tandwielverhouding triple 9

italianshoes

MF veteraan
10 aug 2008
1.270
0
Scheemda of all places
Ik reed vorig jaar met 14/41 tandwiel verhouding.
Maar toen klom de motor steeds in de ketting.

Dit jaar gereden met 15/41. klimt niet zo erg als eerst maar heb idee dat dat het niet echt ideaal is.

Hoop hier op wat ervaringen van deskundigen die ook op een Italo rijden.

Patrick
 
Patrick,
Het gaat er niet om dat de motor in de ketting klimt, maar dat je overal op het circuit zo veel mogelijk in de powerband zit. Dus dat je op bv Assen overal een juiste versnelling tot je beschikking hebt zonder in de toerenbegrenzer te lopen. Ideaal zou zijn voor je 999 overal tussen 7500 en 10000rpm en misschien zul je sommige stukken in hogere of lagere versnellingen moeten nemen om dat te bereiken. En dat zal dan misschien met 14/41 of met 15/39 kunnen zijn, dat maakt niet uit. Als die in de ketting klimt dan moet je de swingarm langer maken en niet aan je stuur hangen en je gewicht op je tank leggen. Niet dit proberen op te lossen door je motor langzamer te maken door te laag in toeren te gaan zitten of te weinig gas te geven.
 
thnx Jurgen,
Je verhaal is helemaal duidelijk.
maar heb de indruk dat ik niet helemaal de goede verhouding heb.

Af en toe ga ik inderdaad in te laag toerental door de bocht en laat het koppel zijn werk doen.
natuurlijk is dat niet bij optimaal vermogen

Is het toch nog wijsheid om die 14/41 eens te proberen?
Weet je ik wil niet eindigen met een hele kist vol tandwielen.

En ja ik denk dat ik soms teveel aan het stuur hang.

Rijdt jij per circuit met verschillende tandwiel verhoudingen of heb je ook een gulden middenweg gevonden? ( als die er al is natuurlijk)

Patrick
 
Hou er ook rekening mee dat je mer een kleiner voortandwiel en groter achtertandwiel meer kettingeffect hebt en daardoor de achtervering sneller uitveert met als gevolg eerder gripverlies of de voorkant die snel los komt.
 
Ik reed met 999 blok vaak met 15/41 of 40. 100 schakels en swingarmlengte tussen 505 en 510 proberen te krijgen. Nu zal je wel 98 schakels hebben en rond de 500 zitten?
Maar goed, volgens mij kun je met een 999 altijd wel goed uitkomen hoor. Is natuurlijk lang zo kritisch niet als een 600 om een beetje in de powerband te blijven. 14/41 kom je normaal gesproken in de toerenbegrenzer in 6 op Assen. Zo niet dan moet je eens kieken of je gashendel wel vol open wil.
 
Direct gemeten Jurgen.
100 schakels en precies 505mm swingarmlengte.
dat is dus bij 15/41
Gashendel gaat echt helemaal open, maar misschien moet ik zelf de handel verder opendraaien.

Mijn tijd op Assen is nu 1.56.9, dus das nog niet supersnel ( is met de 15/41)

motor wil wel ( doet 165achterwiel en 131nm )

Ga het toch nog eens proberen met de 14/41, gaat er zo op zonder schakels de veranderen

Bedankt voor het meedenken.
 
hey patrick.
als je nog ruimte hebt achterin de brug, waarom neem je dan niet 14/40? of 14/39?
dan heb je iets langere wielbasis en dus minder kettingklimmen en ook minder verandering van het kettingeffect ( anti squat).
 
14/39 en 14/40 kan inderdaad ook. Je kan de achterbrug wel tot ongeveer 513 maken. Ik zou persoonlijk voor 15/41/100/505 gaan. Dat is echt perfect voor Assen en je hebt dan nog wat ruimte in toeren voor als het later wat sneller gaat. 14/41 is nmm te kort. (of je moet een 1198 bak hebben dan is de 5 gelijk aan de 6 van een 999 en heb je dus nog een versnelling over.).
 
Er zit een triple9 bak in dus das geen optie.

Zit even te kijken naar de verhouding van 14/40. dat zit qua verhouding nog redelijk in de buurt van de 15/41.

Met de 14/40 krijg ik dus wel meer swingarmlengte en net iets minder topsnelheid,
en zit met verhouding precies tussen 15/41 en 14/41 in.

Hoef ik alleen maar een 40 tands te kopen om veel te kunnen variëren.

Mooi ik gaat maar es aan de slag.
 
Bij http://www.gearingcommander.com/ kun je de hele zaak bekijken voor je eigen motorfiets. De standaarden van je motor staan er ook in.
Snelheden per versnelling en toerental, lengte van de ketting bij welke tandwielen aantal schakels. Verschillende configuraties, grafieken enzovoorts. Er handig om inzicht te krijgen.

Daarnaast klimmen in de ketting betekent eigenlijk einde veerweg bij het uitveren van de achtervork. Enige verbetering wil ook lukken als je de uitgaande demping achter zwaarder zet. Dan komt het geheel langzamer omhoog en klimt minder snel in de ketting. De "anti squad" waar eerder aan gerefereerd betekent dat de snelheid van uitveren wordt beïnvloed door de tandwielverhouding en dan met name door de hoogte van de tandwielen tov het draaipunt van de achterbrug. Ook de lengteverhoudingen zijn van invloed maar daar kan je standaard weinig aan afstellen. Bij bv een Aprilia RSV4 kun je de hoogte van het draaipunt van de achterbrug nog aanpassen en daarmee invloed uitoefenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan