Vervanger voor een TRX?

Jpunt

MF'er
11 dec 2009
170
2
Utrecht
Ik heb nu een mooie Yamaha TRX en qua looks, rijgedrag en zithouding bevalt hij nog erg goed. Het is m'n eerste motor en heb er sinds vorig jaar zo'n 10.000km mee gereden. Dat waren vooral weekendritjes, maar de laatste tijd gebruik ik hem ook voor m'n werk (zo'n 100 tot 150km per dag). Hierdoor begin ik het gevoel te krijgen dat ik hem wil vervangen voor een iets modernere fiets. Ik denk bijvoorbeeld aan:

- Injectiemotor ipv carburateurs (heb het idee dat dit wat onderhoudsvriendelijker is, klopt dat?)
- Modernere electronica, benzine-meter, automatische shoke, etc
- Altijd betrouwbaar, betaalbaar onderhoud, lekker voor dagelijks gebruik, ok om mee door de file te rijden

Met bovenstaande in gedachte kom ik qua budget uit op motoren uit ±2002. De motoren die ik tot nu toe gaaf vind zijn bijvoorbeeld:

- Honda VTR 1000 F
- Honda CBR 600 F
- Honda VFR 800 FI
- Yamaha YZF 600 Thundercat
- Yamaha R6
- Aprillia SL, Tuono of RSV
- Suzuki SV1000S

Het valt me op dat een hoop sport-motoren (een TRX is meer sport-tour) uit die periode best betaalbaar zijn, maar hoe rijdt dat in de spits? En weet iemand nog andere modellen die ik in de gaten moet houden?
 
Laatst bewerkt:
De VTR1000F heeft nog carbs (grootste ooit gemonteerd af fabriek, tweemaal 48 mm!) dit ter uwer informatie. :)
 
Om te beginnen is een trx een zeer fijne ondergewaardeerde fiets. Ik heb er een paar keer op gereden en overwogen om te kopen, van jouw lijstje lijkt mij de falco het meest op een upgrade van de trx en zeker de moeite waard. De vfr is ook een superfiets om dagelijks een heel stuk te rijden, maar ik vond het karakter een beetje te 'honda', saai was niet het goede woord, maar de aprilia's voelen spannender. De r6 heb ik geen ervaring mee, maar zou voor mij iets te sportief zijn om 150km dagelijks mee te rijden. Ik rij een falco streetfighter, deze en de tuono zijn beide naked, voor die afstand zou een kuipje toch wel fijn zijn. Uit jouw lijst zou ik kiezen voor de vtr of de falco, sportief genoeg, maar niet te raceachtig. Je zou ook nog een ducati st4 kunnen overwegen, die rijden verreweg het lekkerste.
 
Laatst bewerkt:
Heeft Pieter al een oorzaak gevonden van de storing in jou TRX?
Anders zou ik eens een ritje willen maken op een door hem afgestelde TRX.
Ik heb er ook 1 van hem en zou er best dagelijks mee kunnen rijden, Rijdt prima.
 
De VFR is uit dat lijstje denk ik het beste wat je kunt pakken.
Betrouwbaar, sport-tour, goede kuip, super makkelijk ketting spannen, zeer comfortabel. Heb er een aantal jaar met veel plezier woon-werk verkeer op gereden. Laatste VFR naar de 130.000 km gereden en nooit iets gehad buiten regulier onderhoud ( en 1x de spanningsregelaar)

Daarna zou denk ik de VTR komen, wat spannender dan de VFR, wel een betrouwbaar apparaat.

Yamaha... tja, niet mijn ding.

Een Falco heb ik gehad, heb ik ontzettend veel pech mee gehad. Super gave motor maar naar mijn mening niet gemaakt / betrouwbaar genoeg voor dagelijks gebruik, zeker niet wanneer er ook in de wat koudere maanden veel mee gereden wordt.
 
Laatst bewerkt:
M'n TRX staat nog bij Pieter en het is nog een beetje afwachten wat er loos was. Dat zal natuurlijk ook allemaal meetellen of ik hem überhaupt zal vervangen :)

Bedankt voor de info pindakaas en Bram!
 
Laatst bewerkt:
M'n TRX staat nog bij Pieter en het is nog een beetje afwachten wat er loos was. Dat zal natuurlijk ook allemaal meetellen of ik hem überhaupt zal vervangen :)

Bedankt voor de info pindakaas en Bram!
Ik zou er goed over nadenken als ik jou was.
Succes
 
Ok, m'n TRX is officieel de deur uit :/

Ik twijfel nu vooral tussen de SV en CBR. De SV vind ik er iets gaver uitzien, maar is iets duurder en bij de CBR lees ik wat vaker dat hij super betrouwbaar is. Van de SV zie ik dat iets minder nadrukkelijk terugkomen, kan dat kloppen?
 
Ik vond de SV1000 ook een mooie fiets en dacht eraan deze als opvolger voor mijn zx7r te kopen. Destijds stond er op mijn werk een nieuwe die net als ik elke dag reed. Na één winter zag dat apparaat er ouder uit als mijn zx7r, die toen al 9 jaar oud was... wat een roestbak. Eigenaar was er wel tevreden mee, maar daarom heb ik er nooit meer naar gezocht.
 
Bedankt! Dat is een goeie tip, zeker aangezien ik hem helaas niet in een garage kan zetten. Hij komt dus op de stoep te staan met een hoes, dus als de SV erg roest-gevoelig is lijkt het me niet zo handig.
 
De uitlaatbochten bij de SV vallen wat meer in het oog door de blokconfiguratie.
Het is wel een superfijn blok.
Helaas hebben ze niet de titaniumbochten zoals bij de GSX-R1000.
 
@pindakaas: Wat vind je van de betrouwbaarheid (en onderhoudskosten) van een Falco? Toch ook wel een erg mooie machine.
 
TL1000 of een Cagiva Raptor (monster look alike met sterk en betrouwbaar TL blok)
 
Ik twijfel nu vooral tussen de SV en CBR.
Dus je hebt nog niet op de CBR gereden? _O- :+

Best een rare vergelijking ook :? CBR600 / SV1000?
Puur op prijs aan het kijken geweest? Karakter scheelt nog al. :)
 
TRX: 79pk
CBR: 108pk
SV: 118pk

Ik ga er dus sowieso qua vermogen op voorruit, dus ik ben tot nu toe inderdaad vooral naar budget (en betrouwbaarheid) aan het kijken. Karakterverschil tussen een 4 en 2-cilinder snap ik, maar betrouwbaarheid gaat voor mij nu even voor (dagelijks woon/werk-verkeer). Lijkt me wel handig om eerst een beetje te filteren ipv 80 proefritten op allerlei verschillende motoren te maken toch? :)
 
Buitenom karakter en uiterlijk enzo denk ik dat de VFR de spijker op zn kop slaat. Of die ook spannend/leuk genoeg is zal je voor jezelf moeten beslissen denk ik.

Wat ook scheelt, je gebruikt hem voor woon-werk, maar blijf je dat doen door weer&wind of enkel met mooi/redelijk weer?
 
Laatst bewerkt:
Ik rij een SV1000s en zou hem niet als woon-werk fiets willen gebruiken.

Heerlijke machine maar om hier nu rechtdoor max 130 op te rijden?
Je kunt hem pas net in de 6 rijden, hij zuipt nogal (oma modus 1 op 15, maar waarom koop je een 1000cc als je hem niet open trekt, bij normaal gebruik 1 op 11, 12).

Als je met het koppel gaat spelen vreet je banden.

Met 130 recht door verveel ik me op dat ding. Of het gas open, of sturen.

Woon-werk zou me een vermogen+me rijbewijs kosten.

Maar dat zijn mij 2 cents
 
TRX: 79pk
CBR: 108pk
SV: 118pk

Ik ga er dus sowieso qua vermogen op voorruit, dus ik ben tot nu toe inderdaad vooral naar budget (en betrouwbaarheid) aan het kijken. Karakterverschil tussen een 4 en 2-cilinder snap ik, maar betrouwbaarheid gaat voor mij nu even voor (dagelijks woon/werk-verkeer). Lijkt me wel handig om eerst een beetje te filteren ipv 80 proefritten op allerlei verschillende motoren te maken toch? :)
Ik vond het nogal een rare vergelijking omdat je van een karakterfiets afkomt.
Van een TRX naar het meest twijfelen over een CBR600 of een SV1000.

Puur woon~werk /zuinig/duurzaam zou ik dan eerder twijfelen tussen een VFR of CBR.
Prive voor de lol meer een 'ander' karakterbike. :Y
(ik rij een TL1000R voor de lol/circuit en een ZX12R voor woon~werk) :]
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt, het karakter zal ik vast gaan missen.. Maar twee motoren voor de deur is een luxe waar ik alleen nog maar van kan dromen :] :P

Als ik het zo lees valt de SV af en moet ik de VFR ook nog eens beter gaan bekijken, thanks!
 
Ja klopt, het karakter zal ik vast gaan missen.. Maar twee motoren voor de deur is een luxe waar ik alleen nog maar van kan dromen :] :P

Als ik het zo lees valt de SV af en moet ik de VFR ook nog eens beter gaan bekijken, thanks!
Verbruik VFR 750F - Techniek: Algemeen

Verbruik valt me mee, maar zal bij de CBR nog wel een stuk gunstiger kunnen zonder moeite.
Op de lange duur verveeld de meerpower van de VFR misschien wel minder.
Hoewel het beiden vrij lineaire en technische motorblokken zijn. (ja ook met Vtec)

Een Viffer rijder zal dit emotionele puntje niet met mij eens zijn.
Mijn meetpunt is meer de echte V-twins. Niet Honda meercilinders .. :P
 
Laatst bewerkt:
Dit is hem geworden!

IMG_3372.jpg


Heb hem gister via panathinaikos op dit forum gekocht. Moeten nu nog even nieuwe banden onder en klein onderhoud omdat hij zoveel stil heeft gestaan. Vooralsnog vooral erg blij mee! :]
 
Gefeliciteerd. ;) Mooie uitvoering en vast lekker zuinig. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan