalen waarbij de eigenaar zegt dat de carburateurs afgesteld moeten worden.
het betreft een gsx uit de jaren 90 ( wordt haar eerste motor dus …… vallen is dan niet zo erg) , kan iemand mij vertellen wat een goede manier is om deze dus af te stellen, naar een monteur brengen kan altijd nog ( ze heeft haar rijbewijs toch nog niet) .

thanks
stefan
 
Carburateurs afstellen of carburateurs synchroniseren? Dat kunnen twee verschillende dingen zijn.
Voor synchroniseren heb je een tool nodig zoals deze deze. Vaak wel te lenen van iemand in de buurt anders.
Klusje is prima zelf te doen, maar je zult vaak wel de tank/luchtfilter moeten verwijderen. Je moet het met warm blok doen, dus je hebt ook een of ander apart benzine tankje of lange benzine slangen nodig.

Daarnaast wordt het aangeraden om dit te doen ná kleppen stellen. Dus niet handig als je dat over een half jaar gaat doen want dan kan je opnieuw synchroniseren.

Zou overigens checken of de eigenaar weet waar hij het over heeft of dat hij maar wat zegt. Voor hetzelfde geld is er wat anders aan de hand (wat overigens niet per se erg hoeft te zijn).
 
de eigenaar heeft de motor 2 jaar niet gebruikt( al veel langer in zijn bezit) , hij start en loopt prima maar zodra hij warm wordt begint hij slecht te lopen.ding heeft maar 18.000km gelopen . tank verwijderen enzo is geen probleem .
 
de eigenaar heeft de motor 2 jaar niet gebruikt( al veel langer in zijn bezit) , hij start en loopt prima maar zodra hij warm wordt begint hij slecht te lopen.ding heeft maar 18.000km gelopen . tank verwijderen enzo is geen probleem .
Bij carbs die niet meer synchroon staan krijg je vooral symptomen zoals toerental dat blijft hangen of heel langzaam zakt, slechte response bij gasgeven, onregelmatig stationair etc.
 
goedemorgen,
volgende week ga ik voor mijn vriendin een Suzuki gsx600f ophalen waarbij de eigenaar zegt dat de carburateurs afgesteld moeten worden.
het betreft een gsx uit de jaren 90 ( wordt haar eerste motor dus …… vallen is dan niet zo erg) , kan iemand mij vertellen wat een goede manier is om deze dus af te stellen, naar een monteur brengen kan altijd nog ( ze heeft haar rijbewijs toch nog niet) .

thanks
stefan

De diagnose van de vorige eigenaar is natuurlijk niks waard, die wil er van af en heeft geen zin zelf kosten/tijd er aan te spenderen. Dus krijg je een "even carburateurs afstellen" verhaaltje. Met een korreltje zout nemen dus, en gewoon zelf opnieuw beginnen met kijken wat er aan de hand is.

Met een carburateur fiets die oud is en lang stil gestaan heeft zou ik eens beginnen met de carburateurs uit elkaar halen en schoon (laten) maken.
Daarna terugbouwen, en synchroon stellen en kijken hoe hij dan loopt.
 
de eigenaar heeft de motor 2 jaar niet gebruikt( al veel langer in zijn bezit) , hij start en loopt prima maar zodra hij warm wordt begint hij slecht te lopen.ding heeft maar 18.000km gelopen . tank verwijderen enzo is geen probleem .
Bedoel je dat het slecht lopen gebeurt bij het afzetten vd choke?

Of staat de choke er los van?
 
De diagnose van de vorige eigenaar is natuurlijk niks waard, die wil er van af en heeft geen zin zelf kosten/tijd er aan te spenderen. Dus krijg je een "even carburateurs afstellen" verhaaltje. Met een korreltje zout nemen dus, en gewoon zelf opnieuw beginnen met kijken wat er aan de hand is.

Met een carburateur fiets die oud is en lang stil gestaan heeft zou ik eens beginnen met de carburateurs uit elkaar halen en schoon (laten) maken.
Daarna terugbouwen, en synchroon stellen en kijken hoe hij dan loopt.
Dit
 
ik ben ook van plan om hem helemaal na te lopen , leuk project, gelukkig hebben we op het werk een werkplaats maar betwijfel of ze daar ook het apparaat hebben voor synchroon stellen, ga eerst wel thuis even groot onderhoud doen ( vloeistoffen en filters en reinigen) mocht dit niet voldoende zijn kan ik op het werk dus ultrasoon de carbs reinigen , ik hou jullie op de hoogte ga hem maandag halen
 

Zoiets ben je dan nodig, of een carbtune.

Succes!
 
Je kunt er ook zelf een maken. Als je handig bent is het nog leuk ook.
zijn genoeg filmpjes van.
Zelf maken is echt vele malen onnauwkeuriger dan de klokjes.

Spreek uit ervaring want heb wel 10 varianten gemaakt te vinden op internet.

Toen 2 klokjes gekocht (kan je ook een 4 cilinder mee doen) en een gigantisch verschil t.o.v. de beste diy manometer.

Doe jezelf een lol en koop die dingen gewoon eenmalig bij autogereedschap.com of je favo webshop. Geen aandelen overigens.
 
Sorry als dit niet de reactie is waar je op wacht, maar een GOOF uit de jaren 90 koop je voor 150-200 euro, en voor dat bedrag koop je ook een rijdende die gewoon goed onderhouden is of in ieder geval geen problemen heeft waarvan je niet weet wat het gaat kosten..
Dus ik snap niet dat je een motor koopt met een dagwaarde van minder dan 500 euro die niet fatsoenlijk loopt...voor dat geld koop je echt een prima lopende fiets waarbij je kunt opstappen en rijden
 
Maar als je aan het afstellen gaat van je carburateurs zoals jij bedoelt synchroon stellen zal je in je eerst moeten checken of er valse lucht ergens vandaan komt.
oude rubbers dan wel ergens geen afdekdoppen aanwezig.
Anders loop je achteruit te werken
 
Sorry als dit niet de reactie is waar je op wacht, maar een GOOF uit de jaren 90 koop je voor 150-200 euro, en voor dat bedrag koop je ook een rijdende die gewoon goed onderhouden is of in ieder geval geen problemen heeft waarvan je niet weet wat het gaat kosten..
Dus ik snap niet dat je een motor koopt met een dagwaarde van minder dan 500 euro die niet fatsoenlijk loopt...voor dat geld koop je echt een prima lopende fiets waarbij je kunt opstappen en rijden
Een Goof is een CBR600F en voor de prijs die jij noemt zijn ze in goede staat dun gezaaid
 
tenzij men aangeeft wat er exact moet gebeuren en wat daarvoor de kosten zijn, al dan niet in eigen beheer, kan je er vanuit gaan dat men maar wat roept.

* lopend weggezet
* synchroom stellen van de karbarateers
* voor een handige harrie
* zal vast een klein iets zijn.

Clueless in Seattle © , als je dan zelf niet kan vaststellen wat er aan de hand is weet je ook niet wat je moet bieden.

Los van alles is het schandalig dat je iemand waarom je geeft op zoiets lelijks als een gsx600f laat rijden, ik hoop voor jou niet dat het het nodig heeft om zelf knap te lijken ;)
 
tenzij men aangeeft wat er exact moet gebeuren en wat daarvoor de kosten zijn, al dan niet in eigen beheer, kan je er vanuit gaan dat men maar wat roept.

* lopend weggezet
* synchroom stellen van de karbarateers
* voor een handige harrie
* zal vast een klein iets zijn.

Clueless in Seattle © , als je dan zelf niet kan vaststellen wat er aan de hand is weet je ook niet wat je moet bieden.

Los van alles is het schandalig dat je iemand waarom je geeft op zoiets lelijks als een gsx600f laat rijden, ik hoop voor jou niet dat het het nodig heeft om zelf knap te lijken ;)

Iemand 100 euro bieden omdat hij dat eigenlijk echt waard is, waar ze 500 vragen en zelf dus vinden dat hij het waard is, heeft weinig zin.

Dan kan je beter verder zoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan