The one who got away

Daan._official

Honda CB-1
28 jun 2020
77
22
Regio Amsterdam
Instagram
Iemand ooit echt spijt gehad van verkoop van bepaalde motor? Alsof je een oude vlam hebt laten gaan en daar af en toe nog met weemoed aan terugdenkt? Je afvraagt hoe het ermee gaat, of ze nog rijdt of ergens in een schuur staat weg te roesten?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden. Kon er niks over vinden
 
Ja.
17jr een verchopte XStriple gehad (de Japchop), nooit grote problemen gehad in die tijd
Verkocht aan een jonge hond uit de regio, en kreeg te horen dat hij een half jaar later wegens geen onderhoud plegen een vastloper heeft gehad...

Kon hem wel wurgen toen ik dat te horen kreeg.
 
Nou...ik heb pas sinds augustus vorig jaar mijn rijbewijs..maar heb toch wel spijt dat ik mijn xj600s heb weg gedaan, maanden voor ik het rijbewijs had was ik er al druk mee in de weer en heb er flink geld in gestoken maar vooral veel aandacht tijd en liefde, vrij snel na mijn behalen rijbewijs ben ik naar de huidige st1100 gegaan want wilde meer power en touren en daar beleef ik werkelijk veel plezier aan, maar het gemak hoe de xj reed ..en geloof het of niet maar heb best veel complimenten gehad over hoe de xj er uit zag..mis em toch stiekem wel...
 
Mijn VFR800 VTEC, verkocht met spijt in het hart want ik heb geen plaats voor 3 motoren. Ik hoop dat ik ´m nog veel ga tegen komen op de baan want dat geluid deed de haren op mijn rug rechtstaan als die boven de 6800 rpm ging.
Ben ook te zwak om een motor van 250kg recht te zetten in m´n eentje.
 
Ik beschouw een motor als een vriend. (auto's ook). Ze worden vertroeteld tot en met, worden constant verbeterd, en zodra ze ouder beginnen te worden wordt alles uit de kast gehaald om ze rijdend te houden.

Bij auto's geef ik dat wat sneller op dan bij motoren omdat je daar afhankelijker van bent.

Ik heb grote moeite om ze weg te doen. Ze hebben altijd bijzondere trekjes die je gaat missen. Maar je kunt niet altijd alles bewaren, en iedere nieuwe motor is een stap vooruit.

De motor waar ik 25 jaar geleden mijn vrouw voor de eerste keer mee uit nam, en we tijdens het wachten op de pont officieel verkering kregen met de eerste kus, heb ik nog steeds. (en de vrouw ook)

De Bandit 400 mis ik niet. Te veel lawaai, te veel toeren, te weinig vermogen, en belabberde bouwkwaliteit. Wel een leuk ragbakkie.

De VFR750F was leuk, machtig geluid, power zat, maar niet echt een stuurfiets, wat weinig gevoel. Eigenlijk toch wat saai, maar prima techniek.
Hij eindigde na een eenzijdige uitglijder in de sloot, terwijl mijn vrouw achter me reed in de auto. Ergens was ik toen ook wel toe aan iets anders. (qua motor)

De TDM gaat nooit meer weg. Die is helemaal af. Ik hou van die fiets.

In principe zou ik zo iets nieuws kunnen kopen, maar ik zie niets wat zo veel beter is dan de TDM dat het 15 - 20k mag kosten.

Qua auto's mis ik de Fiat Bravo 1.8GT, en de twee Lancia Lybra's wel. Hadden allemaal hetzelfde prachtige blok. Hoeveel lol kun je met 125pk hebben? Nou, heel veel lol! Maar zodra ze ouder worden is er geen houden meer aan. Moneypit's.

Verder heb ik twee jaar werk in een trialmotor zitten. Die bleef echter problemen geven ondanks dat ik er twee keer de marktwaarde ingepompt had. Die heb ik bijna ingeruild, maar toch op het laatste moment besloten er toch nog zelf iets aan te doen. En dat is gelukt! Motoren waar je zelf veel aan hebt gesleuteld gaan niet snel weg.
 
De Funduro, je eerste motor blijft toch speciaal. Dat ding kon ik overal rijden de zithouding was heerlijk, beste stock zadel dat ik heb gehad ook trouwens. Nooit ook het idee gehad dat ik vermogen mistte met die motor. Zag er ook wel stoer uit helemaal in het zwart en met een donker hoog windscherm.

Toch goed dat die weg is gegaan. De vering was boterzacht. Veel te zacht. Super comfortabel, daar niet van, maar het ding vrat keerringen en in de bochten was het achteraf best werken. Steppies kwamen wel aan de grond (omdat ie zo laag stond door zn zachte vering), maar op een gegeven moment was het op. Zou toch ooit nog wel eentje erbij willen hebben.

Al heb ik nu het bastaard nageslacht van de funduro. Mn husky heeft in de basis hetzelfde blok, de motor (en het blok) zijn goed onder handen genomen. Dit is alles wat de BMW single had kunnen zijn:]
 
Ja, mijn 1998'er Suzuki DR650SE. Die had ik nooit weg moeten doen, laat staan voor het fooitje wat ik er voor kreeg. Ze zijn nu nog eens meer waard ook. Ik heb 'm ruim 5 jaar gehad, maar wilde weer eens wat anders rijden. Met 30k op de klok voor 1750 ingeruild, tegenwoordig kan je 'm met die kmstand voor een stuk meer kwijt. Jammer dat dit soort motoren bijna niet meer nieuw te koop zijn in Nederland. Geen vraag meer naar. KTM maakt nog wel zoiets, maar om 10-13k neer te leggen voor een éénpitter? Ik niet. De prijs snap ik wel weer, want KTM peutert er bijna het dubbele vermogen uit. De DR650SE had iets van 45 pk, uit zo'n 690 éénpitter haalt KTM zo rond de 75pk.

Waar is de motor gebleven? Volgens de RDW gestolen... al een aantal jaren. Dus die komt nooit meer terug en eerlijk gezegd ga ik er nu ook geen eentje meer terugkopen. Misschien nog eens een DRZ400SM, maar ik haat het oliepeilen bij een drysump.
 
Mijn VFR800 VTEC, verkocht met spijt in het hart want ik heb geen plaats voor 3 motoren. Ik hoop dat ik ´m nog veel ga tegen komen op de baan want dat geluid deed de haren op mijn rug rechtstaan als die boven de 6800 rpm ging.
Ben ook te zwak om een motor van 250kg recht te zetten in m´n eentje.
Probeer eens een 400 dan, die tikt de 14.000 aan...

Over spijt gesproken trouwens. Dat ding dus.
 
Als je dan zo nodig in het Engels interessant wil doen doe het dan goed.....
Who = which maar dan nog is de zin krom tov wat je eigenlijk wilt zeggen met dit topic.

Vooral niet achterom kijken naar wat je gehad zou kunnen hebben! Het zijn namelijk meestal oude hokken die in je gedachte beter reden dan dat je nu zo zou ervaren.
 
Spijt en weemoed is wellicht wat te zwaar, maar leuk vond ik het niet dat ik de TRX850 die ik voor een schappelijke prijs aan een enthousiaste jonge gast had verkocht, 3 weken later weer op marktplaats zag staan voor €1.000 méér. B|

Enige weemoed gaat wel op voor de XT600, 2KF, wit/rood. :z Gewoon een ouwe knutselmotor maar wat een plezier gehad op dat ding.
 
Laatst bewerkt:
Spijt en weemoed is wellicht wat te zwaar, maar leuk vond ik het niet dat ik de TRX850 die ik voor een schappelijke prijs aan een enthousiaste jonge gast had verkocht, 3 weken later weer op marktplaats zag staan voor €1.000 méér. B|
Dat is pech, waarschijnlijk was alleen de kilometerstand "verbeterd".
 
Ooit begonnen op een Suzuki GT550, was toen voor mij heel bijzonder. Twijfel of de 550 of GT 750 het meeste spijt van heb. Op auto gebied vroeger een witte Audi 90 gehad, later een upgrade naar een Audi Coupé. Toch is de Audi 90 the one that got away.
 
Als je dan zo nodig in het Engels interessant wil doen doe het dan goed.....
Who = which maar dan nog is de zin krom tov wat je eigenlijk wilt zeggen met dit topic.

Vooral niet achterom kijken naar wat je gehad zou kunnen hebben! Het zijn namelijk meestal oude hokken die in je gedachte beter reden dan dat je nu zo zou ervaren.
Speek fur urselve...mei Bike is awsum!
 
De afgelopen 10 jaar non-stop op 1000cc+ snelheidskanonnen gereden. En hoe leuk ze ook zijn, ik begin de 250/600cc middelgewichten wel te missen. Laag gewicht, dunne banden, en niet levensgevaarlijk als je een seconde of drie aan het gas hangt. Vandaar dat ik mijn 1999 SV650S nog wel eens mis. Zou em graag willen trakteren op een uitlaatsysteem en degelijke vering. Het 2003 model is spotgoedkoop dus misschien komt ie er ooit nog bij.

Maar nu ik allerlei technische snufjes en verfijning van de SDR heb geproefd... oh wat wordt je verwend door al die snufjes. Quickshifter omhoog/omlaag, gasrespons modi, cruise control, geïntegreerde handvatverwarming, TFT scherm, ABS voor/achter onafhankelijk, traction control met aanpasbaar slipniveau, launch control, wheelie control, bandenspanning sensoren, koplamp dag/nacht modus... en vooral hoe goed de bouwkwaliteit en details zijn van het chassis en vering. Machtig mooi en volstrekt overdreven.
 
Mijn eerste motor heb ik kort gehad en weinig op gereden. (Kawasaki Kz400). Ik weet zelfs het kenteken niet meer, dat zegt veel. Heb vervolgens een Kawasaki Zephyr gehad van 2009-2013. Die zou ik nog graag eens terug zien, de motor is sindsdien niet meer verkocht. Mijn TRX (sinds 2012) mag nog even blijven.

En qua auto's, nummer 3, een AX GTI had ik in eene schuur moeten zetten :(
En in iets mindere mate, mijn Saxo VTS 1.4 (met 1.6 blok), BMW E36 coupe en Porsche 924. Die laatste bestaat overigens nog altijd.
 
Ooit een goudkleurige Honda CB 750 four in 1979 verpatst voor 400 gulden ,aan een eikel die die er een cafe racer in zag ,
achteraf gezien spijt dat ik hem niet bewaard heb . voel me zelf de grootste eikel nu .
 
Een Honda CB1100R is er (bij mij) nooit gekomen. Te duur, te exclusief, te zeldzaam.
Dan maar zijn modernere achterkleinkind.....
P1013799.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan