trike

net de silentblokken binnen, ze zijn wel erg klein. nou staan de maten er wel bij maar je ziet het pas goed als je ze in de hand hebt, ze lijken mij in ieder geval niet geschikt als scharnier voor draagarm of achterwiel ophanging. hooguit om iets trillingsvrij op te hangen.
volgens mijn zijn deze voor in een vering/schokbreker oog.
 
Deze toch? Pitbike Dirtbike achterbrug lagerbus 28-12-29mm | BRINKMOTOREN.NL

lagerbus%20voor%20achterbrug..jpg


De maten die er bij staan zijn gewone maten voor een swing arm.
 
Laatst bewerkt:
even een update wat betreft het frame, het is een heel gepuzzel om het zo te maken dat alles er nog uit kan later, beetje lulig als je er straks achter komt dat het motorblok niet meer uit het frame kan ;(

achterste gedeelte van het frame word denk ik nog wat veranderd maar daar kom ik straks op terug.

1e een totaal overzicht.
20160423_162137.jpg


20160423_163133.jpg


20160423_162253.jpg


20160423_162521.jpg


20160423_162440.jpg


20160423_162629.jpg


20160423_162753.jpg
 
wie weet wat over bandenmaten, ik vind dat eigenlijk zo'n saaie stof dat ik er nu achterkom dat ik er eigenlijk niet zoveel van weet.
ik wil eigenlijk voor nu alleen de buiten diameter van een wiel weten, aan de hand hiervan kan ik de hoogte van het diff. bepalen. omdat in rust of rij positie hart diff. hoger moet zijn dan hart wiel.
zoals op het plaatje.

20160423_164817.jpg


als je een 17 inch wiel heb, wat is dan de buitendiameter ? (/2 = hart wiel tot de grond)
en is dat voor auto's en motors hetzelfde.

ik was straks de wielen v/d k1100 aan het meten en raakte in de war, het 18 inch wiel was kleiner in diam. dan het 17 inch wiel :? :?

edit: de positie v/h diff in het frame ligt nog niet vast, nu is hart uitgaande flens tot de grond 320 mm. graag zou ik het diff nog wat hoger doen zodaat uitgaande as versnellings bak->ingaande as diff meer in lijn komt = kleiner hoek tussenas, of kan het diff meer naar voren wat een kortere wielbasis oplevert.
 
Laatst bewerkt:
Ah, gelukkig, de plaatjes doen het weer!
Ik heb me er nooit in verdiept, maar er zijn voor autobanden sites waar je de maten invult en dan de omtrek terug krijgt. Volgens mij weet Enigma daar meer van.
 
17 of 18 inch zegt alleen iets over de velg maat. De totale wiel maat hangt af van de soort band die je monteerd.
Een 160/80-17 achterband is 160 mm breed en 80% van die 160mm hoog (128mm). Een een 150/90 band is dus 135mm hoog.

Een smalle band kan dus hoger zijn.
 
Dat is handig, die gordijnrail vol met peilloodjes :}
Dat wordt een strak frame zo. Mooi!!
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat op de site van Eriks de technische gegevens staan van verschillende silentblocks
Dan krijg je een beetje idee van hoeveel hoekverdraaiing een bepaalde maat aan kan

En daar zitten grote verschillen tussen dus even bekijken welke je nodig hebt is wel handig
 
Laatst bewerkt:
Een 160/80-17 achterband is 160 mm breed en 80% van die 160mm hoog (128mm)
:^ diameter van het wiel is 17" x 25,4 = 432 mm. Helft daarvan is 216, dus hart van de as ligt 216 + 128 = 344 mm boven de grond.

Ongeveer want een band deukt iets in onder belasting, de hoogte is niet op de millimeter 128 mm enz. Maar je weet dan wel ongeveer wat je kunt verwachten.
 
Laatst bewerkt:
oke...zo reken je dat dus uit, simpel eigenlijk, bedankt.

dat van die gordijn rail heb ik gezien in het streetfighter gedeelte. ik heb ook een hartlijn op de tafel staan zodat je vanaf daar met een winkelhaak omhoog kunt meten.
je moet ergens vanuit meten (referentie) anders blijf je nergens. op de bouw doen ze dat met peil of liever meterpeil (peil + 1 meter).
3 van de schietloodjes zijn trouwens "home made" van een houtdraad bout gemaakt.
 
er is eigenlijk genoeg te "rommelen" met de wiel diameter zodat je wat marge hebt.
waarschijnlijk ga ik het diff 53 mm omhoog brengen zodat uitgaande as versnell.bak en ingaande as diff. op dezelfde hoogte ligt.
dat brengt uitgaande as diff. op ca. 373 mm. dat is hoger dan hart wiel t.o.v. grond.

maakt trouwens ook bovenste lange frame buis mooier, deze krijgt met een S bocht een sprong van c.a. 50 mm omhoog.

wat is trouwens een mooie veerweg voor mijn trike, in welke richting oet ik denken ?
 
Laatst bewerkt:
Waarom moet hart diff hoger liggen dan hart wiel? Wat is daar de reden voor?

De veerweg is afhankelijk van je toepassing denk ik. Wil je plankgas over drempels kunnen dan zou ik de veerweg groot en soepel maken. Wil je gooien en smijten in de bochten dan hoeft hij niet zo groot te zijn en lekker stug.
Ik denk dat ik die van een motorfiets zou aanhouden, dat heb ik voor mijn bakwiel ook gedaan.
Maar ik weet zo niet hoeveel mm dat is.

Frame ziet er mooi uit trouwens.
 
oke...zo reken je dat dus uit, simpel eigenlijk, bedankt.

dat van die gordijn rail heb ik gezien in het streetfighter gedeelte. ik heb ook een hartlijn op de tafel staan zodat je vanaf daar met een winkelhaak omhoog kunt meten.
je moet ergens vanuit meten (referentie) anders blijf je nergens. op de bouw doen ze dat met peil of liever meterpeil (peil + 1 meter).
3 van de schietloodjes zijn trouwens "home made" van een houtdraad bout gemaakt.

Ik werk met een lasertje. Tegenwoordig zijn er al kruislasers van onder de honderd euro. En dat werkt verrekte makkelijk, zowel in horizontaal als vertikaal. Als je dan inderdaad
een loodlijn op tafel hebt staan, en ergens een meterpeil hebt aangegeven (op de wand van je werkplaats ofzo, meet je zo vanaf die punten. Gaat perfect! Ook ik heb jaaaaaaaren met schietlood gewerkt, dat dat dat makkelijk was, nooit batterijen nodig etc. En een schietlood kan niet liegen. Maar eenmaal aan de laser wil ik niet meer anders!
 
Laatst bewerkt:
Echt heel sjiek!

Ben nu toch wel heel benieuwd hoe je m straks verder gaat vormgeven.


Dit heeft inmiddels alle ingredienten in zich om een knaller te gaan worden
 
ik vind dit ook een mooi project,
er word erg netjes gewerkt, ziet er profi uit.
Ben alleen heel benieuwd hoe dat K blok op z'n kant gaat werken.
 
een gatzaag van 33mm in de freesbank en de pijp in de machineklem, en vvor de rest goed meten. zo'n gatzaag slingert altijd wel een beetje dan kom je vanzelf in de buurt van 33,7 mm.

ik kan niet goed verklaren waarom hart diff hoger moet dan hart wiel, volgens mijn is dat bij auto's ook altijd zo.

edit: nu weet ik het weer, als je "rondom" het nulpunt veert dan maakt de kruiskoppeling (of homokineet) de kleinste hoek......maar dan praat ik mijn eigen weer tegen :?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er van uit dat de minimale en maximale veeruitslag om een neutraal moeten draaien. Dan is het logisch dat in rust, onbelast het dif hoger ligt als de wielas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan