Welk Ultrasoon apparaat om carburateurs te reinigen?

veelwielen

Rookie
7 apr 2020
9
7
Beste motards,

Hier zijn nogal wat mensen bekend met ultrasoon reinigen van o.a. de carbs.
Welk apparaat is hier goed geschikt voor en kost niet de wereld? Er wordt zoveel aangeboden van een paar euro tot een maandsalaris..
Waar moet ik op letten?

Groet,

JB
 
Dat je carb erin past is denk het belangrijkste .

Ik gebruik een HBM 3.2 liter
IMG-20220331-105629.jpg
 
Veel mensen hebben viercilinders dan past het al snel niet in één keer, ik heb een vier liter bak en daar passen er twee tegelijk in, ééntje als het een grote carb is zoals die van een Firestorm of een auto. :X
 
Het aantal transducers die erin zitten (de trilling veroorzakers), hoe meer hoe beter.
Moet verwarmbaar zijn , al zijn dat de meeste wel.
Zelf heb ik een 4 ltr met electronische instelling (drukknoppen), het werkt nog prima maar zou wel eerder kapot kunnen gaan dan gewone draaiknoppen.
Koop niet TE groot want je gooit continue vloeistof weg, of je moet de ruimte hebben om zo’n grote bak te kunnen laten staan.
 
Het aantal transducers die erin zitten (de trilling veroorzakers), hoe meer hoe beter.
Moet verwarmbaar zijn , al zijn dat de meeste wel.
Zelf heb ik een 4 ltr met electronische instelling (drukknoppen), het werkt nog prima maar zou wel eerder kapot kunnen gaan dan gewone draaiknoppen.
Koop niet TE groot want je gooit continue vloeistof weg, of je moet de ruimte hebben om zo’n grote bak te kunnen laten staan.
mijn ultrasoonbak is vrij groot en als ik kleine dingetjes moet doen dan hang ik er vaan een kleiner bakje met oplossing in , werkt net zo goed
 
Ik heb er zelf geen 1 want zou dan een 10L willen zodat er wel 4 motor carbs aan elkaar in kunnen.

Let verder op de sweep functie, deze varieert in zijn frequentie en veroorzaakt daarmee kleine en grote cavitaties. Verwijderd efficiënter het kleine en grotere vuil.
 
Het aantal transducers die erin zitten (de trilling veroorzakers), hoe meer hoe beter.
Moet verwarmbaar zijn , al zijn dat de meeste wel.
Zelf heb ik een 4 ltr met electronische instelling (drukknoppen), het werkt nog prima maar zou wel eerder kapot kunnen gaan dan gewone draaiknoppen.
Koop niet TE groot want je gooit continue vloeistof weg, of je moet de ruimte hebben om zo’n grote bak te kunnen laten staan.

Ik heb er eentje van hbm. Daar zit verwarming in, maar echt geweldig is dat niet.
Ik heb een waterkoker uit elkaar gehaald en daar gooi ik het spiraal van in de bak, binnen enkele minuten de juiste temperatuur. (Ongeveer 60 graden)
Dat van de vloeistof weggooien dat snap ik niet wat je bedoeld. Bij mij zit hij er zo 10 beurten in, waarom zou ik die weg moeten gooien?
Ik zet de bak met vloeistof en al terug in de kast.

Ik denk dat hbm een goede prijs kwaliteitsverhouding is. Maar ik heb geen vergelijk wat betreft de reinigingskwaliteit.
 
Ik heb er eentje van hbm. Daar zit verwarming in, maar echt geweldig is dat niet.
Ik heb een waterkoker uit elkaar gehaald en daar gooi ik het spiraal van in de bak, binnen enkele minuten de juiste temperatuur. (Ongeveer 60 graden)
Dat van de vloeistof weggooien dat snap ik niet wat je bedoeld. Bij mij zit hij er zo 10 beurten in, waarom zou ik die weg moeten gooien?
Ik zet de bak met vloeistof en al terug in de kast.

Ik denk dat hbm een goede prijs kwaliteitsverhouding is. Maar ik heb geen vergelijk wat betreft de reinigingskwaliteit.
Omdat de vloeistof vervuild en een grote bak met 10 ltr + minder makkelijk de werkplaats rondsjouwt.
Een bakje met 3-4 ltr gooi je gemakkelijker leeg, warmt sneller op (ook al gooi ik er eerst water in uit de waterkoker, )
Verder trek ik ook bij een 4cilinder alle carbs los van elkaar. Zodoende heeft een grote bak voor mij geen meerwaarde.

Zodra de factor tijd gaat meespelen kan ik het mij voorstellen ja.
 
Hier ook een HBM, doet wat ie moet doen, maar ik heb geen vergeljjkings materiaal.
Hij warmt wel heel langzaam op dit kan in de winter zo maar een uur duren voordat die op 65 graden c is.
Ik heb er een dompelaar bij gekocht dan is die zo warm.
550x287.jpg
 
Branson , oudje maar werkt prima. De verwarming is helaas kapot. Moet er eens een keer naar kijken. Past 1 grote vtr carburateur prima in.
 
Ik heb ook zo'n HBM, weet even de inhoud niet meer uit m'n hoofd maar hij is 'middelgroot'.

De mijne heeft ook verwarming maar ik heb het nut daarvan nog niet echt begrepen - ik zie de temperatuur van de vloeistof 'uit zichzelf' al behoorlijk oplopen na een tijdje in bedrijf te zijn.

Ik gebruik ook Tickopur maar ik laat de vloeistof niet in de reiniger staan, daarvoor gebruik ik het apparaat te sporadisch.
Mijn apparaat heeft een kraan waarmee je hem leeg kan laten lopen.
Ik laat de vloeistof via die kraan door een doek heen lopen in een jerrycan en daarna maak ik het interieur van de reiniger even schoon.
Voor mijn gevoel kan ik zo langer met de reinigingsvloeistof doen.
Ik heb overigens bij aanschaf van het apparaat ook een flinke can met pure Tickopur gekocht waarmee je vervolgens een flinke lading reinigingsvloeistof kan mixen (je verdunt het spul enorm). Is financieel even slikken maar je kan jaren vooruit en aangezien alles altijd duurder wordt en nooit goedkoper leek me dit handig.
 
Als je denkt dat je met de beste ultrasoon reinigen machine en vloeistoffen achterover met een biertje kunt liggen dan heb je het mis .
mijn advies lees je goed in,in de werking daarvan ,zo wie zo als de deze alleen voor het schoonmaken van je carburateur s gaat gebruiken . kun je het geld beter aan een goed doel schenken .
 
Als je denkt dat je met de beste ultrasoon reinigen machine en vloeistoffen achterover met een biertje kunt liggen dan heb je het mis .
mijn advies lees je goed in,in de werking daarvan ,zo wie zo als de deze alleen voor het schoonmaken van je carburateur s gaat gebruiken . kun je het geld beter aan een goed doel schenken .

Bedoel je nu te zeggen dat een ultrasoon reiniger een carburateur niet reinigt?
Ik heb andere ervaringen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan