Welke motor is ideaal om te reizen

MSS

Rookie
18 mei 2017
6
0
Den Haag
Hallo Motor fanaten,

Welke motor is het meest geschikt om een tour af te leggen rond de 4000/5000 km?

Denk hierbij aan zit houding, vermogen, wendbaarheid, koppel en bijvoorbeeld banden slijtage.

Zelf dacht ik aan een Suzuki V-strom 1000cc of een Kawasaki versys?

Ik hoor graag jullie ervaringen
 
Al eens aan een yamaha super tenere gedacht? Comfortabele motor die in heel erg uiteenlopende rij omstandigheden goed presteert. Een pak voordeliger van prijs ten opzichte van de verplichte GS maar veel sexier dan de Suzuki.

Met de versys nog niet gereden...
1200px-Yamaha_XT_1200_Z_Super_T%C3%A9n%C3%A9r%C3%A9.jpg
 
Hoe gaat je reis er uitzien? Snelweg, binnendoor, offroad, asfalt? Smeer je die 5000km uit over een week of heb je een maand? Ben je lang of ben je kort. Ben je een kampeerder of ga je van b&b naar hotel? Is er een duo in het spel? Nogal wat zaken om rekening mee te houden. Ik heb zelf 1600 km op een dag weggetikt op een r1100s (waarvan ook veel binnendoor gekronkel), een ander is al gesloopt na 300 kilometer op 'n dag. Het ligt er dus ook aan wat je aankan. Succes met je zoektocht!
 
Laatst bewerkt:
Aprilia Caponord 1200, en als het kan in de travelpack uitvoering. Dan heb je namelijk ook een kofferset, cruisecontrol en automatische vering.
full
 
Belangrijk is dat je urenlang zonder al te veel inspanning op de brommerd kan blijven zitten.
Bij zo'n lange reis heb je er altijd wel eens een dag tussen dat de planning niet verloopt als gewenst. Nee, het is niet leuk als je tot 22.00h nog een slaapplek aan het zoeken bent en in het stikdonker door de bergen rijdt. Ook dán moet je niet van de motor vallen. Aan de andere kant is dat ook wel weer het leuke van op de bonnefooi op vakantie gaan. Niks plannen, we zien wel wat er voorbij komt!

Ik rijd zelf op een sport-toerder en mij bevalt dat prima. Een ander heeft liever een toer-buffel. Leuk voor lange stukken snelweg, maar of je in de bergen blij van wordt.......? Een racer kan natuurlijk ook, maar dan blijft je bagage beperkt tot 1 slip en je tandenborstel.
Het is wel heel prettig als je een motor hebt, die genoeg vermogen heeft om overal gewoon zijn werk te kunnen doen. Met een opgevoerde brommer wordt een reis van 5000km wel een hele toer!
(maar zelfs dat lukt, zie op dit forum reizen met Vespa in Italië)

Ps. De brommerds op de plaatjes hierboven zijn zeker goed bruikbaar............
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me prima vermaakt op een jawa 638.
lekker wendbaar, verbuikt niet veel, gesloten kettingkast dus onderweg gee kettingsmeer/spangedoe
halfautomaatje etc.
Maar als je 120 of harder wil kunnen rijden moet je geen jawa hebben.
 
Kettingspannen is alleen bij nieuw-montage.
Smeren is niet meer dan bij iedere tankbeurt een keer aan het knopje trekken. (osco-oiler)
 
De V-strom is ideaal voor lange afstanden, en betrouwbaar. De Versys op zich ook met als enige echte nadeel de hoogfrequente trillingen (zowel de 650 als de 1000) Deze kunnen er voor zorgen dat je last krijgt van handen/vingers en soms voeten. Ik zou de V-Strom 1000 van het laatste model kiezen. Veel succes en alvast een mooie trip!
 
Kijk naar wat je zou willen hebben en huur ze beide voor een dag of weekend. Knal 750 km op een dag of het dubbele in 2 dagen en kijk hoe je je voelt na zo,n dag. Vooral zorgen dat je rechtop zit en niet op je polsen hangt. Laat de motor aanpassen aan je postuur/maat indien nodig. Vergelijk voor jezelf en maak je keuze. Of wanneer het beide niks is zoek verder.Vaak kun je wel een afspraak maken dat de huurprijs van de nieuwprijs af mag oid. Succes :] :] :]
 
Kort door de bocht: iedere fiets waarbij je niet in een sporthouding zit. En dat zijn er een hoop.

De fietsen die je noemt kunnen het beide met gemak.

Wellicht kan je meer vertellen wat je plannen zijn?

- Ga je offroad ermee?
- Ga je camperen?
- Wat is het budget?
 
Laatst bewerkt:
Hallo motor leden,

Super bedankt voor jullie snelle reacties en nuttige informatie.

Ik denk dat het B&B wordt of hotel. Budget is rond de 4000/5000 euro aan tanken, nachtrust en chillen ahah. Hoelang ik daarover doe weet ik nog niet. denk aan max twee weken. Ik ben ongeveer 1.80 m

Geen offroad gewoon lekker touren. rechts links rechtdoor gewoon wat erin je opkomt volg de navi niet haha.

hoor het graag.

mvg
 
Ik ben een keer een week naar Italië geweest met mijn Blackbird met tanktas en rugzak. Eerste dag 1050 kilometer, de rest van de trip wat minder meters per dag gemaakt.

Het kan inderdaad overal mee, maar denk aan zithouding en eventueel wat windbescherming. En ga niet voor een rugzak.
 
Ik ben een keer een week naar Italië geweest met mijn Blackbird met tanktas en rugzak. Eerste dag 1050 kilometer, de rest van de trip wat minder meters per dag gemaakt.

Het kan inderdaad overal mee, maar denk aan zithouding en eventueel wat windbescherming. En ga niet voor een rugzak.

Rugzak kan wel, moet je wel een goede hebben. Ik heb zelf een paar geleden een Kriega gekocht, en daar toch al wat reizen mee naar Italië en Spanje gemaakt zonder problemen.
 
Met een V-Strom 1000 2014 die kreupel was na geen voorrang krijgen in Bormio (Stelvio) in een ruk naar huis. Om 9 uur vertrokken, 12 uur s'nachts thuis. Was wel een beetje moe :/
 
Als je spullen verslaafd bent dan zou ik een K75rt overwegen toen ik met deze motor naar het 1e of 2e MF test weekeinde kwam werd mij gevraagd of mijn motor een Tardis* was. _O-
Ik had nl een 3 mtr hoge Tipi een 4 pers tafel 1 stoel een bed een stereo installatie veel kleding nachtkijker/verrekijker ehbo set whiskybar en kookspullen mee die allemaal uit de ruime bagagemogelijkheden van deze motor tevoorschijn kwamen. O-)
Ik rijd nu een R1100R en ik mis echt de bagagemogelijkheden van de K75 :(
Danny :W :]
*voor de jongeren onder ons een Tardis is het ruimteschip van Dr. Who dat er van buiten uitziet als een telefooncel maar eenmaal binnen een grote ruimte is. :Y
 
Dat kan met (bijna) alles. Het is maar net wat je zelf leuk vindt rijden. Ik heb met m'n Hornet 900 lange tochten gedaan. Altijd van genoten. Op motoren waar je geen koffers aan kunt hangen kun je meestal wel zadeltassen en een roltas kwijt, daar past ook een hoop in.
 
Inkoppertje natuurlijk
1496946718-800-x-600px-IMG_20170525_134448.jpg


Volgens mij is er maar weinig niet geschikt om te reizen.
Het wordt namelijk volledig bepaald door hoe je reist, wat je mee wilt nemen, wat je wilt doen, enz enz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan