VFR start niet meer

BramC

MF veteraan
25 sep 2008
1.933
98
Udenhout
Mijn VFR start niet meer…

bij het indrukken van de startknop is er geen enkele respons… met startkabels en een auto toch aan de praat weten te krijgen (meerdere keren gemoeten dus de accu zal nu iig overleden zijn) en uiteindelijk met de choke erop, dus met een wat hoger toerental, toch naar huis kunnen rijden. Had hierbij wel zwak licht en zwak knipperlicht.

Wat zou nu de meest aannemelijke oorzaak zijn?
1) spanningsregelaar?
2) de accu (was dan dus ook al het probleem voor de startkabels)
3) dynamo (kan dat?)

Vandaag voor het probleem zich voor deed al wel gemerkt dat het een seconde langer duurde na het indrukken van de startknop voor hij aansloeg…

Als het de spanningsregelaar is, kan de accu dan toch nog goed zijn?

Rijd er normaal elke dag mee en verder eigenlijk nooit startproblemen gehad
 
wss is je SR overleden, daardoor heeft de accu een optater gehad....en nu laadt ie niet meer op, zelfs als de dynamo overuren zou draaien zal ie geen spanning meer opbouwen in de accu....

Kwestie van even doormeten met draaiende motor....als je laadspanning tussen de + en - normaal is (ca. 13.4 tot 14.4 volt) dan is het wss alleen je accu.....

En als je SR ook dood is, gelijk je accu ook vervangen.....meestal is die dan even later aan de beurt....
 
ok, dus accu en sr is het meest aannemelijk? Om hem morgen aan de praat te krijgen, zou het dan werken om hem aan de acculader te leggen? Moet hem namelijk wel naar de motorzaak kunnen rijden
 
ok, dus accu en sr is het meest aannemelijk? Om hem morgen aan de praat te krijgen, zou het dan werken om hem aan de acculader te leggen? Moet hem namelijk wel naar de motorzaak kunnen rijden

Accu op proberen te laden, als ie vol is moet je er de motorzaak mee kunnen halen.....als het niet te ver is....

Heb je een multimetertje? dan kun je al checken of de accu wel oplaadt.....
 
dat komt door de accu die te zwak is.
wat je hoort is het startrelais dat ratelt.
zet er maar eens een andere accu bij met startkabels of laad de accu op.
 
Laatst bewerkt:
ok correctie, wanneer ik hem nu probeer te starten hoor ik een raar ratelend/tikkend geluid

Dat klinkt als de SR....had precies hetzelfde met m'n ouwe VFR750 een half jaartje terug, slechte verlichting, ratelend/klikkend geluid bij het starten...en dat was dus de SR die niet meer wil en niet het start-relais

dat kost je tussen de 65 en 150 euro voor een nieuwe.....maar laat ook ff je accu & dynamo checken of die nog goed zijn, je zou niet de eerste zijn die een nieuwe SR om zeep helpt door die niet na te kijken of te vervangen...

als je je accu aan de lader hangt moet je morgen de Motorzaak wel kunnen halen..
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het ook je SR is. Dit type kan zodanig kapot gaat dat je accu in feite wordt kortgesloten en binnen zeer korte tijd wordt ontladen.
Het kan ook zo zijn dat je accu niet is leeggetrokken, maar gewoon leeg is omdat de SR niet (op een 'normale' manier) meer functioneert. Verder kan het ook zo zijn dat je SR een veel te hoge spanning doorlaat en je accu is gaan koken.

Dit alles is een kwestie van meten en proberen je accu nog tot leven te wekken, mits hij niet stukgekookt is.

Ik verwacht dat je SR kapot is gegaan op de eerste manier en je accu zeer snel (binnen paar uur) is leeggetrokken. Het kan nu best even duren voordat je lader uberhaupt je accu als accu herkent en kan opladen.

Als je in de buurt van Utrecht woont, heb ik nog wel een reserve liggen die je zo mee kunt nemen en ook nog werkt. Kun je in ieder geval testen.

edit: je hoort toch nog wat geratel? Dan is waarschijlijk je SR op de best mogelijke manier kapot gegaan. Je accu hoeft niet beslist kapot te zijn, integendeel. Het is bij dit type zeer ongebruikelijk dat de dynamo kapot is itt de VTEC.

Mocht het je SR zijn, soldeer dan wel de bedrading ipv de normale stekkerverbinding te gebruiken. De laatste is niet echt bevorderlijk voor de connectie. Waarschijnlijk is de stekkerverbinding ook behoorlijk zwart/bruin.
 
Laatst bewerkt:
Heb hem nu aan een lader liggen, deze geeft bij gewoon stilstaan op het wijzertje 8 aan, bij contact aan 10. Is dit het niveau van de accu of het niveau waarmee hij oplaad (valt het op dat ik nog nooit geen elektronische problemen met motoren heb gehad)
 
Heb hem nu aan een lader liggen, deze geeft bij gewoon stilstaan op het wijzertje 8 aan, bij contact aan 10. Is dit het niveau van de accu of het niveau waarmee hij oplaad (valt het op dat ik nog nooit geen elektronische problemen met motoren heb gehad)

neem aan dat je lader aangeeft wanneer je accu vol is? Of geeft ie voltage aan?

Als je accu slecht is zou je bij aanzetten contact een flinke dip moeten zien (spanningsval)

Normaal geeft je accu, onbelast een voltage van 12.2 tot 13.3 aan, belast zou je meer moeten meten, 13.0 tot 14.4 vanwege het bijladen via de dynamo....is het meer dan 14.4 dan is het zeer wss je SR, is het minder dan zou het je dynamo kunnen zijn maar ook je SR....

Zoals syhoro al postte, defecte dynamo is niet direct iets waar de 800Fi om bekend staat....

SR is wel een echte Honda kwaal, zal wel komen omdat dat een van de weinige dingen is die Honda niet zelf maakt :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan