Wat is een leuke project-motor?

Eviate

MF'er
16 jan 2024
45
22
Een goedmorgen allemaal,

Ik ben inmiddels een tijdje aan het kijken voor een project motor. Ik vind het leuk om de techniek te leren kennen en lekker te hobby-en. Kunnen jullie me een beetje op weg helpen qua wat voor motoren hiervoor een goed idee zijn?

Ik zie dat de jaren 70 Honda CB's heel populair zijn, maar ook wat duurder en moeilijker/duurder qua onderdelen. Aan de andere kant zijn de oudere motoren wel wat overzichtelijker qua techniek, dus dat is dan weer een voordeel.

Het lijkt mij een goed idee om voor een motor te kiezen uit de jaren 70/80, qua techniek. En ik vroeg me af of jullie mij misschien kunnen adviseren welke motoren zich hier goed voor lenen en waar veel betaalbare onderdelen beschikbaar zijn? Qua type motor, vind ik naked bikes en en tour-motoren leuke motoren, dus als jullie tips hebben hoor ik het graag!

Vriendelijke groet,

Erik
 
Om te beginnen is een 2 of 1 cilinder ideaal. 4 cilinder met carbs is al gauw een drama (voor een beginner)
Ik weet niet wat voor stijl je zoekt, maar bijvoorbeeld een Suzuki LS650, Yamaha Virago, of een Yamaha XS650 heel erg toegankelijk
 
De eerste (en tweede) project motor van mij waren honda cx 500 custom.
2 cilinder in v vorm, goed toegankelijk, alles is er nog volop van te verkrijgen voor weinig geld.
Verder is dit een enorm betrouwbaar model gebleken, ze zijn er met 200.000 km en meer!
Een fijne, en relatief simpele motor om aan te sleutelen.
20231002_133523.jpg
 
Grote Guzzi... net zo eenvoudig, maar iets minder gevoelig op onderhoud... kleine guzzi's redelijk gevoelig voor klepsteltermijnen... werkje van paar minuten per kop.. maar te lang vergeten en de boel draait in de soep.. De klepspeling van de kleine Guzzi verminderd in de loop van de tijd bij veel modellen omdat de relatief dunne klepsteel oprekt door het heen en weer stuiterende gewicht van de klep zelf. Als de speling uiteindelijk weg is sluit de klep niet meer en zeker de uitlaat klep verbrand dan... gevolg? Gebroken klep, een zeer luchtige zuiger en een flinke koprevisie...

Edit: ik typ te langszaam... vergelijkbaar maar korter antwoord was al gegeven... als goedmakertje: de kleine Guzzi's zijn wel fantastische stuurfietsjes...
 
Kleine Guzzi?
Luchtgekoeld, betrouwbaar en dan kom je de allermooiste mensen tegen.
Mooie opstap naar een levensveranderende gebeurtenis_O-
😂😂

Bedankt voor de reacties!

Qua budget zit ik te denken aan 1000/1500 voor de aankoop. En dan hopelijk onder de 1000 blijven qua onderdelen etc.

Qua model vind ik die '70er jaren Honda cb's mooi. Een beetje een naked bike die tegen een cruiser aanschuurt. Maar voordat ik me op de wat duurdere oldtimers stort, wil ik graag beginnen met een motor waar veel/betaalbare onderdelen voor te krijgen zijn. De tip van 1 a 2 cilinders lijkt me ook een goeie, ipv meteen een 4-cilinder.

thnx! Ik ga ook zeker even naar die Guzzi's kijken!
 
Laatst bewerkt:
Idd, de Guzzi's zijn ook fijne machines, afgelopen winter heb ik een cali 3 gerenoveerd.
De kosten voor het vervangen van onderdelen zijn van bijv. de honda cx wel beduidend lager.
 
Jaren 70/80 motoren zou ik voor de beginner laten staan.
Je leert er niet zozeer van sleutelen, maar je marktplaats/ebay skills schieten de lucht in!

Het makkelijkste/leukste werken vindt ik jaren '90 en '00 met carburateurs. De grap is dat motoren eigenlijk heel ouderwets zijn. De laatste 10 jaar beginnen ze pas een beetje in de buurt te komen van wat op auto's standaard was in de jaren '90.

Laat je niet zozeer afschrikken door het aantal cilinders of hoeveel plaatwerk er op zit.
Een Intruder is bijvoorbeeld een heel open 2 cilinder motor om te zien, maar een draak om aan te werken. Een GSX600R ziet er heel ingepakt en ingewikkeld uit, maar kun je heel aardig bij om bijvoorbeeld aan de kleppen/carburateurs te werken als je de moeite neemt om een stuk of 10 boutjes los te draaien en het plaatwerk er af te pakken.

Oudere motoren hebben vaak ook heel bijzondere ontwerpkeuzes die storing zoeken/opknappen lastig maken. In de jaren '90 was men er inmiddels achter wat werkte en wat niet. In de jaren '70 kom je ronduit bijzondere dingen tegen.

Ga je er toch voor hebben wij nog een 1977 XL125 en een Intruder 800 1992 die weg mogen waar bij beide nog wel wat opknapwerk zit.
 
😂😂

Bedankt voor de reacties!

Qua budget zit ik te denken aan 1000/1500 voor de aankoop. En dan hopelijk onder de 1000 blijven qua onderdelen etc.

Qua model vind ik die '70er jaren Honda cb's mooi. Een beetje een naked bike die tegen een cruiser aanschuurt. Maar voordat ik me op de wat duurdere oldtimers stort, wil ik graag beginnen met een motor waar veel/betaalbare onderdelen voor te krijgen zijn. De tip van 1 a 2 cilinders lijkt me ook een goeie, ipv meteen een 4-cilinder.

thnx! Ik ga ook zeker even naar die Guzzi's kijken!
Kijk ook eens naar de Suzuki GS en GSX twins uit voornamelijk de jaren 80, de 400, 425 en 450, die hebben nog geen verzamelwaarde. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou kijken naar iets wat al langer stil staat en je voor een paar honderd euro kan kopen. 1500 zit je net in die categorie dat het allemaal wel loopt, alleen het kutwerk nog moet gebeuren. Bij 100-300 euro zit je in de categorie: staat lang stil en start niet, maar ziet er vaak wel netjes uit.
 
Wil je een project als in, technisch / optisch weer goed maken, of meer als in; ik wil er één naar mijn smaak verbouwen? In dat laatste geval is je startpunt belangrijker.
Ik heb een Honda FT 500 opgeknapt en licht aangepast naar eigen smaak voor net iets boven het door jouw beschreven budget. Daarvoor is dan wel het blok vrijwel geheel gereviseerd.
 
Ik heb deze aangeschaft voor de €500 euro challenge 2024.
4 cilinder 600cc.
Is leuk aan te werken, geen high tech techniek, maar ook niet te simpel.
Kan je zoiets wel aanraden.

Mijn technische kennis is basis, maar ik kan met deze motor goed uit de voeten.

Financieel gezien is het een lachertje, als je goed zoekt vind je er een voor weinig geld.
Deze koste €250,-.
Hou er wel rekening mee dat je, met elke fiets, flink wat geld kwijt kan / zal zijn om de motor goed en veilig rijdend te krijgen.

IMG-20231101-WA0006.jpeg
 
Jaren 70/80 motoren zou ik voor de beginner laten staan.
Je leert er niet zozeer van sleutelen, maar je marktplaats/ebay skills schieten de lucht in!

Het makkelijkste/leukste werken vindt ik jaren '90 en '00 met carburateurs. De grap is dat motoren eigenlijk heel ouderwets zijn. De laatste 10 jaar beginnen ze pas een beetje in de buurt te komen van wat op auto's standaard was in de jaren '90.

Laat je niet zozeer afschrikken door het aantal cilinders of hoeveel plaatwerk er op zit.
Een Intruder is bijvoorbeeld een heel open 2 cilinder motor om te zien, maar een draak om aan te werken. Een GSX600R ziet er heel ingepakt en ingewikkeld uit, maar kun je heel aardig bij om bijvoorbeeld aan de kleppen/carburateurs te werken als je de moeite neemt om een stuk of 10 boutjes los te draaien en het plaatwerk er af te pakken.

Oudere motoren hebben vaak ook heel bijzondere ontwerpkeuzes die storing zoeken/opknappen lastig maken. In de jaren '90 was men er inmiddels achter wat werkte en wat niet. In de jaren '70 kom je ronduit bijzondere dingen tegen.

Ga je er toch voor hebben wij nog een 1977 XL125 en een Intruder 800 1992 die weg mogen waar bij beide nog wel wat opknapwerk zit.
Bedankt voor het advies! Ik word nu al redelijk gek van die marktplaats/ebay zoektocht haha. Gaan heel wat uren in zitten en dat is nou weer net niet mijn hobby. Ben liever in de schuur bezig.

Oke, dus misschien maar eens richting de 90's 00's gaan kijken met carbs. Ik hing een beetje aan 70's/80's omdat ik had begrepen dat die techniek makkelijker zouden zijn, plus dat ze dan al snel onder oldtimer vallen. Maar dat blijkt niet zo mooi als het leek.


Ik zou kijken naar iets wat al langer stil staat en je voor een paar honderd euro kan kopen. 1500 zit je net in die categorie dat het allemaal wel loopt, alleen het kutwerk nog moet gebeuren. Bij 100-300 euro zit je in de categorie: staat lang stil en start niet, maar ziet er vaak wel netjes uit.

Mijn budget is overigens flexibel, maar zoiets als wat Clank zei lijkt me prima. Gewoon iets leuks om uit elkaar te schroeven en al doende bij te leren. Zonder dat er bij alles wat ik tegenkom meteen een kostenpost van honderden euro's bijkomt, incl. frustrerende marktplaats zoektocht
 
Net zoals hier boven gezegd wordt zou ik een 1 of 2 cilinder nemen. Makkelijker om aan te werken dan 4 cilinders.
 
Er staat hier nog een Honda Schaduw te verstoffen in een hoekje. Rijdend weggezet, dan weet je meteen wat het is. Daar kun je best een leuke custom van maken. Dat wilde ik eigenlijk zelf gaan doen maar geen tijd, te weinig zin enzo

kijk hier voor voorbeelden

Hij is van mijn zoon, ik weet niet wat hij ervoor wil hebben maar die past zeker te weten binnen je budget.
 
Terug
Bovenaan Onderaan