Welke koelvloeistof in (semi) oude motor.

Evil Knievel

Die hard MF'er
2 jul 2012
554
6
Amersfoort
Heej hallo,

Het zal zekers al ergens voorbij gekomen zijn maar ik kon geen concreet duidelijk antwoord vinden.

Ik heb een ZXR 750 uit 1990 waar momenteel nog water met Silkolene pro CCA toevoeging in het koelsysteem zit. Dit door circuit gebruik.
Nu komt de kou om de hoek kijken en wil gaan afvullen met koelvloeistof om vorstschade te voorkomen.

Mijn gevoel gaat uit naar G12+ maar met de jungle van soorten ben ik hem momenteel kwijt.
Wie kan mij helpen?
 
wil je hem ook echt gebruiken in de winter of is het alleen om de winter door te komen zodat je het voorjaar het circuit weer op kunt.
voor gebruik gewoon kijken wat de gebruikshandleiding voorschrijft. om de winter door te komen zonder bevriezing gewoon aftappen als er geen vloeistof in zit kan het niet bevriezen ook.
 
Thanks voor de reactie!
Het is in principe de winter door te komen maar ga er in het voorjaar eerst weer test km maken op de weg. Effe het kenteken erop.
Het hangt erom of het in mijn garage gaat vriezen maar wil geen risico.

Leeg laten lopen dacht ik ook aan maar mijn gevoel zegt dat een leeg systeem gaat roesten/oxideren.

En met koelvloeistof kan ik in het voorjaar nog wel weg km maken.
 
dat kan ook met de circuit vloeistof. zodra de motor draait verwarmt hij de vloeistof en zal het niet meer bevriezen.
en roest zou ik me niet al te druk over maken. en als je er erg bang voor bent neem een koelwaterslang los en leg er een katoenen zakje met kattenbak korrels (of silica gel) in voordat je hem weer monteert. die korrels trekken alle vocht aan en dat kan in een slang geen kwaad en voor de rest houd je hele droge lucht over en dan is roest echt geen probleem meer.
niet vergeten dat zakje weer te verwijderen voordat je hem afvult met vloeistof in het voorjaar.
 
Het systeem is nu gevuld voor 95% water en 5% CCA.

Motorfiets gaat voor groot gedeelte uit elkaar en zal in het voorjaar weer gestart worden. Dus in de koude periode wordt hij niet gestart. Dan zal het leeg laten lopen nog een optie zijn.

Maar dat geeft nog geen antwoord op welke kvs er in kan.;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan