Tomtom 450 mount

Robinno93

MF'er
29 jan 2015
79
18
Hallo,

Ik heb sinds kort een tomtom mount zoals op de foto. Nu vraag ik mij af, als de tomtom er NIET op zit , kan de mount dan de accu leegtrekken?

De draad op de accu naar het stuur zat er altijd al op. De mount zelf niet.
 

Bijlagen

  • 49743gr.jpg
    49743gr.jpg
    34,2 KB · Weergaven: 12
Als de draad direct is aangesloten op de accu zal et inderdaad een kleine stroom lopen als de mount is aangesloten. (De TomTom gaat dan direct aan als hij in de houder wordt geschoven)
Bij (erg)lang stilstaan kan dit de accu leegtrekken.
Indien hij met het contact geschakeld is aangesloten zal niet gebeuren. (De TomTom gaat dan aan als het contact aangezet wordt)
 
Duidelijk! En als de mount verwijderd word van de draad? Dus de draad zit dan nog aan de accu, maar niet aan de mount? Want zo zat het namelijk bij de aankoop..
 
Dan zal er geen stroom meer lopen en de accu dus ook niet extra ontladen.
Maar als je over b.v. twee weken weer gaat rijden hoef je dit niet te doen. Zo snel gaat het niet.
 
Oh top!. Dan is het dus een kwestie van alleen draadjes ontkoppelen van elkaar en bekabeling lekker op de accu laten zitten.

Dank, staat zoveel op internet dat ik het niet meer wist.
 
Zit nu op deze manier.
 

Bijlagen

  • 20210319_115848.jpg
    20210319_115848.jpg
    164,1 KB · Weergaven: 44
Dan neem ik aan dat hij ook geschakeld is.
Eenvoudig te testen.

Zet de TomTom uit.
Zet het contact van de motor uit.
Doe de Rider in zijn houder.
Als nu de Rider aan gaat zit hij niet geschakeld. dus direct via de accu. (controleer nu of er wel een zekering tussen ziet)

Als de Rider uit blijft zet dan het contact aan. De Rider zal als het goed is ook aan gaan.
Loshalen van de connector is dan niet nodig.

(mocht je ooit contact problemen krijgen verdenk dan eerst de rode blokjes. Deze zijn niet zo betrouwbaar)
 
Ik zou sowieso niet weten waar die connector in moet want die hangt er maar zo los bij.. haha
 
Ik heb zo'n zelfde TomTom mount op m'n motor. Het draadje voor de 12V heb ik netjes aangesloten in de koplamp. Met een parallelstekkertje en een zwevende zekering (5 Amp) op de connector voor het parkeerlicht. Als ik contact aan zet, gaat de verlichting aan en krijgt de TomTom z'n 12V. Werkt perfect.
 
Omdat ik nogal vaak wissel van motor zet ik de Tomtom ook altijd gewoon direct op de accu. Ding trekt toch zo weinig stroom. Hoef je ook niet de draadboom te verknippen wat ook storingen kan geven als je het niet goed hebt gedaan. Op vakantie liever een dooie Tomtom dan andere elektrische gremlins. :)
 
Op mijn Ducati heb ik deze dubbele schuifstekker gebruikt. Je hoeft dan niet te knippen in de draadboom:
Afbeelding
Met deze gaat het ook.
Afbeelding
Voordeel is ook dat je de boel kunt verwijderen en zonder schade naar de oorspronkelijke toestand terug kunt.
Omdat ik niet zeker weet of er een zekering in de TomTom mount zit heb ik zelf een zwevende zekering van 5 Amp in dat draadje naar de TomTom gezet. Stel dat er kortsluiting onstaat, dan klapt de zekering en niet je TomTom. Dit dus in de koplamp aangesloten, maar achterlicht kan eventueel ook. Je moet een punt vinden waar spanning op komt als je het contact op "aan" zet. Werk netjes, isoleer de boel goed. Voor deze schuifstekkers heb ik een professionele krimptang (beste stukje gereedschap ooit), maar evt. kun je ook solderen. Vervolgens krimpkousje erover voor de isolatie ét voila, nooit geen omkijken meer naar. Ik gebruik bij voorkeur ongeïsoleerde kabelschoentjes, want ik heb zelf de isolatiehoesjes.
Als je de bekende blauwe of rode kabelschoentjes gebruikt, heb je een iets andere krimptang nodig. Al dat spul is te koop bij Rick Donkers. Hij staat op veel oldtimer beurzen en heeft een webshop.
 
Om niet een nieuw topic te starten stel ik mijn vraag in dit oudere topic.

Begin dit jaar heb ik mijn TomTom houder voor de Rider 550 restreeks aangesloten op de (nieuwe)accu.
Vorige week wilde ik een rit maken en was de accu leeg!

Trekt zo'n houder (zonder TomTom) de accu in zo'n kort tijdbestek leeg en is dat alleen op te lossen door de bedrading aan te sluiten aan het contact?
Nu heb ik de stekkertjes die vlak bij de houder zitten los van elkaar gehaald en bij een rit zal ik ze weer aan elkaar koppelen.
Ook geen probleem, maar het gemak dient de mens 😀
Of kan dit een andere oorzaak hebben?
 
Het is niet waarschijnlijk dat de TomTom houder de accu leeg trekt als er geen TomTom op is gemonteerd.
Als je het zeker wilt weten, zet dan een multimeter in de stroomkring en meet of er (milli)Ampères weglekken.
 
@350-v-twin
Daar was ik ook van overtuigd, het is een nieuwe accu en alleen een houder zonder TomTom zou niet de accu moeten leegtrekken.
Misschien dat de accu niet helemaal vol was. Ik zal eens wat gaan proberen en anders idd even doormeten, thx!
 
@350-v-twin
Daar was ik ook van overtuigd, het is een nieuwe accu en alleen een houder zonder TomTom zou niet de accu moeten leegtrekken.
Misschien dat de accu niet helemaal vol was. Ik zal eens wat gaan proberen en anders idd even doormeten, thx!
Nou, ook hier rechtstreeks de houder vd TT550 aangesloten op de nieuwe accu, resultaat na een week ofzo niet gereden is dat de startmotor duidelijk veel meer moeite mee had, net wel kunnen starten. Ik heb het opgelost door de accu bij thuiskomst gelijk op de optimate aan te sluiten. En dat al 3 jaar…..

Hetzelfde heb ik met mijn alarm installatie op mijn andere motor, alarm trekt de accu ook leeg na een paar maand…dus ook continu aan de optimate.

Ik heb nog niet de mA’s gemeten maar ze zijn wel voldoende om de accu’s op lange termijn leeg te trekken, mijn ervaring dan.
 
Daarom zou ik de TT houder aansluiten op een punt dat geschakeld wordt door het contactslot. Op mijn Duc was dat het parkeerlicht in de koplamp. Je kunt ook een ander punt zoeken uiteraard. Voordeel is ook dat zo'n punt gezekerd is. Als je de TT houder rechtstreeks op de accu zet, zet er dan vooral een zekering tussen. Mocht er om wat voor reden dan ook kortsluiting ontstaan, dan klapt de zekering en krijg je geen smeltende draden, of erger: brand.

Als ik het contact uitzette op de Duc dan wilde de TT ook uit, maar dan kun je op het scherm aantikken dattie aan moet blijven en dan werkt de TT op de ingebouwde accu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan