Vlak schuren van koppelingsdeksel

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Ging vorige week olie+filter vervangen, alleen nu zit het oliefilter helemaal inwendig in het blok met zo'n zeefje. Dus ik moest de koppelingsdeksel eraf halen en daarna dus ook weer nieuwe pakking plaatsen. Nouja, alles gedaan, gestart en later zag ik dat er wat olie begon te lekken.... -O-

Nu heb ik maar weer vast een nieuwe pakking besteld en heb de boel al weer losgehaald, maar OF er zat eerst nog een stukje oude pakking wat er af moest (alhoewel ik de oude pakking toch wel aardig verwijderd had, maja, dan zat er dus miss nog nét een stukje waardoor de boel nu niet afsloot) OF ik heb eenn sneetje gemaakt in die kopp. deksel waar die pakking op ligt en heb ik daardoor lekkage.. (heb oude pakkingsresten met stanleymesje verwijderd)
Af en toe 'hapte' het mesje wel per ongeluk in het metaal ipv de pakking, maar daarbij ontstond er niet echt een groef..
De plaats waar de pakking lekte zit er wel wat ongelijkheid maar dat loopt niet helemaal door zeg maar..

Nu is mijn vraag:
Zou ik evt met korrel 2000 dit allemaal een klein beetje kunnen opschuren of is dat al te grof?? Of moet je met polijstmateriaal aan de gang? Ik heb wel commandant en belgom staan (daar schuurt ook allebei wel een beetje en is minder grof natuurlijk)
Ben bang als ik de nieuwe pakking plaats dat ie toch weer begint te lekken anders..
Of het moest dus wel aan oud pakking materiaal hebben gelegen wat ik toen niet helemaal verwijderd had...

Hoee denken jullie over dat opschuren?
 
Schuren op een glasplaat oid kan prima met een schuurmiddel,ik heb wel eens kleppenslijppasta gebruikt voor een cilkop van een crosser.Weet niet hoe diep de beschadiging is,want het kost wel veel tijd om het zo te doen.
Je kunt eerst proberen met een goede vloeibare pakking in combinatie met de originele pakking.
 
En vloeibare pakking breng je niet op dezelfde manier aan als sanitairkit!

Kleine beetjes en helemaal uitsmeren tot je een flinterdun laagje hebt is al genoeg.

Teveel en je hebt kans dat er een klont naar binnen kruipt, loskomt en de olie pomp of een kanaal blokkeert.

mvg

db
 
stanleymesje is ideaal om vast te happen in je aluminium en zo een mooi sneetje te maken waar de olie langs kan.

er zijn speciale plastig pakking schrapers.

met korrel2000 ben je al aan het polijsten, met 1200 kan je je voorvorkpoten al doen ;)

De enige echte tip is om voorzichtig te doen je de tijd er voor te nemen.
en de schraper en pakkingoplosmiddel zou ik gelijk bestellen als je het denkt vaker te gaan doen.

succes :)
 
Neem een glasplaat en haal een groot vel waterbestendig schuurpapier van korrel 500/600. Dit is fijn zat.
Tape het vel vast op de glasplaat en hou het schuurpapier goed nat. En wrijf in rondjes je koppelingsdeksel eroverheen.
Op een gegeven moment zie je dat je over het gehele vlak de zelfde schuurstructuur krijgt, dan is die weer helemaal vlak!
Succes :)
 
En als je de nieuw te monteren pakking eerst ff lekker dik insmeert met grafiet vet oid (alle 2 de kanten) dan heb je hele grote kans dat het deksel inclusief pakking de volgende keer los komt zonder de pakking te beschadigen en kun je hem gewoon weer monteren.
 
En als je de nieuw te monteren pakking eerst ff lekker dik insmeert met grafiet vet oid (alle 2 de kanten) dan heb je hele grote kans dat het deksel inclusief pakking de volgende keer los komt zonder de pakking te beschadigen en kun je hem gewoon weer monteren.
De bedoeling van een pakking is dat deze bij het aandraaien van de boutjes iets samengeperst wordt en zo evt. kleine groefjes afdicht. Bij hernieuwd gebruik ben je dat kwijt.
 
Neem een glasplaat en haal een groot vel waterbestendig schuurpapier van korrel 500/600. Dit is fijn zat.
Tape het vel vast op de glasplaat en hou het schuurpapier goed nat. En wrijf in rondjes je koppelingsdeksel eroverheen.
Op een gegeven moment zie je dat je over het gehele vlak de zelfde schuurstructuur krijgt, dan is die weer helemaal vlak!
Succes :)
Hoe bedoel je dat met een glasplaat? Ik zou dus ook een stuk hout oid kunnen gebruiken om het schuurpapier daarop te leggen?

Maar ik neem aan dat ik dan de hele koppelingsdeksel (daar waar de pakking opligt), moet opschuren? Anders schuur ik natuurlijk een 'kuiltje' op een bepaald punt, terwijl de rest nog recht loopt. En als ik de (platte) deksel er weer op doe, dan hou je toch een kiertje over daar waar je geschuurd hebt?
 
De bedoeling van een pakking is dat deze bij het aandraaien van de boutjes iets samengeperst wordt en zo evt. kleine groefjes afdicht. Bij hernieuwd gebruik ben je dat kwijt.

Ja dat is zo en nee het werkt niet dus vandaar dat ik het ook vertelde -O-

Weet je als je jaren lang aan snelle tweetakt racers en crossers hebt gesleuteld en die dingen dus wekelijks of soms 2x per dag uit en in elkaar haalde dan weet je er nix van -O- 8-)

Snap soms echt niet meer wrm ik hier mensen probeer te helpen -O- :(

Oja nog een positief iets van vet er op smeren is dat je de pakking zonder de pakkingvlakken te beschadigen kan verwijderen en had TS dus nu niet zijn deksel vlak hoeven te schuren.

Maar vooral niets met deze info doen want ik weet er niets vanaf _O- }) :X :P :9~
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is zo en nee het werkt niet dus vandaar dat ik het ook vertelde -O-

Weet je als je jaren lang aan snelle tweetakt racers en crossers hebt gesleuteld en die dingen dus wekelijks of soms 2x per dag uit en in elkaar haalde dan weet je er nix van -O- 8-)

Snap soms echt niet meer wrm ik hier mensen probeer te helpen -O- :(

Oja nog een positief iets van vet er op smeren is dat je de pakking zonder de pakkingvlakken te beschadigen kan verwijderen en had TS dus nu niet zijn deksel vlak hoeven te schuren.

Maar vooral niets met deze info doen want ik weet er niets vanaf _O- }) :X :P :9~~
wow ik plaats mij reactie en meteen staat jouw reactie na de mijne al klaar o.O

Vet zou kunnen, maar ik ga iig zo'n plastic pakkingschraper halen voor de volgende keer...
had mij deze ellende toch gescheeld
 
Hoe bedoel je dat met een glasplaat? Ik zou dus ook een stuk hout oid kunnen gebruiken om het schuurpapier daarop te leggen?

Maar ik neem aan dat ik dan de hele koppelingsdeksel (daar waar de pakking opligt), moet opschuren? Anders schuur ik natuurlijk een 'kuiltje' op een bepaald punt, terwijl de rest nog recht loopt. En als ik de (platte) deksel er weer op doe, dan hou je toch een kiertje over daar waar je geschuurd hebt?


Nee, glasplaat is er prima voor. Uiteraard het gehele contactoppervlak van de deksel schuren.
 
Hoe bedoel je dat met een glasplaat? Ik zou dus ook een stuk hout oid kunnen gebruiken om het schuurpapier daarop te leggen?

Maar ik neem aan dat ik dan de hele koppelingsdeksel (daar waar de pakking opligt), moet opschuren? Anders schuur ik natuurlijk een 'kuiltje' op een bepaald punt, terwijl de rest nog recht loopt. En als ik de (platte) deksel er weer op doe, dan hou je toch een kiertje over daar waar je geschuurd hebt?

Een glasplaat is vlak, hout is nooit vlak en krijg je ook nooit vlak genoeg, om een pasvlak op glad te schuren. (Hout/parket werk ik beroepsmatig mee) Schuur niet zoals opgemerkt in rondjes, maar maak tijdens het schuren 8 vormige bewegingen. Dit zorgt voor een gelijkmatige verdeling van de druk over het hele werkstuk, waardoor je de boel niet scheef schuurt. (voorwerpen van metaal schuren en polijsten heb ik geleerd van een mierenneuker van een docent metaalbewerking, die wel wist waar hij het over had. ) En als je weer een pakking weg moet schrapen, gebruik dan als er geen schraper aanwezig is, de achterkant van een stanley mesje, houd deze schuin, zodat deze niet kan happen.

Trespa kan eventueel ook. Mag je wel een stuk van op komen halen. (Ik heb bijna Altijd afval stukken liggen)
 
Laatst bewerkt:
een mooi stuk dik glas zoals van meubels met glazen bovenblad, werkt het beste. dat glas is supervlak, en blijft ook vlak als je er iets druk op zet. Overigens geloof ik al zn leven dat je een pakking kunt hergebruiken zolang deze maar heel en zonder kleefrestjes van de pasvlakken verwijderd kan worden. Heb zelf ook een flinke bus grafietvet staan dus deze tip gaan we zeker meenemen.
 
stanleymesje is ideaal om vast te happen in je aluminium en zo een mooi sneetje te maken waar de olie langs kan.

er zijn speciale plastig pakking schrapers.

met korrel2000 ben je al aan het polijsten, met 1200 kan je je voorvorkpoten al doen ;)

De enige echte tip is om voorzichtig te doen je de tijd er voor te nemen.
en de schraper en pakkingoplosmiddel zou ik gelijk bestellen als je het denkt vaker te gaan doen.

succes :)

Bedoel je zo'n pakkingschraper?
http://www.toolshop.nl/vijlen-schrapers-en-schaven/pakking-schraper/1011
Ik kan eigenlijk geen plastic pakkingschraper vinden..

Maar als die in de link ook voldoet, ga ik daar even naar opzoek..

edit: ook stom van me trouwens.. het is niet de koppelingsdeksel die ongelijk is zover ik kan zien, maar de kant zeg maar op het blok...
met de glasplaat wordt dus wel lastig

Nouja we zien wel hoe we het gaan doen
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je zo'n pakkingschraper?
http://www.toolshop.nl/vijlen-schrapers-en-schaven/pakking-schraper/1011
Ik kan eigenlijk geen plastic pakkingschraper vinden..

Maar als die in de link ook voldoet, ga ik daar even naar opzoek..

edit: ook stom van me trouwens.. het is niet de koppelingsdeksel die ongelijk is zover ik kan zien, maar de kant zeg maar op het blok...
met de glasplaat wordt dus wel lastig

Nouja we zien wel hoe we het gaan doen

Die lijkt me van metaal? Je moet toch echt een hebben van plastic om niet te laten happen.

Als je echt denkt dat je carterkant beschadigd is. Tjah... Kan je geen duidelijke foto's maken?

Maja een pakking is er juist om kleine oneffenheden weg te werken, wil je door je pakken te verwijderen een 'lekkage' gemaakt te hebben moet je stanleymes toch flink 'gehapt' hebben. En anders toch een hele dunne laag vloeibare pakking. Maar goed foto's zouden wel een boel helpen.
 
Alle oude pakking resten verwijderen en dan monteren met een nieuwe pakking en dan de boutjes op het juiste moment vast zetten

Ja je kan de pakkingschraper gebruiken van de link maar daar kan je ook de afdichtingsvlakken mee beschadigen dus pas een beetje op

Ja het is een rot klusje en zeker als je het goede gereedschap niet hebt (ik gebruik een schraapstaal met een Widia punt maar dan kan een minder handige gebruiker flinke schade mee aanrichten)
Er bestaan ook spuitbussen met pakking oplosser (en dat lost dan ook metteen de lak op) maar ook dat werkt niet echt lekker

Rustig voor gaan zitten en rustig alle oude pakking weg krabben/steken/schuren en probeer de vlakken niet te beschadigen
 
Met de snijkant van een gewone huis tuin en keuken schaar haaks over het pasvlak schrapen krijg je de meeste pakking resten er ook wel vanaf en je loopt niet zo veel risico dat je het pasvlak beschadigt
 
Neem een glasplaat en haal een groot vel waterbestendig schuurpapier van korrel 500/600. Dit is fijn zat.
Tape het vel vast op de glasplaat en hou het schuurpapier goed nat. En wrijf in rondjes je koppelingsdeksel eroverheen.
Op een gegeven moment zie je dat je over het gehele vlak de zelfde schuurstructuur krijgt, dan is die weer helemaal vlak!
Succes :)


JUIST JA.

Zo zou ik het ook doen, En zo heeft mn pa het ook wel eens bij de crossers gedaan.

Glasplaat is ook altijd recht ;)
 
De bedoeling van een pakking is dat deze bij het aandraaien van de boutjes iets samengeperst wordt en zo evt. kleine groefjes afdicht. Bij hernieuwd gebruik ben je dat kwijt.

ik heb zelfs een speciaal potje met spul wat ervoor is om op de pakking te smeren om makkelijk te kunnen demonteren. Dan is je pakking ook meerdere keren te gebruiken.
Ik zal eens kijken hoe het heet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan