Wat doen bij pech onderweg.

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Ik vroeg me af wat het beste te doen bij pech onderweg.
Ik ben geen lid van ANWB of Route Mobiel of zoiets.
Ik heb al vele jaren geen pech gehad , dus die kosten zijn uitgespaart.
Is het verstandig om ter plekke lid te worden van de ANWB en je te laten wegslepen/brengen als de motor niet rijdbaar gemaakt kan worden? Bijv. een kapotte CDI.
En wat gaat dat dan kosten?
Is het verstandig om je te laten wegslepen/brengen door Rijkswaterstaat.
En wat gaat dat dan kosten?
Ik bedoel als het niet mogelijk is om een bekende met een aanhanger te laten komen.
Kortom: welke mogelijkheden heb ik als ik onderweg met een niet te repareren motor kom te staan?
Misschien zijn er mensen met ervaring hiermee?
 
Lokale ophaaldienst bellen en dat ding bij het depot laten staan. Hierna beslissen hoe je met/zonder motor thuis wilt komen.

Dat regelt zichzelf wel
 
  • Leuk
Waarderingen: huls

Lees deze even door.

Rijkswaterstaat is gratis tot de eerste afrit.
Ter plekke lid worden van de ANWNee is taffes duur.

Motorzaak in de buurt bellen werkt ook altijd.
 
Terplekke lid worden kost je 200 euro. ook al was het daarna omgezet naar partnerlid, maar dan nog.. been there done that 😱
 
Ik heb m’n motor all risks verzekerd vanwege de Europese pechhulp. Kost maar een paar Euro per maand extra.
 
Motor laten staan en naar de dichtsbijzijnde bus of treinstation lopen of liften.

Auto met aanhanger regelen en motor ophalen en thuis weer repareren.

Nog maar een paar keer gedaan.

En een ov chipkaart neemt evenveel ruimte in de portemonnee als een anwb pasje.

Ook met de auto op een snelweg met een defect koelsysteem zonder sleepdienst kunnen redden.

db
 
Als je op een weg staat die in beheer is bij Rijkwaterstaat (dus vrijwel alle snelwegen, en alle N-wegen met een één of tweecijferig nummer) wordt je in het kader van de IM (Incident Management) regelgeving kosteloos afgesleept naar de eerstvolgende veilige plek. Dat zal de eerstvolgende afrit of parkeerplaats zijn. Eenmaal daar is het verder je eigen verantwoording. Dus of je wordt terplekke lid van de wegenwacht, of je regelt zelf dat je motor thuis of bij een motorzaak komt.
 
Vindt het een prettige gedachten lid van de ANWB .
Wel eens nodig gehad super geregeld.
Verzekering is zonde geld behalve als je ze nodig heb.
:]
 
Ik heb het gehad met de auto
200 euro om lid te worden en 175 euro afslepen naar huis omdat je dan de eerste takelwagen niet vergoed krijgt.
 
Ik heb het gehad met de auto
200 euro om lid te worden en 175 euro afslepen naar huis omdat je dan de eerste takelwagen niet vergoed krijgt.

Dat is natuurlijk een hoop geld, maar ik betaal 70 euro per jaar en de laatste keer dat ik ze nodig heb gehad is 15 jaar geleden. Daarvoor had ik heel wat sleepwagens kunnen inhuren. Leuke eyeopener als je het zo snel even berekend.
 
Ik vroeg me af wat het beste te doen bij pech onderweg.
Motor laten staan en naar de dichtsbijzijnde bus of treinstation lopen of liften.
Auto met aanhanger regelen en motor ophalen en thuis weer repareren.
1. NIET in PANIEK RAKEN! Rustig nadenken wat is beste oplossing.
2. Kijken of je het zelf kan repareren.
3. Nog eens goed kijken of je het zelf kan repareren.
4. Kijken of er een reparateur in de buurt is, die kan helpen.
5. Kan de motor ECHT niet rijden, of kom je met kunst en vliegwerk TOCH thuis.
6. Niet (normaal) te repareren, dan goede stalling vinden.
7. Motor laten staan en met belangrijke spullen in trein naar huis.
8. Thuis aanhanger achter de auto en OPHALEN dat ding.
9. Thuis motor op de brug en sleutelen maar!!

Vanuit NL tot Middellandse zee is motor ALTIJD weer op te halen. (tot ca 1250km)
Ik was op Sicilië met een lekke radiator. In ergste geval had ik me naar de veerboot in Palermo laten brengen.
Daarna vanaf Genua motor zeker wel op te halen! Was uiteindelijk NIET nodig. Gewoon naar huis gereden. (met vaak water bijvullen!)
 
Ik vroeg me af wat het beste te doen bij pech onderweg.
Ik ben geen lid van ANWB of Route Mobiel of zoiets.

Is het verstandig om ter plekke lid te worden van de ANWB en je te laten wegslepen/brengen als de motor niet rijdbaar gemaakt kan worden?
Misschien zijn er mensen met ervaring hiermee?
Waarom ik me niet meer verzeker, bij bijv de ANWB is, omdat ze VOOR MIJ niet een echte oplossing hebben.
Je hebt een oude motor. Dan zeggen ze dagwaarde €500. Dan gaan ze niet €1000 repatriëring doen.

In ca 1985 was ik met oude auto in Italië.
Distributie gebroken. Auto zou niet economisch te repareren zijn. Bleek achteraf, dat het TOCH simpel zou hebben gekund.
Auto in Italië naar de sloop. Papierwerk alles geregeld door ANWB. Wij met alles wat we nog zelf konden dragen in de trein van Milaan naar Arnhem.
Grote kist met alle bagage 1 week later thuis bezorgd. Alle gemaakte kosten te claimen en vergoed. Netjes geregeld. Maar thuis GEEN auto meer!!!
 
Afgelopen jaar nog nodig gehad; onderweg naar Spanje een ongeval. Auto is allrisk verzekerd, had een reisverzekering, pechservice van de dealer, en ANWB lidmaatschap...

Uiteindelijk was de enige die vervangend vervoer dekte de ANWB. En zo dus 2 weken in een XC90 kunnen verder rijden.
Er is geen simpel ja of nee antwoord, het is afhankelijk van wat je rijd, hoe veel je rijd, en waar je rijd.
 
Lijkt mij niet handig als je pech heb om de motor langs de weg te laten, staan om een auto met aanhanger te halen.
Als je terug komt met de auto, heeft een ander dat al gedaan als je pech heb.
Met de motor haast alle landen van EUROPA door kruist, menig ongeluk en problemen aan gehoord zie dan maar thuis te komen zonder verzekering.
Maar ja ieder zijn mening en dat is maar goed ook.
Goed dat we niet allemaal het zelfde zijn.
 
Lijkt mij niet handig als je pech heb om de motor langs de weg te laten, staan om een auto met aanhanger te halen.
Goed dat we niet allemaal het zelfde zijn.
NATUURLIJK laat je de motor niet langs de weg staan.
Bij punt 4 zei ik al dat je bij een reparateur bent voor mogelijke reparatie.
Probeer evt. de motor daar te plaatsen of zoek ergens een huis met garage waar die kan staan...................
 
Afgelopen jaar nog nodig gehad; onderweg naar Spanje een ongeval. Auto is allrisk verzekerd, had een reisverzekering, pechservice van de dealer, en ANWB lidmaatschap...

Uiteindelijk was de enige die vervangend vervoer dekte de ANWB. En zo dus 2 weken in een XC90 kunnen verder rijden.
Er is geen simpel ja of nee antwoord, het is afhankelijk van wat je rijd, hoe veel je rijd, en waar je rijd.

Afgelopen zomer kreeg mijn maatje in Italië problemen met zijn motor, heeft uiteindelijk een grote bak ellende met de Anwb opgeleverd en vrijwel alles hebben we alsnog zelf moeten regelen. We moesten zelf met een lokale beunhaas die geen Engels sprak en de ballen verstand van motoren had maar regelen dat hij gemaakt werd, en de Anwb deed intussen helemaal geen reet. Na 3 dagen had de Anwb nog niks geregeld, ben ik maar zelfstandig naar huis gereden en heeft hij uiteindelijk een vlucht geboekt. Daar sta je dan op een vliegveld in je motorpak, met een roltas en de inhoud van 3 koffers kampeeruitrusting. Na 4 weken kwam de motor op repat terug in NL met dikke schade die er vooraf nog niet op zat. Gelukkig waren er foto's van kort voor de afsleep. Had bakken met geld voor een vliegticket, dikke overbagage, extra hotelovernachtingen, taxikosten en de schade aan de motor kunnen schelen als ze hun zaakjes gewoon wel goed geregeld hadden. Uiteindelijk heeft de Anwb ook wel toegegeven dat ze fout zaten, en alle kosten vergoed, maar daar heb je niks aan als je vast zit in het buitenland. 20 jaar lid en nooit iets geclaimd, voor dat geld hadden we daar ongeveer een sleepwagen kunnen kopen. Overigens was de motor eenmaal terug in NL de volgende dag alweer gerepareerd, dus zo ingewikkeld was het allemaal niet.

Je kan beter flink schade rijden, dan heb je de zelfde dag nog vervangend vervoer, maar als je met een pechgeval in het buitenland in een door de Anwb aangestuurd beunhazen netwerk terecht komt kan je echt je lol op.
 
@ Frazer

Konden jullie niet zelf een fatsoenlijke dealer vinden in de buurt?
Vaak zat goede dealers gezien in Italië. Zelfs op Sicilië bij een Yamaha-dealer geweest die ook naar onze maatstaven uitstekend is/ was.

Mijn ervaring is soms wel dat mobiel internet in buitenland slecht werkt.
Dan even bellen met thuisfront of die kunnen zoeken naar goede dealer vlakbij waar je zit.
Wat ik ook vaak doe is motor-service-punt die je onderweg tegenkomt vastleggen in GPS als waypoint.
Kost niks en later mogelijk beschikbaar. Thuis later simpel te wissen.
 
Mijn laatste reisje in sept had ik vooraf gekeken naar Honda dealers in Italië, Griekenland , ( waar ze niet zo dik gezaaid zijn Albanië , Montenegro en Kroatië ).
Al die plaatsen opgeslagen in de gps die op mijn reisweg lagen , min of meer.
Niets van nodig gehad .
 
Konden jullie niet zelf een fatsoenlijke dealer vinden in de buurt?

Hij werd afgesleept en ons werd verteld dat hij naar een Yamaha dealer in Turijn zou gaan. Prima geregeld zo leek, en de volgende ochtend kregen we van de Anwb zelfs te horen dat de motor daar al stond. Toen hadden we nog het idee dat het misschien allemaal goed zou gaan komen, totdat een halve dag later bleek dat hij nog steeds op het depot van de sleper stond, nog geen 2km van onze camping. Dat bleek een beunhaas autoschadehersteller te zijn, die bleef volhouden naar de Anwb dat hij de motor wel kon maken. Wij hadden al lang geconstateerd wat het probleem was (bobine), en dat ook doorgegeven aan de Anwb, maar daar deden ze niks mee. Ze bleven afgaan op die "monteur" die gewoon lekker tijd aan het rekken was voor diagnose en opslagkosten. Toen we aan het einde van de middag nog een keer polshoogte gingen nemen stond de motor nog gewoon waar hij in de ochtend ook stond, en was er geen vinger naar uitgestoken. Volgende ochtend nog steeds hetzelfde verhaal, en die vent maar naar de Anwb blijven volhouden dat hij er druk mee bezig was. Hij deed helemaal niks! Uiteraard hebben we geprobeerd de motor alsnog naar die dealer in Turijn te krijgen, dat wilde hij wel doen, moesten we wel even 300 euro voor transport en opslag aftikken. Ze weten daar dat je toerist bent en toch geen kant uit kan, en dat de Anwb uiteindelijk toch wel betaald. Zijn gewoon oplichters die je een poot uit willen draaien. Toen na 2 dagen bleek dat hij hem inderdaad niet kon maken, wat wij na 2 minuten al wisten, gingen ze vervangend vervoer regelen. Dat ging fout, gingen weer uren overheen tot de Anwb terugbelde, toen was het verhuurbedrijf inmiddels dicht dus nog geen auto. Uiteindelijk hadden ze in de avond een vlucht geregeld, hij met taxi naar het vliegveld (ik was inmiddels al lang onderweg naar huis), bleek dat die vlucht helemaal niet in de avond geregeld was maar pas de volgende dag. Dus het zoveelste knakmoment, terwijl je op dat moment alleen nog maar zo snel mogelijk naar huis wil.

Dat er soms wat fout gaat kan ik best begrijpen, maar het ergste vond ik toch wel dat de Anwb helemaal niks voor je doet. Je moet elke keer zelf bellen, ze geven aan dat ze je terugbellen maar dat gebeurd niet, je krijgt iedere keer weer een andere telefonist aan de lijn, kan je weer het hele verhaal uitleggen, ze geven je het nummer van de zogenaamde dealer en je moet zelf maar gaan bellen want zelfs dat doen ze niet voor je. Ook al geef je aan dat je geen Italiaans spreekt, en de Anwb een hele helpdesk vol Italiaans sprekende mensen heeft zitten laten ze je het toch lekker zelf uitzoeken. Keer op keer geef je aan dat het niet goed gaat bij die garage en dat er niks gebeurd, doen ze niks mee. Dan gaan ze na 3 dagen afwachten eindelijk over tot het regelen van vervangend vervoer en dan gaat dat ook nog fout, en vervolgens het regelen van de vlucht ook nog. Het toppunt was nog wel de enige keer dat ze uit zichzelf terugbelden, met de mededeling dat hij nog even met de taxi langs die beunhaas moest om de rekening voor de diagnose te betalen. De enige diagnose die hij heeft gesteld is dat hij er lekker makkelijk een slaatje uit kon slaan. Mijn maatje is de rust zelve maar zelfs hij begon lichtelijk aggresief te worden.
 
Ja, zoals je het schrijft wel een akelig verhaal.
Maar wat kunnen zij nog voor je doen 1000km verder achter de telefoon?
Toen ik probleem had met auto in Italië, deed ANWB ook wel rare voorstellen.
Ik heb meest het initiatief zelf gehouden en vervolgens met ANWB gebeld voor akkoord!

Jullie waren met 2. Had dan desnoods met een stuk touw achter de eerste motor de tweede naar Yamaha gesleept.
Als jullie al wisten dat het de bobine was, had je 'm er zelf nog wel in kunnen schroeven!
Ter plaatse is soms anders.................??? Nu achteraf is hier vanachter het scherm makkelijk te oordelen.

Wij zijn er toen relatief toch goed mee uitgesprongen Heb iig geen klachten over ANWB hoe het is verlopen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan