voorvorkkeerringprobleempje

vannelle

MF veteraan
23 nov 2007
3.491
2
where ever I lay my hat.....
Laatst wou ik mijn keerringen vervangen, maar stuitte op een probleem.
Van 1 veerpoot is het boutje onderaan (die in het verlengde van de poot) helemaal dol.
De kop bedoel ik dan, het schroefdraad is oké.
Ik krijg em met geen mogelijkheid los, vooral omdat ie nogal diep verzonken ligt en ik dus geen schroevendraaier oid kan gebruiken om em los te tikken.

Uitboren durf ik niet, de poot is van alu en als ik scheef boor weet ik zeker dat ik een andere kan gaan halen.
Een andere halen is natuurlijk een optie, net zoals uitbesteden maar ik vraag me af of er mogelijkheden zijn om em zelf los te krijgen.
Het gaat trouwens om een gsx750f katana uit 1989.

Iemand tips?
 
Euhm.....echte foto gaat lastig worden want de motor staat alweer op z'n wielen, maar misschien kan ik een tekening opduikelen waar betreffend boutje op staat.

Kun je toch nog steeds een foto van het boutje maken :?
Wat voor fiets heb je het over eigenlijk

Gebruik trouwens de zoekfunctie eens, is al miljoenen keer zoon soort vraag gesteld m.i.
 
Kun je toch nog steeds een foto van het boutje maken :?

Nee, want ik krijg die bout er dus niet uit...
Wat voor fiets heb je het over eigenlijk

gsx750f katana uit 1989, staat ook in de op.
Gebruik trouwens de zoekfunctie eens, is al miljoenen keer zoon soort vraag gesteld m.i.

Heb ik gedaan, maar kon niet vinden wat ik zocht.

Het gaat trouwens om boutje nr. 31 op deze tekening:

kutboutje.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is een m8 inbus bout voor de demperstang bevestiging ik begrijp niet hoe je hem dol kunt draaien tenzij je een te kleine inbussleutel heb gebruikt maar dat terzijde.
Gewoon een 8 of 8.5 boor gebruiken en de kop eraf boren als de kop eraf is kun je hem uitelkaar halen.
 
Dat is een m8 inbus bout voor de demperstang bevestiging ik begrijp niet hoe je hem dol kunt draaien tenzij je een te kleine inbussleutel heb gebruikt maar dat terzijde.
Gewoon een 8 of 8.5 boor gebruiken en de kop eraf boren als de kop eraf is kun je hem uitelkaar halen.


Ik heb em niet dol gedraaid, was al dol toen ik er aan begon.
Maar je geeft wel een goede tip moet ik zeggen, alleen de kop er af is natuurlijk al voldoende! Ik ging er van uit dat ie helemaal uitgeboord moest worden maar dat hoeft natuurlijk niet. :X
Thanks! :}
 
Boren is toch echt de meest simpele oplossing. De inbus vorm centreerd de boor perfect. Neem een boor 9mm en boor niet te diep. De kop van de inbus zal eraf vallen. Daarna is demonteren kinderspel.
 
Het is heel normaal dat de bout draait !

In feite heb je geluk dat de andere bout wel los is gekomen. Ik ga even uit van een vorkpoot van een FZ, maar de GSX is van dezelfde leeftijd, constructie zal ook wel vergelijkbaar zijn.

Bij een FZ zit onderin de vorkpoot een imbusbout. Soms kun je hem los draaien, meestal niet. Dan heb je een hulpstuk nodig met een 1 inch "imbus" (ook zelf te maken door een bout met 25 mm kop op een stang te lassen). Daarmee kun je in de vorkpoot de partner van de imbusbout onderaan het meedraaien afleren. Foto met tekstje: klik

Suc6, Dutch

foto zonder tekstje:
P
 
Laatst bewerkt:
@Dutch FZ750 Of een luchtsleutel erop, prrr prrrrr prrrrrrrrrrrrr en los is je boutje.
Ik gebruik nooit zo'n special tool maar altijd de luchtsleutel met het los maken van dat boutje, werkt altijd.

Voor die dolle kop, effe kop eraf boren idd.
Paar min werk en klaar bent u.
Veel plezier met het vast zetten, boel zal mee blijven draaien tenzij je zo'n special tool of luchtsleutel gaat gebruiken. (luchtsleutel wel met beleid, je hebt geen gevoel in hoe vast je de boel aan het draaien bent.)
 
Het is heel normaal dat de bout draait !
...

:^

Ik gebruik een stuk draadstang met een M8 bout op het einde om die demperstang binnenin vast te houden. Als je toch al 1 poot los hebt kun je gewoon even kijken hoe dat in elkaar zit.
Een luchtsleutel is inderdaad nog makkelijker maar die heb ik helaas niet.

En uitboren kan natuurlijk wel, maar hoe zet je het dan vervolgens weer goed vast?
 
kop eraf boren, dan kun je de vork uit elkaar. (onderpoot ervan trekken)

stukje bout wat nu in de binnenpoot/demper zit er uitdraaien met een tangetje oid en nieuwe inbusbout erin.
 
Bedankt voor de tips, zitten hele bruikbare tussen! :D
Ik denk dat ik sowiezo op voorhand 2 nieuwe bouten ga halen en in die dolle kop een wat grotere torx ga meppen.
Als dat niet lukt kan ik altijd nog gaan boren toch?

Ik weet nog niet wanneer ik dit ga doen, maar ik hou jullie op de hoogte!

Nogmaals dank voor het meedenken en de tips.
 
Bedankt voor de tips, zitten hele bruikbare tussen! :D
Ik denk dat ik sowiezo op voorhand 2 nieuwe bouten ga halen en in die dolle kop een wat grotere torx ga meppen.
Als dat niet lukt kan ik altijd nog gaan boren toch?

Ik weet nog niet wanneer ik dit ga doen, maar ik hou jullie op de hoogte!

Nogmaals dank voor het meedenken en de tips.


kijk ff goed naar de foto hier verder boven.....het meedraaien van het binnenpoot-deel, kun je tegengaan door bijv. een lang stuk draadeind met tegenelkaar gedraaide moeren te gebruiken, om dat poot-deel te blokkeren...heb ik ook zo kunnen doen...
Ik had een moer nodig met steek 17mm....
 
Terug
Bovenaan Onderaan