verlichtingsprobleem + mogelijke oplossing

scighera

MF veteraan
21 feb 2008
3.617
25
Hengelo OV
Zoals sommige weten heb ik wat problemen met de koplamp.

De fout zit nu in de 12v kabel tussen relais en contactslot, op papier leek het mee te vallen,maar in de praktijk loopt ook die kabel van hot naar her en via een zekering ergens weggestopt (die goed is). Dit betekend dat het om ca 2meter aan kabel gaat , + wat stekkers + het contactslot zelf wat open moet etc etc. Iets wat ik na al dat gedoe niet meer zie zitten

ik heb de 12v input van het relais even op de accu gezet met een 20A zekering er tussen, contact aan, lampschakelaar aan en ja, er ging een lamp branden (accu niet vol genoeg om beide xenon lampen te starten). Dus nu de vraag:

waar kan ik veilig de 12V vandaan tappen, er komt een zwevende 30A zekering keurig tussen, maar weet niet of het verstandig is om direct op de accu te werken (relais heeft dan ook met contact uit spanning er op) maar wil hem wel ergens daar zo in de buurt aftappen, heb de keus daar uit:

- de accu
- de originele 30A headlightzekeringskabel (multimeter ligt bij de buren dus kan niet meten of ie daar wel spanning er ophoud met contact uit, ik weet wel dat hij daar geen spanningswegval had op die kabel, die is dus goed.
-een andere kabel rond de zekeringkast

schema van de electronica:
http://www.tiemeroosjen.nl/images2/zxr750j.l.jpg
rechts onderin de 20A/30A headlightzekering; kabelkleur wit en wit/rood

als ik hem daar op rood/wit aansluit ter hoogde van de zekering zit ik achter de zekering en wel contactslot beschermd (wit) , of zie ik dat verkeerd?

de schakelaars (stuurstroom) zijn gezekerd via de 10A zekering voor alle voorverlichting
 
Waarom niet direkt vanaf de schakelaar.
De kabels die bij de lampen voor uitkomen dienen toch als schakeldraad.

Xenon heeft 12 volt nodig en jou stuurschakelaar onderbreekt dat.
De zekering kun je er gewoon bij tussen plaatsen.

Uitgaande draad naar de lampen doorknippen bij voorkeur bij de lampen (uit het zicht)zekering ertussen en vanaf de zekering ga je naar de trafo voor de lampen.
Achter de kappen is altijd wel enige ruimte om de trafo te plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan