Voetrem BMW R100

ED28

MF'er
Donateur
5 sep 2022
65
14
Dilsen/Stokkem Belgien
Hallo , we zitten met onze handen in het haar . Het is zo , mijn schoonbroer heeft een BMW R100 (bwj. 79 ) met achterliggende schijfrem . Na vervanging van de hoofdrempomp en afstelling moet men het pedaal te diep indrukken vooralleer de rem inkomt . Voetrem is op masc hoogte ingesteld door de afstelbout . De vrije speling van het armpje wat tegen het cilindertje drukt is afgesteld op 1/10 . Rempomp is volledig ontlucht met een automatisch.e ontluchter .
Alvast bedankt voor reacties .
 

Bijlagen

  • Rempedaal.jpg
    Rempedaal.jpg
    360,8 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Toch zou ik zeggen lucht in het systeem. Hebben jullie alvorens de banjobouten vast te draaien deze eerst ook ontlucht? Dus eerst vastdraaien tot net voor ze handvadt zitten en dan rustig pompen met het pedaal tot er zuiver remvloeistof doorheen komt en vervolgens dichtdraaien. Bij de hoofdremcilinder beginnen en vervolgens bij de remklauw hetzelfde trucje toepassen. Uiteraard uitkijken met de remvloeistof wat bij de bout vandaan komt. Beste afvangen met een doek oid, zodat het niet op de lak kan druipen.
 
Hallo Maniac , alvast bedankt voor je reactie . Hebben de remklauw volledig ontlucht met een automatische ontluchter aangesloten via het reservoir van de hoofdremcilinder achterrem . Misschien de remklauw demonteren en deze ondersteboven ontluchten ? of gelijk je voorstelt al pompent via het pedaal ? zou het verschil uitmaken , automatisch ontluchten of via bediening van het pedaal ?
 
Het is meer dat in de ruimte van de banjobouten zich makkelijk lucht ophoopt, wat je er praktisch niet uitkrijgt met ontluchten aan de remklauw. Daarom zou ik je toch adviseren om even de banjobouten iets te lossen en op die manier te ontluchten en dan op dezelfde manier hoe je het zou doen met de nippel op de remklauw, pompend met het pedaal. Mocht dit niet helpen, zou je het inderdaad met de remklauw in een andere positie kunnen proberen. Met de remklauw boven het pedaal ontluchten wil bijvoorbeeld ook nog wel eens helpen.
Persoonlijk vind ik het altijd fijn om voor de zekerheid, na met een pompje ontlucht te hebben, even 2 á 3 keer met het pedaal te ontluchten. Als er geen teflontape om het schroefdraad van het ontluchtingsnippel zit, komt er namelijk via het schroefdraad weer lucht de remklauw in, door het vacuüm in het systeem. Er zullen dus altijd een paar kleine belletjes onder de nippel blijven zitten daardoor.
 
Bedankt , gaan dan toch eerst de banjobout aan de remcilinder ontluchten , en dan via de ontluchting op de remklauw .
Laat nog van me horen hoe het gegaan is .
Grts ,
Als er nu wel druk op het systeem komt, kun je ook je rem indrukken (zachtjes) en dan de banjobouten ene kwartslag los en weer vast als er vloeistof uit komt. Dan heb je het zelfde effect.
 
Rempomp is volledig ontlucht met een automatisch.e ontluchter .
neen dus
Misschien de remklauw demonteren en deze ondersteboven ontluchten ?
best. klauw en pomp zo positioneren dat de ontluchting aan de klauw het hoogste punt is, de aansluiting van de leiding aan de pomp het laagste punt (en de leiding onderweg nergens daalt) is en het compensatiegaatje in de pomp (het leidingetje naar het reservoir eigenlijk) hoger is dan die banjo en dan opnieuw ontluchten.
 
Hallo Maniac , Clank , Janbros , ten eerste hebben we het systeem op druk gehouden en de banjobout op de hoofdremcilinder iets gelost waarbij er dan ook olie uitkwam. Dus eventuele lucht in cilinder is dus weg . Toen de remklauw gedemonteerd en zo hoog mogelijk gehouden ook ondersteboven gehouden bij de ontluchting . Remklauw terug gemonteerd , systeem terug op druk gebracht maar het voetpedaal moet toch nog redelijk diep ingedrukt worden alvorens de rem inkomt . Mijn schoonbroer wou het bovenvlak v/h rempedaal eventueel ophogen met een blokje van een 2a3 tal cm . Maar dit is volgens mij ook niet de oplossing met dat probleem . Weet eigenlijk niet wat er fout is aan de achterrem . Is onlangs nog volledig overhauld . Remcilinder is OEM product en dus ook niet origineel ??
 
@ED28 De achterrem van de oude 2V BMWs staat erom bekend dat je diep moet intrappen. Zowel de mechanische, als de hydraulische variant. Blokje hout erop met 2 ty-raps doet wonderen. :Y
Zo zit het bij mijn zijspan ook, en het gaat al jaren goed zo.

Je kan het ook iets creatiever aanpakken.

a51b7e51-1953-41aa-9ff2-5d3f12697481.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bosso , alvast bedankt voor je reactie . Nu zijn we al wat wijzer geworden met hetgeen je ons hier verteld . We gaan dan ook niet meer ons hoofd breken waarom het pedaal zo diep moet ingedrukt worden . We gaan dan ook verder met het ophogen van het rempedaal.
Mvg ,
ED
 
Terug
Bovenaan Onderaan