Vraagtekens bij juiste helmmaat

s100spit

MF veteraan
13 okt 2006
9.678
364
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar dit leverde niet het gewenste resultaat op.

Ik heb een HJC rpha max zoomwalt gekocht. echt een super mooie helm. Alleen vraag ik even jullie ervaring.

Mijn hoofdomtrek is 58 cm. HJC heeft de maat M 57/58 en de maat L 58/59. Ze hebben dus overlappende maten.

Ik heb een M genomen en bij de wangen zit hij goed strak, maar niet oncomfortabel. De maat L zat wat ruimer, maar niet echt los.

Het enige punt wat ik nu heb is dat bij mijn voorhoofd wel behoorlijk strak zit, het is niet extreem oncomfortabel voor zolang als ik hem nu hem op gehad. Denk half uur thuis op de bank, maar mijn voorhoofd wordt wel rood en de groeven van het schuim staan erin.

Nu zeggen ze overal dat een helm nog een 1/2 tot 3/4 maat ruimer wordt. Vraag mij nu toch af of dit niet te strak is?

9qwg03.jpg


2pserfl.jpg


Even twee fotootjes voor de duidelijkheid na de helm een half uur op gehad te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Imho te strak.
De helm wordt groter, maar vooral bij de wangen. Het stuk om je hoofd zal niet zoveel veranderen.
Ga er maar eens een heledag mee rijden. Ik denk dat je hoofdpijn krijgt
 
Ik zou lekker die maat M houden, die groeven op je voorhoofd blijf je houden, ook al is de helm iets wijder geworden.

Indien je last hebt van drukpunten zou ik voor de L gaan, maar zoals ik begrijp uit je verhaal is dat niet het geval, dus dan lekker die maat M houden.

Haar maakt ook veel uit, ik heb nu behoorlijk wat haar en me helm zit dan ook strakker, ik ga vanmiddag naar de kapper (indien ik eerder kan wegsneaken hiero haha) en dan zit ie weer als een handschoen, maar dan voor op je hoofd :+
 
Een helm is meer dan zuiver de maat. Kan best zijn dat een merk je gewoon niet past.

Dit lijkt welw at strak.
 
mwa mijn schuberth helm die niet mega strak zit veroorzaakt ook lijntjes op mn hoofd, dus dat is niet direct een teken dat het niet goed zit. Het kan natuurlijk gewoon dat je geen HJC hoofd hebt, en dat de vorm van hun helm jou niet goed zit.
 
Herkenbaar. Heb dat zelfde probleem met een Arai.
Alles past prima behalve dat bovenste deel wat net even te veel op je voorhoofd drukt.
Krijg er al na een paar uurtjes rijden behoorlijk hoofdpijn van.
Heb gelukkig een paar andere helmen.

In een eerder topic over dit onderwerp las ik een advies om de binnenschaal (piepschuim) op dat punt te bewerken. (beetje voor beetje materiaal weghalen)

Ik moet dat nog steeds doen. (kan er dus niets over melden qua ervaring)
Maar het lijkt mij (in mijn geval) wel een redelijke oplossing.
 
Ik heb ook een hjc, en ik had een drukpunt op mijn voorhoofd. Even met een lepel het schuim wat wegdrukken en het is opgelost. Want je kunt echt naar hoofdpijn krijgen op die manier.
Bij jou lijkt hij helemaal strak te zitten. Ook dat kun je wegdrukken. Vaak is een heel klein beetje al voldoende.
 
Ha, goede tip dat indrukken. Waarschijnlijk beter dan materiaal weghalen.
(en dat laatste kan dan altijd nog)
Was er daarom ook nog niet aan begonnen.
(beetje bevreesd om zo'n dure helm te beschadigen)
 
Nooit weghalen inderdaad, als het met wat indrukken niet te halen is dan is ie inderdaad te klein. Overigens worden helmen idd zoals eerder gezegd vooral rond de wangen wat ruimer en niet bovenaan. Het klopt ook zeker dat de vorm van een helm wel of niet bij je kan passen. Mij past een HJC altijd goed, een Shark eigenlijk ook wel, maar mijn ervaring is dat deze meer dan een maat ruimer worden rond de wangen. Een nolan of x-lite of airoh passen me eigenlijk nooit. Op de en plaats te wijd op de andere te strak en soms ook nog een gevecht met het kinstuk. Dus voor een helm geldt echt eerst passen. Voor jou in dit geval gezien de indrukken, moet het volgens mij met een lepel wel lukken.
 
Lastig, er voor je gevoel net tussenin zitten. Ik heb hetzelfde. Toch voor de M gegaan (Rpha 10 plus) ook die zat in het begin erg strak, ik twijfelde om te ruilen voor de L, maar nu zit ie als gegoten. De 'groeven' die op je foto's zichtbaar zijn heb ik echter alleen bij lang dragen of warm weer, overigens niet oncomfortabel. Als je een drukpunt voelt kun je,zoals gezegd hierboven, met een lepel of met je vingers het schuim een beetje indrukken, nog big deal daar vlakbij de rand me dunkt.
 
Als het geen pijn doet, niets aan doen.
Als het een beetje pijn doet, niets aan doen, tenzij het na meerdere keren dragen nog steeds pijn doet.
Als het pijn doet, even doorbijten om te kijken of het na meerdere keren beter word.
Als het veel pijn doet, vooral niet teveel maar wel een beetje 'induwen' op de plekken waar het pijn doet.
Als het enorm veel pijn doet snap ik niet waarom je m gekocht hebt :P


Alle gekheid op een helmpje, ziet er naar uit dat de helm na meerdere keren dragen een perfecte pasvorm zal gaan hebben, don't worry.
 
thnx voor alle reacties.

Ik ga het even aankijken. Hoop van het weekend eerste ritje te kunnen maken met de helm.
 
ik zou niet aan mijn helm gaan sleutelen. De helm wordt vanzelf ruimer.
 
Je hoofdomtrek is niet direct de goede maat, omdat het ene merk gewoon anders valt dan de andere.
Van mijn Nolan had ik een XL terwijl mijn ander Caberg een 4xXL is en even groot is.
Tegenwoordig kun je wangstukken e.d. ook vervangen voor groter/kleiner e.d.
Nooit een helm op internet kopen maar altijd passen, echt geen merk is wat maatvoering betref gelijk.
 
Herkenbaar, ik heb daarom de L gekozen en de zaak waar ik de helm kocht heeft vervolgens de wangpads van de M los besteld (was 2 tientjes), deze zijn dikker dus bereikte ik het zelfde. Helm zit nu als gegoten.
 
Als je er geen bonkende hoofdpijn van krijgt,dan is dit de goede maat.
 
Zoals ze het in de motorzaak uitlegde;

Zorg dat je met twee man bent
Zet de helm op en zorg even dat hij lekker zit.
Laat de ander nu aan de helm trekken om te voelen of er speling op zit terwijl je je hoofd zelf stil houdt (dus tegen drukken).

Laat de ander nu de helm naar voren trekken, je moet een pink tussen de helm en je voorhoofd kunnen doen, minder is te strak, meer is de ruim. Wangstukken kan je zoals ik eerder aangaf tussen helmen wisselen om groter/kleiner te gaan.
 
Inmiddels een ritje kunnen maken en het gaat volgens mij helemaal goed komen. Bedankt voor alle adviezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan