welke uitlaat Speed triple

GSmate

Die hard MF'er
18 dec 2005
289
16
Hallo,

ik weet niet of ik hier met mijn vraag terecht kan of dat ik in het Speed triple draadje moet posten.

Ik ben mij een beetje aan het oriënteren op een nieuwe motor en zit te denken aan een 2016 Speed triple.

Nu ben ik alvast een beetje aan het kijken naar wat accessoires, welke ik nodig denk te hebben.
Ik ben op zoek naar een klein ruitje, bagage mogelijkheden en een 3-1 uitlaat. Met name dat laatste, 3-1 uitlaat valt niet mee.

Zo leest ik oa over de sc-project dat hij ondanks de E-keur behoorlijk wat geluid produceert en dat het vermogen af neemt... ondanks dat de fabrikant anders beweert.

En de Arrow is weer niet met E-keur te krijgen. Dit is voor mij wel een voorwaarde omdat ik regelmatig in het buitenland rij, op plaatsen waar ze veel controleren en ook nog eens streng zijn.

De beloftes in de folder komen dus vaak niet uit vandaar mijn vraag..

Ik ben dus op zoek naar een E gekeurde 3-1 uitlaat .

Wie heeft hier ervaringen mee of kan iets adviseren??
 
Zelf heb ik naar de lage 3-1 gekeken (en geluisterd); er stond een 2'de hands Speedy met een dergelijke uitlaat. Ik rij nog steeds heerlijk origineel.
Wat een takke lawaai, je kunt er niet bij staan. In b.v Sauerland of Zwitserland kun je gegarandeerd gaan lopen na een politie controle.
Al eens op een Speedy gereden? Wanneer je wat meer toeren maakt is in ieder geval voor de bestuurder het originele geluid echt mooi!! Uiteraard kwestie van smaak, beetje Lamborghini achtig.

Wat dat zwaartepunt betreft, zou je op de openbare weg dat verschil merken? En gooi anders de tank nooit meer dan half vol, bespaar je ook 7 kg. aan "hoog" gewicht :+ :+

Oh ja, die van mij is ook rood!!
 
Laatst bewerkt:
Het geluid van de 3-2 is zeker mooi, hoeft ook zeker niet luider!!!!! Als ik niets interessants kan vinden komt deze er ook waarschijnlijk op. Interessant bij deze ARROW is de aangepaste mapping, die speciaal voor deze uitlaat geschreven is..

Mijn ervaring met vervangings uitlaten is oa dat de motor op deellast veel mooier op pakt, vandaar dat ik alleen al om die redenen de originele uitlaat zou willen vervangen....nog los van het zwaartepunt verlaag verhaal....

En ik kan je verzekeren dat je het verschil in zwaartepunt zeker kan voelen.
Ik denk op het circuit minder dan bv in de bergen...
 
Al eens op een Speedy gereden? Wanneer je wat meer toeren maakt is in ieder geval voor de bestuurder het originele geluid echt mooi!! Uiteraard kwestie van smaak, beetje Lamborghini achtig.

:+ :+

Heb heel wat jaartjes voor Greenib en later voor een dealer op oa Zandvoort, Zolder, Lelystad en openbare weg trainingen verzorgd. Hierbij op de meeste type Triumph's gereden...en uiteraard ook een speed triple gehad.....
 
Ah, iemand die weet waar ie het over heeft!

Rij zelf nu net iets meer dan 40 jaar, vroeger was de afstelling met standaard uitlaten meestal niet best. Tegenwoordig is er denk ik weinig winst meer te behalen. Motorrad test nog af en toe vervangings uitlaten en/of complete systemen, meeestal is het resultaat slechter dan origineel, in ieder geval qua vermogen en benzine verbruik.
Met Arrow dempers (incl. de mapping) schijnt de gasaanname van de Speedy zelfs slechter te worden, abrubter, heb ik ergens in een test gelezen.
Bij mijn Speedy heb ik de gaskleppen heel nauwkeurig gesynchroniseerd, en de gas aanname vind ik werkelijk ontzettend vloeiend. Alleen in hele nauwe (haarspeld) bochten pak ik de koppeling er af en toe even bij.

Voor meer trekkracht op hoogte (Zwitserland) heb ik een achtertandwiel met 2 tanden méér gemonteerd, merk je echt. Een bestuurder van een nieuwe VMax bleef maar in de spiegels kijken op de lange stijle stukken op de Grimsel (Zuid-zijde), het ging gelijk op. In bochten kon ie het schudden.

Succes met je zoektocht!!
Groeten.
 
Meer vermogen is niet zo belangrijk maar door de steeds strengere milieu regelgeving worden de motoren erg schraal afgeregeld met als gevolg dat ze minder mooi oppakken. Ik had juist weer gelezen dat de Arrow met aangepaste mapping juist beter zou oppakken.....misschien dat een Arrow gebruiker hier wat over kan zeggen????

Ik zelf heb echter nog niet eerder mee gemaakt dat een motorfiets met vervangings uitlaat slechter oppakt. Uitgaande van een premium merkuitlaat.

Ben benieuwd wat de Arrow kenners hier over kunnen zeggen!?

Achtertandwiel staat inderdaad ook op mijn lijstje.....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 3jaar met een speed '09 gereden met de dubbele arrows, K&N luchtfilter en de
Arrow map plus het voortandwiel één tandje minder.
Deze setup maakt de speed lekker "levendig" en pakte op ieder toerental perfect op zonder dips waarbij de Airbox ook Leuk mee gaat doen op hoger tpm :P

De arrows klinken mooi diep en niet te hard (altijd zonder Killers gereden)
Het kleinere voortandwiel maakt hem lekker scherp, zeker bocht uit is hij gelijk bij de les en speert lekker door zijn versnellingen heen en topsnelheid een paar km minder vind ik niet zo belangrijk met een naked...
Wat sommige beweren dat je achterbrug doorslijt is onzin, gelijders waren nog
prima na 32000 km...

Succes met je keuze

Gr. Henk
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 3jaar met een speed '09 gereden met de dubbele arrows, K&N luchtfilter en de
Arrow map plus het voortandwiel één tandje minder.
Deze setup maakt de speed lekker "levendig" en pakte op ieder toerental perfect op zonder dips waarbij de Airbox ook Leuk mee gaat doen op hoger tpm :P

De arrows klinken mooi diep en niet te hard (altijd zonder Killers gereden)
Het kleinere voortandwiel maakt hem lekker scherp, zeker bocht uit is hij gelijk bij de les en speert lekker door zijn versnellingen heen en topsnelheid een paar km minder vind ik niet zo belangrijk met een naked...
Wat sommige beweren dat je achterbrug doorslijt is onzin, gelijders waren nog
prima na 32000 km...

Succes met je keuze

Gr. Henk

Bedankt voor je reactie Henk, ga jou opties zeker overwegen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan