Triumph Tiger 800 en 800XC deel 4

Lekker kortaf....

Maar aan de ene kant, kan je een prijskaartje plakken op je zichtbaarheid in het verkeer? Niet alleen jij moet wat kunnen zien door je lampen, ook anderen zien jou....
Levensduur is ontzettend veel langer dan halogeen

aan de andere kant, de prijs.... :)

Wat zou je kiezen als geld geen rol speelde/ als ze even duur waren? Dan zou ik voor de LEDs gaan, en het prijsverschil is " maar" 100 euro dus ook weet niet wereld schokkend lijkt me?
 
Lekker kortaf....

Maar aan de ene kant, kan je een prijskaartje plakken op je zichtbaarheid in het verkeer? Niet alleen jij moet wat kunnen zien door je lampen, ook anderen zien jou....
Dat klopt, dat is één van de redenen waarom ik twijfel. Ik vraag me wel af of je overdag eerder/beter gezien wordt met die LEDs dan met goede halogeen lampen..
Levensduur is ontzettend veel langer dan halogeen
De huidige lampen doen het vanaf fabriek nu denk ik, dat is bijna 4 jaar/25k km. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik er nog 4 jaar mee ga rijden. Maar ik kan ze er dan natuurlijk ook altijd uithalen en in m'n nieuwe motor doen (als dat past tenminste).
aan de andere kant, de prijs.... :)

Wat zou je kiezen als geld geen rol speelde/ als ze even duur waren? Dan zou ik voor de LEDs gaan, en het prijsverschil is " maar" 100 euro dus ook weet niet wereld schokkend lijkt me?

Dat verschil is niet schokkend inderdaad, dat is ook nog een reden waarom ik twijfel. Als het richting de 200 ging zou ik het niet doen, maar voor 130 is het nog het overwegen waard..

Wel zie ik op de Cyclops site dat er een nieuwe versie is, die 7000(!) lumen heeft ipv 3800 van de huidige/vorige versie.
Maar die nieuwe zie ik (nog) niet bij AFS, kan eens informeren of ze die ook krijgen. Als ik het dan doe wil ik het ook gelijk goed doen :+
 
Laatst bewerkt:
dus ik wil ze allebei vervangen.
Dat is toch voor niets nodig.
Mijn linker H4 lampje heeft na 3jaar/35K de geest gegeven.
Mijn rechter brandt nog steeds op 37K.
Ik heb naast een binnenband en een set remblokken altijd een reserve H4 lampje mee (kost 2 keer niks). Je hebt niet eens gereedschap nodig om het te vervangen.
Wat die zichtbaarheid betreft: Ik rij dagelijks in het donker. Gewoon mistlampen aan.
Wie U dan nog niet gezien heeft moet dringend van de weg.

Heb ook even over die LED's gedacht. Het is een hobby als een ander en een optie als een ander waar ieder mee moet doen wat hij graag doet.

Maar dat ze langer meegaan is geen doorslaggevend argument (ze kosten ook tig meer).
En een tegenligger die U met H4 niet ziet gaat U ook niet opmerken met LED.
En bij 7000 lumen krijg je alleen maar geagiteerde tegenliggers die denken dat je constant met je grootlichten rijdt. En gefustreerde autobestuurders zijn er al genoeg.

Op zich is 100 € verschil op een motor idd geen wereldschokkend gebeuren. Maar voor een simpel lampke dan weer wel. Perceptie dus. :)
 
Laatst bewerkt:
dus ik wil ze allebei vervangen.
Dat is toch voor niets nodig.
Mijn linker H4 lampje heeft na 3jaar/35K de geest gegeven.
Mijn rechter brandt nog steeds op 37K.
Ik heb naast een binnenband en een set remblokken altijd een reserve H4 lampje mee (kost 2 keer niks). Je hebt niet eens gereedschap nodig om het te vervangen.
Klopt, direct vervangen is dan wellicht overbodig. Maar ik koop er wel 2, scheelt verzendkosten als de andere eens stuk gaat, en vaak zijn ze als 'duopak' goedkoper (in het geval van halogeen). Wanneer ik ze vervang door LED vervang ik ze sowieso allebei, ziet er niet uit om één LED en één halogeen te hebben.
Wat die zichtbaarheid betreft: Ik rij dagelijks in het donker. Gewoon mistlampen aan.
Wie U dan nog niet gezien heeft moet dringend van de weg.

Heb ook even over die LED's gedacht. Het is een hobby als een ander en een optie als een ander waar ieder mee moet doen wat hij graag doet.

Maar dat ze langer meegaan is geen doorslaggevend argument (ze kosten ook tig meer).
En een tegenligger die U met H4 niet ziet gaat U ook niet opmerken met LED.
En bij 7000 lumen krijg je alleen maar geagiteerde tegenliggers die denken dat je constant met je grootlichten rijdt. En gefustreerde autobestuurders zijn er al genoeg.
Dat ligt natuurlijk ook aan de afstelling van de lampen. Als ze goed afgesteld zijn dan hebben tegenliggers geen last van mijn lampen :)
Op zich is 100 € verschil op een motor idd geen wereldschokkend gebeuren. Maar voor een simpel lampke dan weer wel. Perceptie dus. :)

Klopt ook weer.. :)
 
Laatst bewerkt:
Als het nou over het achterlicht zou gaan, zou ik zeggen doen.Het is belangrijker dat je achterliggers je goed zien.
Je tegenliggers rijden in 99% van de gevallen aan de andere kant van de weg.
De gewone verlichting lijkt me meer dan voldoende voor de zichtbaarheid.
Tenzij je licht verdrinkt in dat van honderden auto's, maar dan helpt die LED toch ook niet om het onderscheid te maken.
Met de LED zal je zelf wel beter zien op een onverlichte weg.
Als je in het donker rijdt tenminste...
 
Met de LED zal je zelf wel beter zien op een onverlichte weg.
Grootlichten gebruiken? Zijn ook standaard hoor.
De laatste 2 km naar mijn woning is 2 km offroad door een moeras. Ik rij daar dagelijks door met de mistlichten (= breedstralers) en meestal op gewoon dimlicht (de grootlichten trekken alleen maar hulpeloze konijnen voor het voorwiel aan).
Geen probleem en mijn zicht is al lang geen 12/10 meer hoor.
Het zit meer tussen de oren dan in de ogen vermoed ik.

Nogmaals, leuk gadget die LED units en niks op tegen. Maar noodzakelijk? toch (voor mij) niet tegen die prijs. Worden sowieso goedkoper met de tijd (tegen dat mijn 2de set H4 de geest geeft :) ).

En wat de duurzaamheid van die LED's betreft. Kwam onlangs op de camping van de "Ardennen Challenge" (leuk NL georganiseerd evenement trouwens, maar voor hoe lang nog?) een maat tegen met drie extra LED's gemonteerd op het scherm van zijn GS800. Om offroad te rijden. Toen hij zijn speeltje trots wou presenteren bleek er al één van de drie LED's de geest gegeven te hebben (na één maand). Gaf voor mij de doorslag om niet te investeren in LED's O-) ).
 
Laatst bewerkt:
Tsja, veel ledlampen op de markt zijn van alie bami kwaliteit.( De led's waar mensen wel heel tevreden over zijn zitten in het hogere segment.) Het lichtbeeld van goedkope lampen is vaak ook veel slechter (veel strooilicht).
Je koopt ze toch om meer te zien/op te vallen en niet om te verblinden? Kwaliteit heeft zijn prijs. Ontwikkelen van een goed product is nou eenmaal duurder als kopiëren.
Cyclops heeft zich al bewezen en geeft goede garantie. Bovendien hoef je als er iets stuk gaat niet gelijk de hele set te vervangen maar alleen het defecte onderdeel. Dit heb ik nog nergens anders gezien. (en nee ik heb geen aandelen bij cyclops :+ )

Heel simpel gezegd: Ben je tevreden met de originele lampen. Lekker laten zitten.
Wil je meer? Investeer dan in goede led lampen en gooi je geld niet weg door van die China meuk te kopen. (is ook vaak niet goedgekeurd dus strafbaar!)

P.S.: Je kan natuurlijk ook wachten op een nieuw model. Meerdere motorfabrikanten gaan al over op standaard led. ( b.v. bmw en ktm.) Dus wie weet op de nieuwe tiger?
 
Laatst bewerkt:
Dus wie weet op de nieuwe tiger?
Het laatste model mistlampen voor de Tiger 800 is ook al LED.

En voor de record: ik heb absoluut niets tegen LED verlichting. Mijn hele huis heeft niets anders (en ja idd het duurdere segment). Werken allemaal al 4 jaar zonder mankeren. Daar maakt het me wel uit want is een rechtstreekse besparing op de e-factuur (alle verlichting aan in de gehele woning is 180 W). En de aankoopprijs krijg ik ook nooit terugverdiend. |(
De motorverlichting waar ik het over had zal ook wel geen bami kwaliteit geweest zijn. Geplaatst door "specialist" en de prijs was er ook naar.
Maar op een motor zie ik vooralsnog de besparing niet (oem batterij gaat zijn 4de jaar in :} ).
Maar ik geef toe, ik had me ook bijna laten verleiden. :)
Alleen nog niet gevonden in België. En toen had mijn maat dat voor en heb ik het maar zo gelaten. O-)

Je kan natuurlijk ook wachten op een nieuw model
Doen we. Spijtig genoeg evolueren de prijzen van Triumph de laatste jaren ook richting BMW. ;(
 
Laatst bewerkt:
goedenavond heren

ik ben al een tijdje op zoek naar een fiets om te toeren en voor woon/werk.
de triumph tiger 800 lijkt me aan alle kanten te passen en rijd me ook naar de zin.
het enige is dat google zoekacties veel hits opleveren over bak problemen (brekende veertjes en pennetjes?)
ik ben niet op zoek naar een nieuwe dus ik vroeg me af of jullie een (liefst ongekleurd ;) )mening
konden geven over de betrouwbaarheid van triumph en met name de tiger 800 en over eventuele (bak)problemen en welke bouwjaren te mijden eventueel?
ik weet ook wel dat als je googled op een merk je nooit meer een motor koopt maar het kan geen kwaad wat research te doen vooraf lijkt me.
ik rijd nu ruim 30 jaar motor een (op 1 ramp bmw na) enkel japanners.
reacties zijn welkom.. :Y en bvd...
 
Ik rij al 37.000 Km met een MY 2014 Tiger 800, zonder enig probleem (nou ja 1 halogeenlichtje stuk na 3 jaar). Het enige wat vervangen is zijn de oem banden (na 20.000 km) en een kettingset.

We rijden al 8.000 Km met een MY 2015 Street Triple zonder enig probleem.
1 onderhoud gehad.

Het valt dus wel mee inzake betrouwbaarheid.

Veel collega's rijden voor de hand liggend met een (GS)BMW. Hoor je ook van alles over.
(en ik zou hun onderhoudsfacturen niet willen betalen).

Japanners zijn, het moet gezegd, uitermate goed prijs/kwaliteit verhouding. Kan Triumph niet tegen op.
Maar heb er al enkele test gereden en tja, toch maar niet (voor mij).
Ik zit er niet lekker op en het ruikt en smaakt net iets te veel naar plastic (persoonlijke mening).

De Street is gewoon een goedweerhobbyfiets en slecht voor het hart. De 2006 T100 een summertimehereaiemgirlsfiets (en eigenlijk een strijkijzer om mee te rijden).
De 800 een 7/7 24/24 allweather/allroad vriend waar en wanneer je overal mee kan komen zonder dat ie je in de steek laat.

Ook weer, louter persoonlijke ervaringen. Vriendin is smoor op de Triple en vindt de Tiger maar een beestig iets. De jongste zoon vindt de Street een onding, de Tiger maar niks en de T100 de max.
Zo zie je maar, één gezin, 3 goestingen.
Oh ja, de T100 rijdt ook nog altijd rond maar is de grootste onkostenmachine (en zweet olie als een zeef/paard).
 
Laatst bewerkt:
Hoi wij hebben een erg leuke rit gereden zondag.

Waar waren jullie? Wij reden het eerst weg.
Overigens heb ik de tiger met de leuke kleurtjes wel gezien,maar niemand erbij.
Jammer, zat ik denk net achter een bakkie koffie op een bankje, of was een rondje wandelen en me vergapen aan al die mooie brommers die er stonden! Het was idd een hele leuke rit, iets uitdagender (zandbak ) dan verwacht :) Maar heerlijk :t
 
Ik denk dat ik er wel uit ben qua lampen. Lijkt me leuk zo'n LED setje, maar eigenlijk is het nog te duur voor waar ik m'n motor voor gebruik. Ik rijd niet/nauwelijks in het donker en dat is toch waar ze het beter doen dan halogeen. Qua zichtbaarheid overdag is het verschil nihil in mijn ogen, zeker omdat ik ook LED mistlampen heb die ik aan kan zetten als ik daar over twijfel :)

Tsja, veel ledlampen op de markt zijn van alie bami kwaliteit.( De led's waar mensen wel heel tevreden over zijn zitten in het hogere segment.) Het lichtbeeld van goedkope lampen is vaak ook veel slechter (veel strooilicht).
Je koopt ze toch om meer te zien/op te vallen en niet om te verblinden? Kwaliteit heeft zijn prijs. Ontwikkelen van een goed product is nou eenmaal duurder als kopiëren.
Cyclops heeft zich al bewezen en geeft goede garantie. Bovendien hoef je als er iets stuk gaat niet gelijk de hele set te vervangen maar alleen het defecte onderdeel. Dit heb ik nog nergens anders gezien. (en nee ik heb geen aandelen bij cyclops :+ )

Ik zou ook zeker geen goedkoop setje lampen uit China halen. Voor sommige producten kan dat wel, maar ik wil wel gewoon goede verlichting hebben. Dat ik zelf dingen goed kan zien als ik toch eens in het donker rijd, goed zichtbaar ben en geen tegenliggers verblind.
Dat is ook waarom ik de Cyclops als optie zag.

Heel simpel gezegd: Ben je tevreden met de originele lampen. Lekker laten zitten.
Wil je meer? Investeer dan in goede led lampen en gooi je geld niet weg door van die China meuk te kopen. (is ook vaak niet goedgekeurd dus strafbaar!)
Ik ben er opzich wel tevreden mee, maar ik vind nieuwe dingen (LED) ook wel leuk. Alleen is dat het nu nog niet waard voor mij op dit moment, heb ik besloten :)
P.S.: Je kan natuurlijk ook wachten op een nieuw model. Meerdere motorfabrikanten gaan al over op standaard led. ( b.v. bmw en ktm.) Dus wie weet op de nieuwe tiger?

Een nieuwe motor kopen i.p.v. een lampje vervangen is wel een hele dure aangelegenheid :P
Daarnaast, als ik nu van motor zou wisselen wordt het toch ook weer een tweedehands. Nieuw vind ik te duur en de afschrijving te hoog. Vooral ook omdat ik denk dat ik geen motor heel lang ga rijden en het dus qua afschrijving uit kan. Na 2-3 jaar zit ik alweer rond te kijken naar een andere.
De Tiger bevalt prima, dus dit seizoen blijf ik er zeker nog wel op rijden. Maar grote kans dat ik volgend jaar in de markt ben voor een andere. Ook omdat ik eigenlijk het geluid van een 2 cilinder wel een beetje mis.. :)

goedenavond heren

ik ben al een tijdje op zoek naar een fiets om te toeren en voor woon/werk.
de triumph tiger 800 lijkt me aan alle kanten te passen en rijd me ook naar de zin.
het enige is dat google zoekacties veel hits opleveren over bak problemen (brekende veertjes en pennetjes?)
ik ben niet op zoek naar een nieuwe dus ik vroeg me af of jullie een (liefst ongekleurd ;) )mening
konden geven over de betrouwbaarheid van triumph en met name de tiger 800 en over eventuele (bak)problemen en welke bouwjaren te mijden eventueel?
ik weet ook wel dat als je googled op een merk je nooit meer een motor koopt maar het kan geen kwaad wat research te doen vooraf lijkt me.
ik rijd nu ruim 30 jaar motor een (op 1 ramp bmw na) enkel japanners.
reacties zijn welkom.. :Y en bvd...

Als je er op gaat zoeken vind je met elke motor wel dat er iets mis is inderdaad :+
Het enige bekende probleem waar ik tot nu toe van gehoord heb van de Tiger 800, en ook zelf ervaren heb, is dat de versnellingsindicatorsensor kapot gaat. Alhoewel dat niet echt een probleem te noemen is natuurlijk, dan is alleen de huidige versnelling die aangegeven wordt op je dashboard niet helemaal accuraat. Je kan er gewoon mee rijden. Geen idee wat vervangen kost, is bij mij toen onder garantie gedaan.
 
Laatst bewerkt:
goedenavond heren

ik ben al een tijdje op zoek naar een fiets om te toeren en voor woon/werk.
de triumph tiger 800 lijkt me aan alle kanten te passen en rijd me ook naar de zin.
het enige is dat google zoekacties veel hits opleveren over bak problemen (brekende veertjes en pennetjes?)
ik ben niet op zoek naar een nieuwe dus ik vroeg me af of jullie een (liefst ongekleurd ;) )mening
konden geven over de betrouwbaarheid van triumph en met name de tiger 800 en over eventuele (bak)problemen en welke bouwjaren te mijden eventueel?
ik weet ook wel dat als je googled op een merk je nooit meer een motor koopt maar het kan geen kwaad wat research te doen vooraf lijkt me.
ik rijd nu ruim 30 jaar motor een (op 1 ramp bmw na) enkel japanners.
reacties zijn welkom.. :Y en bvd...


Zie Britse forum:
Warranty claims:
Warranty Claims
Recall Notices:
Recall Notices

Er zijn niet echt notoire problemen; De genoemde dingetjes laten zich zien voordat garantie verloopt dus wordt door dealer opgelost. Dus ook bij een ouder model tweedehands zou dit al opgelost moeten zijn.
Mocht je niet voor de nieuwe(re) modellen gaan (dus niet de XR, XRX, XCX etc) en wel in stoffige condities rijden (australie bijv), dan is de stappenmotor wellicht een 'notoir' probleem voor je. Maar in NL met >100k heb ik nog nooit idle problemen gehad. De nieuwe modellen hebben de stappenmotor in de gasklepbehuizing zitten naar het schijnt, dus vrij van stof/zand.
 
Na 2-3 jaar zit ik alweer rond te kijken naar een andere.
Ik weet niet hoe het in NL zit maar in B is een nieuwe motor (als je het degressieve systeem gebruikt) op drie jaar totaal afgeschreven hoor. Op een tweedehandsmotor is het degressieve afschrijfsysteem niet toegelaten.

dan is de stappenmotor wellicht een 'notoir' probleem voor je
Nope. De stappenmotor is wel een zwak punt op de 800 maar zeer gemakkelijk zelf te verhelpen met een bus remmenreiniger (die je offroad dus steeds bij moet hebben).
Op 37K trouwens nog maar 3 keer nodig gehad (zat wel niet in Australië).
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe het in NL zit maar in B is een nieuwe motor (als je het degressieve systeem gebruikt) op drie jaar totaal afgeschreven hoor. Op een tweedehandsmotor is het degressieve afschrijfsysteem niet toegelaten.

Dat is dan waarschijnlijk als je de motor als bedrijf koopt, of in ieder geval op de balans van een bedrijf zet?
Als particulier is dat helemaal niet van belang. Dan is het alleen: 'als ik nu een motor koop voor X bedrag en die verkoop ik na 3 jaar voor Y bedrag, dan is mijn afschrijving X - Y'. En dat is bij een nieuwe motor na 3 jaar meestal meer dan bij een motor die al een paar jaar oud is.. :)
 
Laatst bewerkt:
Dat is dan waarschijnlijk als je de motor als bedrijf koopt, of in ieder geval op de balans van een bedrijf zet?
Neen hoor gewoon als particulier bij gebruik woon/werkverkeer. Door een "foutje" in de belastingswetgeving mag je je motor en aanverwanten 100% aftrekken (een auto slechts forfaitair 0.15 cent/km, maar dat doet bijna niemand omdat je dan niet aan je toegekende forfaitair bedrag geraakt).

Een nieuwe motor op min. 5 jaar* en een 2de hands op min. drie jaar. Motorkleding op drie jaar.
Jaarlijkse kosten (verzekering, taksen, bijscholing, banden, onderhoud, benzine**...) 100% per jaar.

* Volgens progressieve methode is dat dus 5Y x 20% van de aankoopprijs maar als je (alleen nieuw) degressief aftrekt mag je Y1 en Y2 telkens 40% aftrekken zodat hij meestal na 3 jaar volledig is afgeschreven (want de overschot is dan meestal kleiner dan de jaarlijkse forfaitaire aftrek (voor wie geen kosten bewijst).
** Hiervoor gebruiken ze dan ook nog eens de officiële brandstofprijzen (berekend over een gemiddelde van één jaar of 2 x 6 maanden) die je in de praktijk nergens betaald hebt. :)

Hoe lager je loon, hoe voordeliger je motor in de belastingaangifte.
 
Laatst bewerkt:
En dat is bij een nieuwe motor na 3 jaar meestal meer dan bij een motor die al een paar jaar oud is.
.
Hangt van het merk af. Niet alle motoren (merken) hebben een even hoge inruilwaarde.
En is eerder "psychologisch" dan economisch. Je moet dan ook de investering van de nieuwe motor terug bijrekenen gezien niemand anders (de staat bv.) bijdraagt aan de afschrijving. Blijf je met je motor (zonder al te hoge kosten) jaren rijden rij je na de afschrijving eigenlijk bijna "gratis".
 
Laatst bewerkt:
~
Ik rij al 37.000 Km met een MY 2014 Tiger 800, zonder enig probleem (nou ja 1 halogeenlichtje stuk na 3 jaar). Het enige wat vervangen is zijn de oem banden (na 20.000 km) en een kettingset.

We rijden al 8.000 Km met een MY 2015 Street Triple zonder enig probleem.
1 onderhoud gehad.

Het valt dus wel mee inzake betrouwbaarheid.

Veel collega's rijden
Ik zit er niet lekker op en het ruikt en smaakt net iets te veel naar plastic (persoonlijke mening).

De Street is gewoon een goedweerhobbyfiets en slecht voor het hart. De 2006 T100 een summertimehereaiemgirlsfiets (en eigenlijk een strijkijzer om mee te rijden).
De 800 een 7/7 24/24 allweather/allroad vriend waar en wanneer je overal mee kan komen zonder dat ie je in de steek laat.

Helemaal mee eens.Een echte allround motorfiets met een subliem motorblok,waar je op straat echt mee kunt gummen,maar ook wat licht offroad mee kan doen.
Ook niet onbelangrijk het brandstofverbruik is prima tussen 1:20 =gummen met de mc en 1:23 = vlot toeren (2015 xrx)
En na dik 19000 km nog geen enkel probleem gehad.
 
Neen hoor gewoon als particulier bij gebruik woon/werkverkeer. Door een "foutje" in de belastingswetgeving mag je je motor en aanverwanten 100% aftrekken (een auto slechts forfaitair 0.15 cent/km, maar dat doet bijna niemand omdat je dan niet aan je toegekende forfaitair bedrag geraakt).

Een nieuwe motor op min. 5 jaar* en een 2de hands op min. drie jaar. Motorkleding op drie jaar.
Jaarlijkse kosten (verzekering, taksen, bijscholing, banden, onderhoud, benzine**...) 100% per jaar.

* Volgens progressieve methode is dat dus 5Y x 20% van de aankoopprijs maar als je (alleen nieuw) degressief aftrekt mag je Y1 en Y2 telkens 40% aftrekken zodat hij meestal na 3 jaar volledig is afgeschreven (want de overschot is dan meestal kleiner dan de jaarlijkse forfaitaire aftrek (voor wie geen kosten bewijst).
** Hiervoor gebruiken ze dan ook nog eens de officiële brandstofprijzen (berekend over een gemiddelde van één jaar of 2 x 6 maanden) die je in de praktijk nergens betaald. :)

Hoe lager je loon, hoe voordeliger je motor in de belastingaangifte.

Klinkt gunstig! Maar dat is niet iets dat we in Nederland kunnen doen, helaas.. :)

.
Hangt van het merk af. Niet alle motoren (merken) hebben een even hoge inruilwaarde.
Daarom zeg ik ook meestal, is niet voor alle modellen gelijk inderdaad :P
En is eerder "psychologisch" dan economisch. Je moet dan ook de investering van de nieuwe motor terug bijrekenen gezien niemand anders (de staat bv.) bijdraagt aan de afschrijving. Blijf je met je motor (zonder al te hoge kosten) jaren rijden rij je na de afschrijving eigenlijk bijna "gratis".
Klopt, maar dat ga ik dus juist niet doen. Ik houd van een beetje afwisseling in m'n voertuigen :)
 
Laatst bewerkt:
vriendelijk dank allemaal voor de toelichtingen.

Ik neem het mee in mijn besluitvorming en mocht het een tiger worden meld ik mij hier weer :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan