Top 10 beste nederlandse motocrossers allertijden

Mario2T

MF veteraan
26 dec 2004
14.797
1
Vlagtwedde
Gewoon even benieuwd hoe jullie dit lijstje zien :)

1 Dave Strijbos:
Meest getalenteerde crosser die vooral door blessures er niet uit heeft gehaald wat er in zat.

2 Gerrit Wolsink:
Had wereldkampioen moeten worden in 1976. Dat jaar was hij gewoon de beste!
Grootste pech? De Coster en Mikkola reden in hetzelfde tijdperk.

3 John van der Berk:
Goede, harde rijder. Gevoel voor show en 2x wereldkampioen. Dat zegt genoeg.

4 Kees van der Ven:
Echte allrounder die in het zand bijna niet te kloppen was. De eerste GP-rijder die een 125, 250 en 500 GP wist te winnen.

5 Gert Jan van Doorn:
Reed 15 jaar mee in de GP-top en ruim 10 jaar bij de top 10. Piekte helaas nooit een heel seizoen.

6 Jeffrey Herlings:
Heeft in 1 seizoen meer laten zien, dan vele anderen in een hele carriëre.
Maar....het was tot nu toe maar 1 seizoen.

7 Pedro Tragter:
Werd wereldkampioen in 1993 en reed jaren top 3, maar eigenlijk meer een Best of the rest.

8 Gerard Rond:
1977, 1978 en 1979 waren topjaren. Daarna kwam het er net niet uit, maar concurrentie was destijds erg groot. Top 5 rijden met Noyce, Lackey, Malherbe, Vromans, Carlquist, de Coster, Wolsink en Mikkola is wel gewoon klasse.

9 Erik Eggens:
Slecht management en een beetje een jankert, maar wel een goede zandrijder. Heeft m.i. er niet uitgehaald wat er in zit.

10 Marc de Reuver:
Talent, die ondanks topmateriaal er niet uit heeft gehaald wat er in zat, maar vooral dankzij blessures. Is laatste jaren in het niet gevallen dankzij de succesen van Herlings. Dankzij een aantal verrassende overwinningen toch wel in mijn top 10.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon even benieuwd hoe jullie dit lijstje zien :)

1 Dave Strijbos:
Meest getalenteerde crosser die vooral door blessures er niet uit heeft gehaald wat er in zat.

2 Gerrit Wolsink:
Had wereldkampioen moeten worden in 1976. Dat jaar was hij gewoon de beste!
Grootste pech? De Coster en Mikkola reden in hetzelfde tijdperk.

3 John van der Berk:
Goede, harde rijder. Gevoel voor show en 2x wereldkampioen. Dat zegt genoeg.

4 Kees van der Ven:
Echte allrounder die in het zand bijna niet te kloppen was. De eerste GP-rijder die een 125, 250 en 500 GP wist te winnen.

5 Gert Jan van Doorn:
Reed 15 jaar mee in de GP-top en ruim 10 jaar bij de top 10. Piekte helaas nooit een heel seizoen.

6 Jeffrey Herlings:
Heeft in 1 seizoen meer laten zien, dan vele anderen in een hele carriëre.
Maar....het was tot nu toe maar 1 seizoen.

7 Pedro Tragter:
Werd wereldkampioen in 1993 en reed jaren top 3, maar eigenlijk meer een Best of the rest.

8 Gerard Rond:
1977, 1978 en 1979 waren topjaren. Daarna kwam het er net niet uit, maar concurrentie was destijds erg groot. Top 5 rijden met Noyce, Lackey, Malherbe, Vromans, Carlquist, de Coster, Wolsink en Mikkola is wel gewoon klasse.

9 Erik Eggens:
Slecht management en een beetje een jankert, maar wel een goede zandrijder. Heeft m.i. er niet uitgehaald wat er in zit.

10 Remy van Rees:
Allrounder die in zijn topjaren voor verrassingen kon zorgen.


Een hoop rijders van voor mijn tijd, helaas heb ik de echte gloriejaren niet meegemaakt...

Maar Erik Eggens wel... en Marc de Reuver niet?

Ik volg de gp's, outdoors en supercross eigenlijk pas sinds 2007 wat fanatieker maar heb vooral bij Marc het gevoel dat hij er niet heeft uit gehaald wat erin zit.... Toch wel GP's op zijn naam gezet en volgens mij in 2008 wel succesvol waarbij toch wel dé zandrijder van de GP's....

Kan helaas de anderen niet zo beoordelen...
 
Marc heeft inderdaad vooral door blessures, ondanks het topmateriaal, er niet uit kunnen halen wat er in zat.

Desalniettemin: Wel gewoon een goede rijder en zeer onderschat!

Bij nader inzien acht ik hem hoger dan Van Rees. :)

Eggens werd in 2000 wel 3e in het wk 125 en vandaar de hogere klassering in mijn lijstje.
 
Marc heeft inderdaad vooral door blessures, ondanks het topmateriaal, er niet uit kunnen halen wat er in zat.

Desalniettemin: Wel gewoon een goede rijder en zeer onderschat!

Bij nader inzien acht ik hem hoger dan Van Rees. :)

Eggens werd in 2000 wel 3e in het wk 125 en vandaar de hogere klassering in mijn lijstje.

Klopt, dat Eggens 3e is geworden dat wist ik :) Maar eigenlijk alles van voor 2002 heb ik alleen maar terug gelezen... de rest wel aardig gevolgd.
 
Tja...helaas is het minder met de huidige generatie nederlandse crossers op GP niveau. Ik hoop dat Herlings er een draai aan weet te geven dat dit verandert en dat er weer meer rijders komen die aansluiten.

Van 1975 t/m 1994 hadden we elk jaar minimaal wel een top drie rijder bij de GP's en tussen 1984 en 1994 streden er elk jaar wel nederlanders serieus mee om de wereldtitel.

Dan zijn we de afgelopen jaren er karig bij langs gekomen :(
 
Sigmans werd het bij GP's m.i. net niet. Kon wel af en toe bij een internationale wedstrijd iedereen achter zich laten, maar geen topper bij de WK's.

Peter Herlings ( vader van), Bennie Wilken, Edwin Eversen, Carlo Hulsen, Henk van Mierlo etc. etc. Allemaal namen die er krap achter zitten en waarvan ik absoluut geen afbreuk wil doen aan de prestaies van de mannen.
 
Marc heeft inderdaad vooral door blessures, ondanks het topmateriaal, er niet uit kunnen halen wat er in zat.

Desalniettemin: Wel gewoon een goede rijder en zeer onderschat!

Bij nader inzien acht ik hem hoger dan Van Rees. :)

Eggens werd in 2000 wel 3e in het wk 125 en vandaar de hogere klassering in mijn lijstje.

Nou de reuver heeft niet alleen door blessures pech gehad. Hij was volgens mij ook niet altijd even fanatiek, ze maken niet voor niets altijd grappen over baco'tjes bij hem.
 
uhmm Klaas poppinga kon ook wel sturen toch?
en Gert AB en mario formicola allias beer van veele
 
Oja en tragter mag volgens mij wel wat hoger in de lijst
 
Dan zou Tragter boven Herlings, of boven Van Doorn staan?

Dat mag...op jouw lijstje :)

Ondanks dat Van Doorn geen wereldkampioen werd en ,,maar" 2x derde in een WK, heb ik die in veel hoger aanzien staan.

Poppinga kon ook wel rijden, maar in GP's niet op het niveau van Bennie Wilken en Henk Van Mierlo.

Mijn lijstje is gebaseerd op combinatie daadwerkelijke prestaties / talent en de waarde die ik daar aan geef.

Maar kom gerust met een eigen lijstje. Ben wel benieuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan