Welke motor voor goedkope caferacer?

Freaky-Guy

MF veteraan
3 jan 2010
6.106
0
Apeldoorn
Goedendag,

Als student wil ik graag een caferacertje bouwen.
Nu zijn er zoveel verschillende keuzes qua motoren, maar ik heb wel een paar vragen en wensen mbt de motor.

Zit er een groot verschil qua remkracht tussen een trommelrem en een schijfrem?

De motor die ik wil bouwen zou het liefst het volgende moeten hebben:
- Spaakwielen
- 2-cilinder
- Afhankelijk van het remkrachtverschil een schijfrem, of een grote trommelrem (dat staat ook erg vet).

Nu is het zo dat over een jaar mijn 25kW-periode afloopt en ik dan dus een zwaardere motor mag rijden. Is het verstandig om hierbij rekening te houden, of maakt dat niet zoveel uit omdat de meeste oudere 2 cilinders toch al niet zoveel vermogen hebben?

Welke motoren zouden jullie mij aanraden?

Persoonlijk vind ik dit wel gaaf:
the-girl-with-the-dragon-tattoo-movie-motorcycle.png
 
Leuke motor is dat, voor de millennium films toch?

CB'tjes zijn aan te raden vanwege de aankoopkosten en overvloed aan onderdelen. Rijden ook lekker, heb ik wel eens gehoord hier ;)
 
Die motor komt uit de film 'The girl with the dragon tattoo' ;)

Ik heb al wat zitten zoeken naar CB'tjes, maar vind alleen 250'jes die ik denk ik te licht vind voor na mij 25kW periode.

Iig bedankt voor je reactie :)
 
Dat is inderdaad wel een leuke motor. Alleen degene met het 'mooie' frame die zijn nogal schaars. Althans, ik kan ze niet echt vinden. Tenminste, ik neem aan dat je niet de nighthawk versie bedoeld?
 
HONDA CX 500,oerbetrouwbaar,en je kan er geweldige caferacers van bouwen.FF googlen!!
 
Dat is inderdaad wel een leuke motor. Alleen degene met het 'mooie' frame die zijn nogal schaars. Althans, ik kan ze niet echt vinden. Tenminste, ik neem aan dat je niet de nighthawk versie bedoeld?

Idd geen nighthawk, maar ook daar kunnen leuke dingen van gebeund worden.
 
Honda CX is opzich wel leuk, maar wordt te breed voor mijn schuur denk ik.
CB500T heb ik nog niet kunnen vinden op MP oid.

Ik zal ook eens googlen naar de nighthawk fietsen :)

Thanks voor de moeite iig. ;)
 
Ik zit met hetzelfde idee (en ben ook student). de cb 250 RS heeft nog wel redelijk wat PK's voor zon kleine motor en is dus opzich nog best leuk (in de bochten). Het is maar net wat je zelf wil; stadsvervoer of langere stukken?

Waar studeer je?
 
Ik wil er wel wat langere stukken mee gaan rijden, maar dat hoeft natuurlijk niet met 200 km/h. Woon-werk is 45km enkele reis, maar dat kan ook prima binnendoor en is ook veel leuker als over de snelweg karren.

In Apeldoorn, en volgend jaar misschien Arnhem.
 
Jawa 638

ps.
goedkoop <> grote trommel = bijna niet te doen
 
Laatst bewerkt:
Jawa is 2 takt toch? Liever geen 2-takten :)

Grote trommel kan ik ook later nog kopen ;).
Goed dat je er over begint, want is het verschil tussen een trommel en schijfrem groot ?
 
Laatst bewerkt:
als je wil toegeven op de 2 cilinders zou ik voor een cb350 gaan, goedkoop te vinden, makkelijk 2dehands en nieuwe onderdelen voor te vinden en als je wil kan je er een cb400 blok onderhangen
en tis een goede basis om een mooie caferacer van te maken, dat is al meerder keren bewezen
 
Goed dat je er over begint, want is het verschil tussen een trommel en schijfrem groot ?
behoorlijk (althans ik spreek NOG niet uit eigen ervaring).
maar dat heeft ook te maken met het feit dat men tegenwoordig niet zo goed met ''rommel'remmen weet om te gaan (afstelling, remvoering e.d.).
 
als je wil toegeven op de 2 cilinders zou ik voor een cb350 gaan, goedkoop te vinden, makkelijk 2dehands en nieuwe onderdelen voor te vinden en als je wil kan je er een cb400 blok onderhangen
en tis een goede basis om een mooie caferacer van te maken, dat is al meerder keren bewezen
denk idd dat je gelijk hebt
cb250 en 450 kan lastig worden..
 
4 cilinders vind ik helaas niks, dat janken doet een baby maar :+.
Een 1 cilinder is ook wel mooi, maar niet echt geschikt voor de langere afstanden denk ik. Ook de CB350 twins zijn niet echt gemakkelijk te vinden. Ik zal mijn ogen open houden :+
 
Laatst bewerkt:
Een XS 650 is vaak toch al snel aan de dure kant. Maar ik moet wel zeggen dat je daar hele gave.creatie's van kunt maken :Y
 
4 cilinders vind ik helaas niks, dat janken doet een baby maar :+.
Een 1 cilinder is ook wel mooi, maar niet echt geschikt voor de langere afstanden denk ik. Ook de CB350 twins zijn niet echt gemakkelijk te vinden. Ik zal mijn ogen open houden :+


Ouwe 4 cilinders janken niet hoor, met de goeie pijp zijn het net bommenwerpers :P
 
Heb je toevallig een filmpje? Ik ben alleen bang dat een 4 cilinder te breed is voor mijn schuurtje.
 
Toevallig geen filmpje dat ie lekker loopt, maar mijn 1000 met Marshall pijp buldert echt gigantisch. En de breedte valt mee. Ik friemel dat ding gewoon door een normale deur, dan meteen een linkse 90 graden om (4 keer steken) en dan weer door een gewone deur. Schuurtje is 2½ meter breed en 4 lang, staan 2 1000 cc's, 1 1100 en 1 650. En een snorfiets en tegenwoordig nog een Kreidler uit '77.

Maar ik snap wat je bedoelt met het geluid, je doelt waarschijnlijk op die hoogtoerige plastic racemonsters met 700 euro kostende uitlaatdemperts. Dat is inderdaad geen gehoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan