Voorvork Marzocchi Beta RR, Honda CRF250/300L project

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.849
5.027
Lemelerveld
Wegens overcompleet een Marzocchi voorvork zoals in een Beta RR 2007-2009 zit.
Volgens mij hetzelfde type als in de Aprilia SXV/RXV zat.

Rebound en compressie verstelbaar.
Nette staat, maar duidelijk wel gebruikt natuurlijk.

Vraagprijs €400, af te halen in Lemelerveld.
Eventueel heb ik er ook een remklauw bij te koop.

Eventueel relatief eenvoudig pas te maken voor de CRF250/300L:
Ik heb online de kroonplaat maten vergeleken en kwam bij de CRF250/300L uit.

Daarom heb ik vanochtend even de moeite genomen om naar de lokale Honda dealer te gaan waar een CRF300L nieuw in de winkel staat. Daar heb ik voorop lopen meten en vergelijken.

Hier mijn bevindingen Honda - deze poten, maten in mm's:

Krooplaatdiameter boven: 54 -54

Krooplaatdiameter onder: 57 -57

Asgat links: 15 met schroefdraad - 30 glad

Ik zou een flensbus laten maken met schroefdraad er in. Deze druk je dan aan de buitenkant poot er in draait de as vast en klemt dan de poot vast, dit hoeft dan in wezen nooit meer los omdat je nu draad in de poot gecreerd hebt. Als je de lengte van deze bus goed bepaalt (niet kunnen doen gezien ik niet mocht demonteren) kun je de originele spacers blijven gebruiken en zit je wiel in het midden.

Asgat rechts: 22 - 35
Mijn oplossing zou zijn op een 35-22 bus te draaien en een gleuf er in te maken zodat deze klemt. 2 gleuven is nog mooier, maar dan is het geen bus meer, eigen inschatting uiteraard.

Remklauw gaten: 95 a 96 - 102
Het was slecht te meten gezien demonteren geen optie was. Deze lijkt dus niet 1 op 1 te passen! Heb er een passende remklauw bij.

Lengte totale poot, bovenkant poot tot center as: 910 - 940
De poten zijn dus 30 mm langer, dit is op verschillende manieren op te vangen.
- Accepteren dat hij wat achterover komt, wordt hij stabieler van rechtuit in zand.
- Poot een stukje doorsteken, hier is veel ruimte voor boven de poot en op de gladde delen van de poot.
- Minder pré-load, hoeveel daar te halen is weet ik niet, heb de poten niet open gehad.
- Ik kan de slag naar wens inkorten. Dit kan ruim, de slag van de CRF300L zou 250mm zijn, de slag van deze poten 300.
Lengte buitenpoot inclusief keerring 590 - 585
Je kunt de buitenpoot dus nagenoeg net zo ver doorsteken als origineel zou kunnen. Als je de originele 35mm door kunt steken zonder dat het wiel wat raakt (niet kunnen bepalen) kun je de poten 30mm doorsteken en houdt je dus de volle extra veerweg over.

Remklauw afstand
Ik heb niet fatsoenlijk kunnen meten, maar optisch is te zien dat de remklauwophanging een stukje verder naar binnen zit dan bij mijn poten.
Dit is goed nieuws! Je kunt dan namelijk tussen ophanging en klauw een opvulplaat/dikke ringen plaatsen naar wens zodat je remklauw goed uitkomt met je schijf.

ABS sensor
Deze zit aan de vorkpoot, helaas zal je daar afscheid van moeten nemen OF ergens een beugeltje zien te maken. Naar eigen inzicht.

Veersterkte
Van het grote boze internet:
Standaard zit er 1 veer in de CRF300L van 7.2 N/mm.
In deze poten zit 2x 4,8 N/mm. 9.6 N/mm in totaal. Dit is op een enduro van 110-120 kg redelijk standaard, maar niks overdreven stugs. Dus voor de CRF ook lang niet gek lijkt me.

Remschijf diameter
Van het grote boze internet:
CRF300L 256mm, Beta donor 255mm. Niet noemenswaardig verschil, gaat gewoon passen.

Conclusie
Al met al lijkt het niet tegen te vallen, al is het jammer dat de originele rem niet lijkt te passen.

e33dde9b-f122-4943-a2db-e0b4f71d6115.jpg
04835bce-8dc9-4ef2-8e85-9d86a1be1640.jpg
e1a9c88f-ed86-4078-8884-f272d6cf3e60.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als het dezelfde vork is als een RXV450, dan is hij super interessant voor de F800GS rijders.. Bas (Hyperpro) kan deze in de originele voorpoten van de F800 monteren en daarna herken je je motor niet meer terug! Geen doorslaan meer, strakker sturen etc.. ter info, slechts ervarings deskundig ;-)
 
Dus deze passen in de kroonplaat van de F800?
Dat is serieus upgrade werk dan inderdaad.

Dan is het maat vermelden waard:
54mm bovenste klem.
57mm onderste klem.
 
Nope.... het binnenwerk van de voorpoot kan door Bas in de poten van een F800 gezet worden. Daarvoor kotert hij de binnenpoot iets uit en past hij shims aan. Is geen plug&play. Daarom ook de naam van de specialist erbij *D
 
Shiver poten heb 3 setjes ingeleverd bij Bas.
1 setje in de Xchallenge gezet.
Nog jaartje mee gereden daarna op 690 ktm overgestapt.
 
Ik heb online de kroonplaat maten vergeleken en kwam bij de CRF250/300L uit.

Daarom heb ik vanochtend even de moeite genomen om naar de lokale Honda dealer te gaan waar een CRF300L nieuw in de winkel staat. Daar heb ik voorop lopen meten en vergelijken.

Hier mijn bevindingen Honda - deze poten, maten in mm's:

Krooplaatdiameter boven: 54 -54

Krooplaatdiameter onder: 57 -57

Asgat links: 15 met schroefdraad - 30 glad

Ik zou een flensbus laten maken met schroefdraad er in. Deze druk je dan aan de buitenkant poot er in draait de as vast en klemt dan de poot vast, dit hoeft dan in wezen nooit meer los omdat je nu draad in de poot gecreerd hebt. Als je de lengte van deze bus goed bepaalt (niet kunnen doen gezien ik niet mocht demonteren) kun je de originele spacers blijven gebruiken en zit je wiel in het midden.

Asgat rechts: 22 - 35
Mijn oplossing zou zijn op een 35-22 bus te draaien en een gleuf er in te maken zodat deze klemt. 2 gleuven is nog mooier, maar dan is het geen bus meer, eigen inschatting uiteraard.

Remklauw gaten: 95 a 96 - 102
Het was slecht te meten gezien demonteren geen optie was. Deze lijkt dus niet 1 op 1 te passen! Heb er een passende remklauw bij.

Lengte totale poot, bovenkant poot tot center as: 910 - 940
De poten zijn dus 30 mm langer, dit is op verschillende manieren op te vangen.
- Accepteren dat hij wat achterover komt, wordt hij stabieler van rechtuit in zand.
- Poot een stukje doorsteken, hier is veel ruimte voor boven de poot en op de gladde delen van de poot.
- Minder pré-load, hoeveel daar te halen is weet ik niet, heb de poten niet open gehad.
- Ik kan de slag naar wens inkorten. Dit kan ruim, de slag van de CRF300L zou 250mm zijn, de slag van deze poten 300.
Lengte buitenpoot inclusief keerring 590 - 585
Je kunt de buitenpoot dus nagenoeg net zo ver doorsteken als origineel zou kunnen. Als je de originele 35mm door kunt steken zonder dat het wiel wat raakt (niet kunnen bepalen) kun je de poten 30mm doorsteken en houdt je dus de volle extra veerweg over.

Remklauw afstand
Ik heb niet fatsoenlijk kunnen meten, maar optisch is te zien dat de remklauwophanging een stukje verder naar binnen zit dan bij mijn poten.
Dit is goed nieuws! Je kunt dan namelijk tussen ophanging en klauw een opvulplaat/dikke ringen plaatsen naar wens zodat je remklauw goed uitkomt met je schijf.

ABS sensor
Deze zit aan de vorkpoot, helaas zal je daar afscheid van moeten nemen OF ergens een beugeltje zien te maken. Naar eigen inzicht.

Veersterkte
Van het grote boze internet:
Standaard zit er 1 veer in de CRF300L van 7.2 N/mm.
In deze poten zit 2x 4,8 N/mm. 9.6 N/mm in totaal. Dit is op een enduro van 110-120 kg redelijk standaard, maar niks overdreven stugs. Dus voor de CRF ook lang niet gek lijkt me.

Remschijf diameter
Van het grote boze internet:
CRF300L 256mm, Beta donor 255mm. Niet noemenswaardig verschil, gaat gewoon passen.

Conclusie
Al met al lijkt het niet tegen te vallen, al is het jammer dat de originele rem niet lijkt te passen.

Hier kommen passen mag altijd, dan kun je goed inschatten of je het project aandurft.
Ruime garage met takel en volop gereedschap staat ter beschikking.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan