Wat je kwijt wilt over de Aprilia SL1000 Falco

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhalKo

Die hard MF'er
29 mei 2003
271
0
Rotterdam area
Volgens mij zijn er nog wel wat MF'ers die op een Aprilia SL1000 rondrijden. Het lijkt mij een goed idee die rijders een eigen topic te geven om over deze toch wel opmerkelijke motor van gedachte te wisselen.

Ik zou zeggen kom op met de verhalen en natuurlijk een foto van de fiets.

Bij deze dan het begin.

full
 
Aha, goed initiatief hier op dat forum. Nou, ik kan nog wel wat melden over de Falco's.... Ff m'n mailbox op het net dumpen ;-)

Oja, recent plaatje

full
 
[me]SL1000 vindt het wel jammer dat appie gestopt is met de falco. maar na de introductie van de tuono was dat ook geen vreemde stap...[/me]


clio was overigens totall los :Y
falco ook...

maar goed. ouwe koeien. had de foto ff als geintje gepost :+
 
Letters moeten er nog op, dan is het allemaal meer in verhouding denk ik zo.

Meteen maar een vraagje:

Welke Eprom??

Ik heb de standaard Eprom met Bos-dempers en een K&N - Filter. Ben op zich wel tevreden, maar het verbruik kan beter en er mag wel een dippie rond de 5000 tpm uit. Ik zag op marktplaats een Eprom, maar weet niet of dat mijn wensen (dip weg en gunstig verbruik) gaat oplossen.
 
Letters moeten er nog op, dan is het allemaal meer in verhouding denk ik zo.

Meteen maar een vraagje:

Welke Eprom??

Ik heb de standaard Eprom met Bos-dempers en een K&N - Filter. Ben op zich wel tevreden, maar het verbruik kan beter en er mag wel een dippie rond de 5000 tpm uit. Ik zag op marktplaats een Eprom, maar weet niet of dat mijn wensen (dip weg en gunstig verbruik) gaat oplossen.

Dat is weer niet zo eenvoudig. Ik heb de SL Carbon Eprom (8796545) in de appie zitten. Verbruik valt wel mee. Ik heb hier nog een originele PA59 liggen. Check ff wat websites voor Eprom gegevens, er zijn er nog al veel in omloop.
 
Eindelijk weer eens een topic om de notificatie aan te zetten!

Aanrader btw, die Falco. Beste SLoerie1000 ever, in mijn garage dan.

:] :]

Weekend weer rijden denk ik. Moet zaterdag nog ff met mijn ex (-werkgever) karten. Mooi even inrijden met de Falco heheheheh. Kan ik mijn helm gewoon ophouden en even die volgevreten kantoorpikkies om de oren rijden.

Heb er zin an.....
 
Dag mensen,

Ik was al op zoek naar een falco topic op het mf, alleen zonder zoekfunctie is het ff wat lastig... B|

Momenteel ben ik druk bezig met de verkoop van mijn FZR600 en mijn hart gaat eigenlijk uit naar een dikke 2 cilinder sport fiets waar ik lekker veel km´s op kan maken. Nu zijn er een aantal opties: de Firestorm, de soes TL1000s en de Falco.

Qua looks wint de falco het handsdown, echter zou ik ook graag van de ervaringsdeskundigen weten waarom ik voor een falco moet gaan en niet voor die andere 2 (waarbij de TL eigenlijk afvalt, omdat die lelijk is :X )

Als ik rijtesten lees moet het een leuke veelzijdige sportfiets zijn, eigenlijk precies wat ik zoek dus. Maar graag zou ik wat dingen willen weten over benzineverbruik, banden verbruik, onderhoudskosten en actieradius.

Alle advies en ervaringen zijn van harte welkom!

PS. maar hopen dat mijn clio en de falco wel vriendjes kunnen worden zonder innig contact ;)
 
Dag mensen,

Ik was al op zoek naar een falco topic op het mf, alleen zonder zoekfunctie is het ff wat lastig... B|

Momenteel ben ik druk bezig met de verkoop van mijn FZR600 en mijn hart gaat eigenlijk uit naar een dikke 2 cilinder sport fiets waar ik lekker veel km´s op kan maken. Nu zijn er een aantal opties: de Firestorm, de soes TL1000s en de Falco.

Qua looks wint de falco het handsdown, echter zou ik ook graag van de ervaringsdeskundigen weten waarom ik voor een falco moet gaan en niet voor die andere 2 (waarbij de TL eigenlijk afvalt, omdat die lelijk is :X )

Als ik rijtesten lees moet het een leuke veelzijdige sportfiets zijn, eigenlijk precies wat ik zoek dus. Maar graag zou ik wat dingen willen weten over benzineverbruik, banden verbruik, onderhoudskosten en actieradius.

Alle advies en ervaringen zijn van harte welkom!

PS. maar hopen dat mijn clio en de falco wel vriendjes kunnen worden zonder innig contact ;)
Haha, welkom op het Falco topic hier op MF.

Tsja, ik kan eigenlijk alleen maar positief zijn over de SL1000, maar dat lijkt me logisch. Als je een afweging tussen een TL1000s en een SL1000 wilt hebben moet je even Aprilisca vragen naar zijn ervaringen ;(

Actieradius, met 200 km op de dagteller toch maar ff een pomp gaan opzoeken, dan gaat het lampje tenminste branden. Dan tank je ongeveer 14 a 15 liter brandstof, dat is een beetje het verbruik voor gewoon verkeer, geen snelweg.
Ik doe ongeveer 1 seizoen met een Pilot Power (achter) en 2 seizoenen met een Pilot Power voor. Zeg maar zo'n 7000 en 14000 km.
Verder voor onderhoud ben je niet veel anders uit dan een 'gewone 4 cilinder'.

En ja qua looks.... dat is heel persoonlijk maar ik kan me prima vinden in jouw redenering.

Dus binnenkort weer een SL1000 erbij :] :] :]
 
dus als ik een Falco wil kopen.. dan moet ik ook een clio rijden? -O-




:P



[me]Brompot is ook falcofan en is ook benieuwd naar de kosten...[/me]
Als je en een Falco en een Clio hebt, heb je in ieder geval 1 Clio minder te omzeilen als je lekker op de fiets zit :) :)
 
Ik heb ook weleens verhalen :z gehoord van normaal verbruik van 1:18 op een falco. Misschien met restrictiezooi er nog op ofzo? :?
Wat meer waarschijnlijk lijkt bij een verbruik van 1:18 is..... amper gas geven...
Maar daar is ie niet voor gemaakt 8-)

Maaruh geen idee. Mijn Falco heeft alleen maar met racing dempers en racing Eprom gereden. Ik zou je dus niet kunnen zeggen wat een normaal verbruik zou moeten zijn. Maar zeg nou zelf een sportfiets die 1:18 loopt.....
 
Dag mensen,

Ik was al op zoek naar een falco topic op het mf, alleen zonder zoekfunctie is het ff wat lastig... B|

Momenteel ben ik druk bezig met de verkoop van mijn FZR600 en mijn hart gaat eigenlijk uit naar een dikke 2 cilinder sport fiets waar ik lekker veel km´s op kan maken. Nu zijn er een aantal opties: de Firestorm, de soes TL1000s en de Falco.

Qua looks wint de falco het handsdown, echter zou ik ook graag van de ervaringsdeskundigen weten waarom ik voor een falco moet gaan en niet voor die andere 2 (waarbij de TL eigenlijk afvalt, omdat die lelijk is :X )

Als ik rijtesten lees moet het een leuke veelzijdige sportfiets zijn, eigenlijk precies wat ik zoek dus. Maar graag zou ik wat dingen willen weten over benzineverbruik, banden verbruik, onderhoudskosten en actieradius.

Alle advies en ervaringen zijn van harte welkom!

PS. maar hopen dat mijn clio en de falco wel vriendjes kunnen worden zonder innig contact ;)

Ik zou zeggen: Dumpen die FZR en snel een Falco scoren.

Ik heb 5 jaar de TL1000S gereden. Doodskist op wielen. Enorm vermogen dat er keihard inhakt, vooral als je met regenachtig weer rustig een bocht om wil sturen. De injectie is niet goed, zeker niet ten opzichte van de Falco. Wil je op vol vermogen rijden in circuitstijl rijden dan heb je een topfiets, voor normaal rijden is het ding gewoon niet gemaakt. Qua uitstraling vind ik de TL wel top overigens. Tomeloze koppelbeul, absoluut sterker dan de Falco. Je moet alleen wel nummer 46 op je kuip hebben staan om er hard mee te gaan, want het ding is gewoon verradelijk.

Vorig weekend pakte ik voor het eerst weer de Falco dit seizoen, ik stapte er met een grote smile vanaf. Dat overkwam me met de TL niet meer zo vaak, het was een goede beslissing om de TL te ruilen tegen een Falco (zeker nadat het ophangpunt van de achterveer was gescheurd).

Wat ik overigens niet in je verlanglijstje aantref is de houding. Die Falco is ergonomisch zo onnoemelijk veel beter doordacht dan de TL. Je hebt zowaar een prettige houding, maar toch sportief. Op de TL zat ik ongeveer zoals Capirossi op de Ducati. Niet erg voor een uurtje, maar na een dag was het altijd wat minder lekker.

Voordelen van de TL:
- uh, even denken
- metalen tank ivm tanktas
- achtervering
- zijstandaard (zoeken, maarja)

Voordelen van de Falco:
- ergonomie
- gasreactie
- comfort
- geluid
- windbescherming
- remmen
- uiterlijk
- uitgebreide functies op de dashboard
- makkelijke stuurfiets
- werkende antihopkoppeling
- alle andere punten die je maar kan verzinnen

Verder is de Falco een paar jaar jonger, zodat de laatste ontwikkelingen zijn verwerkt in het model.

Ennuh, die Firestorm. Dat kan je niet menen (wat een lelijk ding joh).

Geen injectie, maar de grootste carburateurs sinds mensenheugenis, met bijbehorend verbruik. 1:10 is redelijk gemiddeld. Geen upsidedown voorvork. Eigenlijk gewoon een achterhaald concept bij introductie in 97. Verder wel een leuk geluid, maar dat kun je elders ook scoren.

Succes ermee, misschien heb je nog specifieke vragen over de verschillen dan hoor ik het wel.

Oja: Qua kosten is de Falco wat gunstiger. Het vermogen is makkelijker te doseren, daarom gaan je banden en ketting langer mee. Verder heeft de TL een paar zwakke plekken, zoals de kunststof koppelingsdeksel, de koppeling en de waterpomp, hetgeen de kosten geen goed doet.

Om zuinig op een Falco te rijden is een vervangende EProm een oplossing, maar welke?? PhalKo heeft een niet standaard (staat hierboven ergens) en die rijdt meestal 1 km meer per liter dan mijn standaard Eprom.

Nou kap ik ermee! :)
 
Leuk dat er een topic is over de Aprilia Falco. Ik rijd zelf ook al weer 6 jaar op mijn Falco.Mijn verbruik zit tussen de 1:14 en 1:17. Banden dunlop sportmax D208. Achterband gaat ongeveer tussen de 6000 a 7000 kilometer mee, voorband ongeveer 10.000. Inmiddels heb ik met mijn machine 36.000 kilometer gereden. Bij 29.000 km, moesten er nieuwe koppelingsplaten in. Onder garantie zijn twee keer de schijfremmen vervangen, ze waren krom. Inmiddels zelf vervangen, volzwevende schijfremmen, en hoop er nu vanaf te zijn. Natuurlijk zitten er lekkere brulpijpen onder:"Leo Vince". Ik hoop dit jaar wat meer kilometers te maken dan afgelopen jaar.

 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan