Tweetakt eigenbouw verbandingskamer

Lucass

Die hard MF'er
26 feb 2009
414
181
Eindhoven
Goedemorgen allemaal,

Ik ben benieuwd welke toleranties men hanteert bij het gebruik van een losse binnenkop bij een luchtgekoelde tweetakt.
Wat bedoel ik precies met een losse binnenkop, zie hieronder.
p-1730-_p1130420.jpg

p-1730-_p1130422.jpg

- Welke pers passing tussen verbrandingskamer en kop?
- Hoever moet de verbrandingskamer uitsteken uit de kop zodat hij na aandraaien voldoende afsluit op de cilinder?

Ik ga bij mijn oude jaren '50 DKW (met extreem lage compressie), een efficiëntere verbrandingskamer geschikt voor moderne brandstoffen toepassen.
Het betreft een luchtgekoelde motor.
Welke toleranties houdt men aan bij een applicatie zoals die in de foto's hierboven?
Danku.

Gr,
Lucas
 
Laatst bewerkt:
Kop 1/10de laten uitsteken
Perspassing gewoon zo licht mogelijk, de kamer wordt warmer dan de kop en de warmteoverdracht is minder goed. Maak je de perspassing te strak loop je het risico dat door de grotere uitzetting van de kamer de "koelkop" barst
 
ik steek ook nieuwe verbrandingskamers in luchtkoppen, maar las ze wel vast (bij mij doen de looks er wel niet toe, is maar voor brommercross) :
moet daardoor maar een heel minieme perspassing gebruiken
las ze rondom aan de vlakke kant, op een nog grotere diameter dn de O-ring ter hoogte van de bevestigingsgaten, daarna afdraaien.
rond het bougiegat.
beide om de warmteovberdracht te verbeteren.
in het begin een echte perspassing, maar na een paar gebroken koppen (nogtans ook gelast) mee gestopt.
JanBros' kleine 2-takt knutselhoekje
 
Laatst bewerkt:
ik steek ook nieuwe verbrandingskamers in luchtkoppen, maar las ze wel vast (bij mij doen de looks er wel niet toe, is maar voor brommercross) :
moet daardoor maar een heel minieme perspassing gebruiken
las ze rondom aan de vlakke kant, op een nog grotere diameter dn de O-ring ter hoogte van de bevestigingsgaten, daarna afdraaien.
rond het bougiegat.
beide om de warmteovberdracht te verbeteren.
in het begin een echte perspassing, maar na een paar gebroken koppen (nogtans ook gelast) mee gestopt.
JanBros' kleine 2-takt knutselhoekje
Leuk topic @Janbros !
Vraagje aan jou gezien je zelf ook met verbrandingskamertjes in de haal bent. Ik ga voor een 50% squish band bij 1:8 compressie (veilige waarde voor RON95 brandstoffen en de hoge primaire compressie van het blok). Voor sportieve straatmachines is 50% een beetje the middle of the road geloof ik. Wellicht beter om 40% te nemen?
 
wat bedoel je met primaire compressie ? carter compressie ?
en 1:8 is wel heel laag, of is dat "corrected CR" (vanaf uitlaatpoort dicht geteld)? dat is een nutteloze waarde, geen enkele deftige tuner gebruikt die. zeker als je een expansie gebruikt, want de uiteindelijke druk tijdens werking motor ken je toch niet.
goede squish is veel belangrijker tegen detonatie dan een bepaalde max compressie.
squish hoogte minimaal 1% van de slag (voor racers die regelmatig uiteen gaan, wat meer voor blokken die lang dicht blijven.
bv slag van 40mm zou ik voor een racer 0,45 nemen, voor een straatblok 0,5-0,55
squish-area is 50% normaal gezien altijd goed.
 
wat bedoel je met primaire compressie ? carter compressie ?
en 1:8 is wel heel laag, of is dat "corrected CR" (vanaf uitlaatpoort dicht geteld)? dat is een nutteloze waarde, geen enkele deftige tuner gebruikt die. zeker als je een expansie gebruikt, want de uiteindelijke druk tijdens werking motor ken je toch niet.
goede squish is veel belangrijker tegen detonatie dan een bepaalde max compressie.
squish hoogte minimaal 1% van de slag (voor racers die regelmatig uiteen gaan, wat meer voor blokken die lang dicht blijven.
bv slag van 40mm zou ik voor een racer 0,45 nemen, voor een straatblok 0,5-0,55
squish-area is 50% normaal gezien altijd goed.
1:8 is de static compressie. Origineel heeft deze motor een compressie van ca 1:5, dát is pas laag! Dus een toename van ruim 50% lijkt me best netjes!😀
Ik gebruik geen expansie pijp, die zou ik een moeten laten maken want die bestaan niet voor deze dingen. Ben voorlopig niet van plan een pijp te laten aanmeten.
Squish hoogte heb ik nog niet berekend. Maar gezien dit origineel een hele tamme trage motor is (14pk op 250cc) met daardoor mogelijk een zwakke/flexible krukas, ga ik de squish ruim houden. Slag is 64mm, ik ga denk ik daardoor ergens rond de 2mm zitten.
Komt overigens wél een membraan inlaat op.
 
Poorttiming wordt inderdaad ook aangepast, maar minimaal. Uitlaatpoortje ga ik een paar graden hoger leggen en inlaattiming wordt 360 graden doormiddel van membraaninlaat.
Ik wil nu vooral meer pit onderin.
Die verbrandingskamer is als een halve tennisbal. De compressie is zo laag dat het altijd een trage drol blijft met deze originele kop.
Hier kan heel veel winst gehaald worden.
Expansie uitlaat plaatsen gaat niet zomaar, ten eerste bestaan ze niet voor deze motoren, zelf berekenen en bouwen is heel veel werk en een bestaande ombouwen vergt veel geknutsel, ervaring en kunde. Dus die valt af voor mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan