Tenere 660 Slecht lopen

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.849
5.025
Lemelerveld
Forummers,

@Traffic Taurus is hier voor het oplappen van zijn Tenere 660 2009.

Deze heeft er ca 105.000km op zitten.
Voorvork voorzien van nieuwe olie, keerringen en een glijbus van 1 poot. Schokbreker verse olie. Zo nog wat meer kleine dingen.

Echter liep zijn motor ook beroerd (over de tijd steeds slechter).
Eerder haalde de motor wel 160 km/h met koffers, dat is nu echt max een keer 130. Ook optrekken werd minder. Slaat heel makkelijk af.
Hij dacht aan een sensor storing.
Goed wij toch ven compressie meten. Uiteraard het decompressie mechaniek onklaar gemaakt. Ca 2 bar bij langzaam rond tornen. Deden we dit sneller tot ca 4,5 a 5 bar.
Wat ons op viel was een sissend geluid als in lucht die ergens af blies.
Uiteindelijk hebben we het blok rondom dicht gemaakt, blok in de 5, en tornen aan de uitgaande as. Hierbij was het sis/blaas geluid weg. Toen het inspectie gaatje voor de krukas positie geopend. Tegen de compressie in drukkend blies het hier uit, terwijl de zuiger dus praktisch stil stond.

Hieruit hebben wij de conclusie lekke zuigerveren getrokken.
Wat zijn jullie ideeën hier over? Tests die we kunnen doen?

Of nog beter, heeft iemand misschien een koppakking/zuigerveren liggen. Het zou top zijn als de motor snel weer kan rijden, anders zitten we met een logistiek probleempje...
 
compressie meten door de krukas te draaien is erg bijzonder. Het zal altijd lekken.

Te lage compressie zorgt in eerste instantie voor slecht starten. Niet zozeer voor een te lage topsnelheid
 
Goed wij toch ven compressie meten. Uiteraard het decompressie mechaniek onklaar gemaakt. Ca 2 bar bij langzaam rond tornen. Deden we dit sneller tot ca 4,5 a 5 bar.
Maar wat is de juiste manier volgens het boekje?

Spul uit elkaar halen en weer zo opbouwen dat er weer een ton mee gereden kan worden,
Overigens ben ik het met bovenstaande wel eens als het inderdaad compressie is.
Die blokken zijn goed, maar ik hoor vaker dat na een ton het meeste feest er wel een beetje uit is.
 
compressie meten door de krukas te draaien is erg bijzonder. Het zal altijd lekken.

Te lage compressie zorgt in eerste instantie voor slecht starten. Niet zozeer voor een te lage topsnelheid
Start ook slecht, valt rond stationair erg makkelijk uit.
Klepspeling is ronduit perfect, hebben we uiteraard gemeten.

Ook zo erg lekken dat tegen compressie het uit het kijkgaatje blaast?
 
Compressie moet minstens 6 bar zijn.

Leak down tester moet inderdaad komen een keer. Maar kunnen we nu helaas weinig mee.
Draaien we hem rustig naar TDC halen we de 2 ban niet eens.
 
Compressie moet minstens 6 bar zijn.

Leak down tester moet inderdaad komen een keer. Maar kunnen we nu helaas weinig mee.
Draaien we hem rustig naar TDC halen we de 2 ban niet eens.
compressie meten doe je niet rustig, maar snel. en niet over 1 omwentelling maar over zoveel mogelijk, totdat de meter niet meer omhoog gaat.
 
Compressie moet minstens 6 bar zijn.

Leak down tester moet inderdaad komen een keer. Maar kunnen we nu helaas weinig mee.
Draaien we hem rustig naar TDC halen we de 2 ban niet eens.
Waarom meet je geen compressie door hem op de startmotor te laten draaien? En met de gasklep open doen trouwens.
Maar met ruim een ton op de teller weet je eigenlijk al dat er van alles vervangen moet gaan worden.
 
Kedo setje zuigerveren klepseals kop en voetpakking.
En dan nog wat prularia nokas ketting.
Heb je er nog €500 voor over???.
Verkopen ze zijn gewild.
Geld bijleggen en een frissere kopen als je aan het model bent gehecht.
 
Nee dat denk ik niet.
Maar dat heb je al standaard nodig.
Bigend lagers
Maar dat is zo.n oud hok economisch helemaal niet waard.
Vandaar dat ik schrijf joh waar stop je het geld in???
Denk 3x na.
Er is zoveel anders moois gebouwd na de 660.
Ktm 690 bv. :+
 
Nee dat denk ik niet.
Maar dat heb je al standaard nodig.
Bigend lagers
Maar dat is zo.n oud hok economisch helemaal niet waard.
Vandaar dat ik schrijf joh waar stop je het geld in???
Denk 3x na.
Er is zoveel anders moois gebouwd na de 660.
Ktm 690 bv. :+
OUD HOK?????
Schei uit man, dat ding is net uit zijn puberjaren en gaat nog een vrolijke ouwe dag beleven.
 
Dat kan maar een puber is meestal nog niet versleten.
En hier pomp je dus geld in wat economisch niet te verklaren is.
Maar dat moet je lkr voor jezelf uit maken.of je dat ervoor over hebt.
Heb net de TT600 de deur uitgedaan.
Een ander had wel zin om hem op te knappen.
Blok had teveel zand gegeten
 
Nee dat denk ik niet.
Maar dat heb je al standaard nodig.
Bigend lagers
Maar dat is zo.n oud hok economisch helemaal niet waard.
Vandaar dat ik schrijf joh waar stop je het geld in???
Denk 3x na.
Er is zoveel anders moois gebouwd na de 660.
Ktm 690 bv. :+
Ja, dit is echt een moment waarop je keuzes moet maken. :Y
Het helpt natuurlijk wel dat hij Erwin P heeft om hem te helpen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan